Det skulle alltså funka som allra bäst i trafiken om det inte fanns några regler?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bara att få göra omprov ger tillräcklig stressituation för att 10 minuters körning räcker att bedöma om personen är relativt lämplig att behålla körkortet. Kan vi ställa krav på besiktning av bilar så borde vi även göra det på förare.
Börja vid 50 och då kanske med några år emellan för att senare 65-70 göra det varje år.
Vore bra för anhöriga att veta att deras närstående stoppas från att köra om de inte är lämpliga.
Vid mindre avvikelser kanske de kunde få rekommendationen om att inte ge sig ut i trafiken vid mer krävande tillfällen. Med sämre reaktionsförmåga bör de nog inte ge sig ut på t.ex. motorvägar vid högre trafikintensitet. Vissa klarar inte av sådant men klara lugnar trafik rätt så bra.
Jag förstår din tanke, men det funkar inte. Bara att genomföra kontrollerna är svårt nog.
Men sedan, när kontrollerna är genomförda. Vem skall se till att de följs, o hur skall bedömningen göras om det är krävande eller ej, rätt trafik eller ej?
Det blir väldigt svåradministrerat.

Ser man till hur många olyckor den gruppen av förare är vållande till i relation till andra grupper så tror jag att det är betydligt vettigare att lägga de resurserna det skulle kostat på annat håll.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Redan en vanlig uppkörning skiljer sig åt beroende på var den genomförs. I teorin ska det vara samma om man kör upp i Stockholm och Gällivare, men trafiken skiljer sig åt så det blir i praktiken inte samma. Kanske kör man upp när det är tomt på trafik och klarar sig utmärkt, trots att man i en stressad situation skulle fallera.

Ett test som tar 10 minuter tar i praktiken säkert en halvtimme för den som ska verifiera. Man ska hitta personen, ner i bilen, förklara vad som ska hända, köra, lämna bilen och sen fylla i papper om godkänt/icke godkänt. För den som kör upp så är det nog ungefär 30 minuter för den delen, plus resa till och från platsen, vilket kan vara 10 mil bort om man har otur.

Fråga är som sagt om det är värt det.
 
galento
K knipo skrev:
Fast det är ju en enorm skillnad på att irritera andra (särskilt om man kör lagligt(y)) och att inte klara av att köra på grund av ålder(ssjukdomar).

Många inlägg i tråden relaterar till att de blir irriterade för att bilister inte blinkar, att de kör sakta mm.
Det är ju inte jämförbart anser jag.
Man kan skita i att blinka, köra för snabbt o nästan vårdslöst och strunta i många andra trafikregler. Men då är det ett aktivt val man gjort som förare. Givetvis är det inte ok och skall beivras i den mån det går.
Men om man på grund av ålder/sjukdom eller annat inte klarar av att köra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt är det något helt annat. Då är man inte kapabel att framföra fordonet utan att man själv valt det.

Så diskussionen om hur uselt män, ungdomar, kärringar o alla andra kör kan väl diskuteras i en annan tråd.
Jag är gärna med.(y)


Och för övrigt anser jag att det visst är en uppgift läkare kan ha.
Inte att kalla någon enbart på grund av att kontrollera om personen kan köra bil, utan i samband med andra kontroller.
Tex på minnesmottagningen.
+1 på denna.

S Sackaros skrev:
Det är många som skriver att anhöriga ska ingripa, men det är långt ifrån lätt. Jag har en släkting som kört bil som vägrat lyssna på mig och nu till slut fått körkortet indragit på grund av grova kognitiva störningar (det är både läkare och anhöriga som har kämpat för detta). Enda anledningen till att personen inte har kört på någon/något är den moderna tekniken i bilen som styr tillbaka om man försöker byta fil utan att blinka och stannar för hinder. Problemen visar sig främst under stress. Det går utmärkt att köra in i sitt eget trånga garage, men det är inte lätt att veta vilken sida av vägen man ska köra på vid ett vägarbete. Och man får inte ta nycklar etc. det är stöld/egenmäktigt förfarande. Som anhörig kan man be och böna att bilen ska få stå, men mer än så får och kan man inte göra. Vi har ringt polisen och frågat.
Precis man kan inte göra så mkt mer än försöka övertala hen att det kan vara dags med färdtjänst istället.
 
