Nu är ju inte det här ett båtforum men jag har fått så enormt bra hjälp här tidigare så jag testar
Jag köpte min första motorbåt förra sommaren - en begagnad Buster L från 2005. Efter cirka 2 månader, i september, slutade länspumpen att fungera.
Jag mätte spänningen där pumpen var fastklampad i anslutningskabeln och multimetern visar att det är spänning där - alltså fram till pumpen. Av det drog jag slutsatsen att det var själva pumpen som gett upp.
Jag har nu tagit ut innersatsen av pumpen - det är en Johnsson 32-1450C - och knipsat loss den. MEN när jag nu lägger pumpen direkt mot batteriets poler så fungerar den.
Är det någon här som förstår detta hänger ihop?
Det är visserligen lägre spänning vid pumpens anslutningskablar än direkt på polerna vid batteriet - men gissar att detta är normalt? Eller tänker jag fel?
Möjligen hör till saken att batteriet är ganska dåligt.
Någon här som har några idéer?
Bifogar några bilder
Jag köpte min första motorbåt förra sommaren - en begagnad Buster L från 2005. Efter cirka 2 månader, i september, slutade länspumpen att fungera.
Jag mätte spänningen där pumpen var fastklampad i anslutningskabeln och multimetern visar att det är spänning där - alltså fram till pumpen. Av det drog jag slutsatsen att det var själva pumpen som gett upp.
Jag har nu tagit ut innersatsen av pumpen - det är en Johnsson 32-1450C - och knipsat loss den. MEN när jag nu lägger pumpen direkt mot batteriets poler så fungerar den.
Är det någon här som förstår detta hänger ihop?
Det är visserligen lägre spänning vid pumpens anslutningskablar än direkt på polerna vid batteriet - men gissar att detta är normalt? Eller tänker jag fel?
Möjligen hör till saken att batteriet är ganska dåligt.
Någon här som har några idéer?
Bifogar några bilder
Produkter som diskuteras: "multimetern"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det finns mig veterligen ingen nivåvakt. Pumpen sätts av och på med en knapp på instrumentbrädan.J jonaserik skrev:
Men grundfrågan är denna: varför går inte pumpen igång trots att det är spänning i kabeln (se bild)?
Koppla in den så den går,men inte förlänge, plast i bitarna och kan bli varmgång. Rör/bryt på kablarna som går in i pumpen. Kan vara avbrott där och när du har den i handen och troligtvis vickat den åt ena eller andra hållet, så blir det kontakt i brytpunkten.
Tack! Ska testa det!J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden