optimum optimum skrev:
Folk som inte kan köra bil ska inte finnas bakom ratten.
Ser dagligen de som borde använt färdtjänst eller taxi.

Hur svårt kan det vara?
Jag ser dom dagligen när jag åker till o från jobbet och 99,x%, håller på med telefonen!
 
optimum
K Keld skrev:
Jag ser dom dagligen när jag åker till o från jobbet och 99,x%, håller på med telefonen!
Eller pillar med något annat som ger samma effekt.
De ska väck från gator och vägar.
De är värre då de är medvetna om vad de gör.
 
Är lite nyfiken få vad forumets eldoktor, @tommib, har att säga i frågan, men han kanske tycker att det är roligare att ägna sig åt sin hobby än sin profession här, vilket man kan förstå i så fall.
 
optimum optimum skrev:
Eller pillar med något annat som ger samma effekt.
De ska väck från gator och vägar.
De är värre då de är medvetna om vad de gör.
Men nu har vi lämnat ämnet helt. Det finns även motorcyklister utan körkort som orsakar svåra olyckor, och utländska tradare med sommardäck på vintern....
 
Jag är själv läkare, men tycker att vi som anhöriga ofta gömmer oss bakom antingen en rädsla för konflikt eller åberopar att ”jag kan inget göra, det vore egenmäktigt förfarande/stöld” och liknande. Som läkare är det grymt svårt att utifrån besök på vårdcentralen göra en bedömning om en person är olämplig att köra bil. Ibland är det uppenbart, inte sällan tas diskussionen upp. Ibland gör vi överenskommelser med patient och anhörig att dom inte ska köra bil. Sen är det egen erfarenhet att även de som får körkortet indraget kör bil. Vi har i min familj också tagit bilnycklar från anhöriga, självklart efter diskussioner. Men, om den anhöriga inte vill inse så tar jag iallafall hellre ett bråk med den anhöriga mot risken att min släkting ska köra ihjäl ett dagisbarn. Jag tar hellre ”risken” att bli polisanmäld än att passivt stå och titta på. Jag har själv ringt polis efter att en patient med indraget körkort pga demens satte sig i bilen för att köra hem. Dom följde efter och ”tog honom” när han stannat bilen hemma. Hade det varit min släkting hade jag istället hellre tagit nycklarna ifrån honom.

”Samhället” kan inte lösa alla problem, som anhörig/släkting/vän så måste vi också inse att vi har ett personligt ansvar att ingripa när vi ser att något är galet. Det kallas för civilkurage.
 
  • Gilla
KristinaRT och 11 till
  • Laddar…
En annan aspekt: om vi ska testa om alla förare i Sverige, vem ska betala det? Bilförarna? Skattebetalarna? Ska det isåfall vara en klassfråga att inte bara ha råd att ha bil, utan att ens få lov att köra bil, för att man inte har råd med omtestning?

Hade trafikolyckor med äldre varit ett stort problem så hade det kanske varit rimligt trots allt. Men med tanke på hur liten skillnad det verkar göra på olycksstatistiken så är jag skeptisk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
harry73
I Nederländerna behöver alla över 75 år genomgå en medisk test när de förlänger sitt körkort (så det blir var femte år)

Innan 2014 var var det alla över 70, men eftersom bara 1 till 2 % förlorade körkortet, höjde de gränsen till 75. Det ansågs vara för höga kostnader annars.

Även polisen kan skicka förare till en medisk kontroll om de anser att det behövs.

https://www.government.nl/latest/ne...datory-medical-check-only-for-drivers-over-75
Government agrees: mandatory medical check only for drivers over 75
News item | 22-03-2013 | 16:08

As of next year, older drivers will not need to undergo a mandatory medical examination until they are 75. Medical checks are currently mandatory for all drivers aged 70 and older who want to renew their licence. The proposal, which was presented by the Minister of Infrastructure and the Environment, Melanie Schultz van Haegen, will require an amendment to Dutch regulations on driving licences, which the government hopes will come into force on 1 January 2014. The measure will slash the cost of driving licence renewal for older drivers.

Currently all drivers aged 70 and older must undergo a medical examination every five years. About 1 to 2% of them are declared unfit. Raising the age at which medical checks are mandatory saves older drivers considerable expense: they do not have to buy a medical declaration form, pay a GP to perform the medical check or pay a consultant for any additional medical tests.

In addition to this measure, Ms Schultz will study possible alternatives to the current medical examination for older drivers and what the effects would be of abolishing the procedure altogether. She will send her findings to parliament before the summer.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S StenQL skrev:
En annan aspekt: om vi ska testa om alla förare i Sverige, vem ska betala det? Bilförarna? Skattebetalarna? Ska det isåfall vara en klassfråga att inte bara ha råd att ha bil, utan att ens få lov att köra bil, för att man inte har råd med omtestning?