När vi tyckte att vår mor inte kunde köra längre så gav vi bort hennes bil i julklapp till en släkting.
Problem solved.
Ingen bil ingen körning.:p
Kan kanske tyckas att hon blev överkörd :rofl::rofl: men hon slapp i alla fall köra över någon annan.
Hon var lite missnöjd först men förstod ändå.
Till julgodiset hade hon tinat upp igen.
O jo, det är alldeles sant att vi gjorde så.
Hon blev nog mer förvånad än släktingen när julklappen delades ut.
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det skulle alltså funka som allra bäst i trafiken om det inte fanns några regler?
Regler födds ur en civilisation tillskillnad från ineffektiva anti produktiva direktiver från en central makt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tur att man inte behöver ha körkort för att äga hus
 
Ska man börja testa elektriker oxå när de närmar sig pensionsålder?
De kan oxå drabbas av demens och börja dra blå gärg som tändtråd och gul som fas?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
Ska man börja testa elektriker oxå när de närmar sig pensionsålder?
De kan oxå drabbas av demens och börja dra blå gärg som tändtråd och gul som fas?
Kanske när de närmar sig 80?
 
useless useless skrev:
Grafen visar ju INDRAGNA KÖRKORT, inte hur många olyckor respektive grupp är inblandad i.
Den statistiken tillför väl inte så mycket till tråden?
Statistik tillför mycket mer än tyckande.
 
L Lars48 skrev:
Ska man börja testa elektriker oxå när de närmar sig pensionsålder?
De kan oxå drabbas av demens och börja dra blå gärg som tändtråd och gul som fas?
Det vore kanske en idé. Jag har varit på ett jobb där en äldre pensionerad elektriker (far till husägaren) varit och satt upp en ny central mm. Det var ingen rolig syn. Kardeler som spretade åt alla håll mm. Troligen gick han i pension innan normcentralen med dvärgbrytare och quick connect blev modernt
 
A AndersMårtensson skrev:
Folk blir irriterade när man håller hastigheten också. En sträcka jag kör ibland är omväxlande 70/90 med de flesta kör runt 110 där. Så för att irritera de som kör i trafiken idag krävs alltså inte att man kör långsamt.
Det finns trots allt grader i helvetet...
 
K knipo skrev:
Fast det är ju en enorm skillnad på att irritera andra (särskilt om man kör lagligt(y)) och att inte klara av att köra på grund av ålder(ssjukdomar).

Många inlägg i tråden relaterar till att de blir irriterade för att bilister inte blinkar, att de kör sakta mm.
Det är ju inte jämförbart anser jag.
Man kan skita i att blinka, köra för snabbt o nästan vårdslöst och strunta i många andra trafikregler. Men då är det ett aktivt val man gjort som förare. Givetvis är det inte ok och skall beivras i den mån det går.
Men om man på grund av ålder/sjukdom eller annat inte klarar av att köra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt är det något helt annat. Då är man inte kapabel att framföra fordonet utan att man själv valt det.

Så diskussionen om hur uselt män, ungdomar, kärringar o alla andra kör kan väl diskuteras i en annan tråd.
Jag är gärna med.(y)


Och för övrigt anser jag att det visst är en uppgift läkare kan ha.
Inte att kalla någon enbart på grund av att kontrollera om personen kan köra bil, utan i samband med andra kontroller.
Tex på minnesmottagningen.
Håller med med undantaget att en läkare ska kunna jobba utan att tänka på misstänksamhet från patienter att besöket man gör av något annat hälsoskäl kan bli det sista man gör med bil.
Bättre att det helt enkelt krävs vid en viss ålder så man vet vad som gäller. Precis som besiktningen.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Och när ska dessa kontroller starta? 10 år efter första godkända uppkörning? Vid 30, 40, 50år? När någon går i pension? Vid 70? Ska någon (vem?) göra en bedömning av att en person ska genomgå kontroller? Hur tar vi hänsyn till biologisk ålder? Vad skulle intervallet vara? 5, 10, 25 år? Ska denna ”mindre kontroll” göras av samma personer som bedömer uppkörningar? Hur organiseras den enorma mängd prov som behöver höras? Ska det verkligen bara vara ett praktiskt prov, trafikregler ändras och för att köra trafiksäkert måste man känna till det som är aktuellt. Nya teoriprov också?
Hur bedöms körförmåga i en stressad/svår situation? Hur bedöma kapacitet att klara stadskörning, körning i rusningstrafik, vid vägarbeten? Hur få med allt som en normal uppkörning på mindre tid?
Är det verkligen tillräckligt att åka med i kanske 10 min för att bedöma någons förmåga att köra trafiksäkert?

Min poäng är att det som låter enkelt inte alltid är det. Om det hade varit enkelt att implementera hade det sannolikt varit gjort för flera år sedan. Detta är en komplicerad fråga...
Du tror inte det skulle gå att titta på hur de gör i andra länder?
 
optimum
Folk som inte kan köra bil ska inte finnas bakom ratten.
Ser dagligen de som borde använt färdtjänst eller taxi.

Hur svårt kan det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.