Hade trafikolyckor med äldre varit ett stort problem så hade det kanske varit rimligt trots allt. Men med tanke på hur liten skillnad det verkar göra på olycksstatistiken så är jag skeptisk.
Ja där är ett stort problem.
Redan nu ser vi ju hur lastbilschaufförer går arbetslösa för att de inte har råd med den dyra CAP-utbildningen som har blivit obligatorisk och som man måste gå varje år för att få köra lastbil på förtjänst.. Han man inte gått den går det inte att få ett arbete.
Vi ser också (i Finland) hur långtidsarbetslösa eller tillfrisknade långtidssjuka inte kan ta emot arbeten som erbjuds eftersom de sociala myndigheterna ser till att de inte har råd att hålla en bil rullande tills första lönen kommer.

Somliga tycker att samhället blir bättre ju fler som trängs ut från arbetsmarknaden och skall försörjas med bidrag........ men det tycker inte jag.
 
H heimlaga skrev:
dyra CAP-utbildningen
Vad är detta för något, första gången hört talas om det.
 
En obligatoriskt tilläggsutbildning som en lastbilschaufför i Finland måste förnya varje år.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad är detta för något, första gången hört talas om det.
Tror det motsvarar YKB i Sverige. Myndigheterna har bestämt att det inte räcker med att inneha körkort utan de har hittat på ytterligare ett certifikat man måste inneha.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför anser alla att det är läkarna som ska sätta stopp?
De flesta har väl trots allt släktingar som är medvetna om vad som händer och som kan lägga beslag på bilnycklarna. Personer med begynnande demens eller andra liknande problem bryr sig väl inte om att deras körkort är indraget.
Det är en väldigt stor sak att ta någons körkort vid demens. Man bör sluta mycket tidigare än den sjuke själv inser. Jag har som sjuksköterska inom äldreomsorgen försökt få äldre personer (ff a anhöriga till den sjuke) att inte köra längre men det är jätte svårt.
 
L lordi skrev:
Tror det motsvarar YKB i Sverige. Myndigheterna har bestämt att det inte räcker med att inneha körkort utan de har hittat på ytterligare ett certifikat man måste inneha.
OK, lika meningslöst som YKB då.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
BirgitS
SysterNett SysterNett skrev:
Det är en väldigt stor sak att ta någons körkort vid demens. Man bör sluta mycket tidigare än den sjuke själv inser. Jag har som sjuksköterska inom äldreomsorgen försökt få äldre personer (ff a anhöriga till den sjuke) att inte köra längre men det är jätte svårt.
Jag håller helt med, jag har erfarenhet av en dement släkting och det fick bli så att barnen sa att bilen är trasig och ska repareras så vi behöver nycklarna för att ta bilen till verkstaden. Sen blev aldrig bilen "lagad" och efter någon månad var det bortglömt för då hade personen vant sig vid att gå till affären i stället för att ta bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Jag är själv läkare, men tycker att vi som anhöriga ofta gömmer oss bakom antingen en rädsla för konflikt eller åberopar att ”jag kan inget göra, det vore egenmäktigt förfarande/stöld” och liknande. Som läkare är det grymt svårt att utifrån besök på vårdcentralen göra en bedömning om en person är olämplig att köra bil. Ibland är det uppenbart, inte sällan tas diskussionen upp. Ibland gör vi överenskommelser med patient och anhörig att dom inte ska köra bil. Sen är det egen erfarenhet att även de som får körkortet indraget kör bil. Vi har i min familj också tagit bilnycklar från anhöriga, självklart efter diskussioner. Men, om den anhöriga inte vill inse så tar jag iallafall hellre ett bråk med den anhöriga mot risken att min släkting ska köra ihjäl ett dagisbarn. Jag tar hellre ”risken” att bli polisanmäld än att passivt stå och titta på. Jag har själv ringt polis efter att en patient med indraget körkort pga demens satte sig i bilen för att köra hem. Dom följde efter och ”tog honom” när han stannat bilen hemma. Hade det varit min släkting hade jag istället hellre tagit nycklarna ifrån honom.

”Samhället” kan inte lösa alla problem, som anhörig/släkting/vän så måste vi också inse att vi har ett personligt ansvar att ingripa när vi ser att något är galet. Det kallas för civilkurage.
Jag har som sagt frågat polisen om råd, mer kan man faktiskt inte begära av anhöriga. Det går inte heller att bygga ett system runt att alla har anhöriga i närheten som bryr sig. Så är ofta inte fallet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.