J
harry73 harry73 skrev:
Är det någon som undersökt vad effekten skulle bli på trafiksäkerheten?
Innan man inför en så stor och kostsam förändring, skulle det vara bra att veta det.
Men det KAN ju ge en effekt, det är ju dumt att inte chansa, och dessutom kanske det kan ge avtryck mot andra länder också. Minsta lilla bidrag är faktiskt värt mycket det med. Är vetenskapen överens om det finns ett samband över huvud taget???

Aj fasen, trodde jag skrev i klimattråden...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Problemet är ju att det inte finns någon officiell instans som testar körkortslämplighet. Om en läkare anmäler ”misstanke om olämplighet” till Trafikverket så går verket på denna linje. Visst kan väl beslutet omprövas genom någon form av specialiserad testning om personen i fråga står på sig, men skulle du vilja bli utsatt för en sådan process för att din läkare (som du uppsökte för att kontrollera din diabetes) uppfattade dig som lite osammanhängande just där och då? Det finns inget blodprov för varesig lätt kognitiv nedsättning (MCI), demens eller alkoholmissbruk.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
A
Läkarna har idag redan det stora ansvaret.
Dom har anmälningsskyldighet.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/


När behöver en anmälan inte göras?
Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra ett körkortspliktigt fordon (så kallat muntligt körförbud). Du som läkare tar då på dig ett stort ansvar, inte minst för uppföljningen av att tillsägelsen följs.”

Som jag tolkar det blir då läkaren ansvarig om denna person orsakar en olycka. Vad påföljden blir för läkaren vet jag inte.
 
A
A Alfons3301 skrev:
Som jag tolkar det blir då läkaren ansvarig om denna person orsakar en olycka. Vad påföljden blir för läkaren vet jag inte.
Nej, läkaren blir inte ansvarig för vad patienten gör på fritiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi läkare har nog alltid haft svårt för denna delen av vårt värv, att vara myndighetsutövare och inskränka patienters friheter. Likväl är det vi som är ålagda att göra detta. Det är lättare vid stroke, demens och ögonsjukdomar, där det finns klara riktlinjer. I många fall ges muntliga körförbud och det blir givetvis svårt att utvärdera dessa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Visst finns det blodprov för alkoholmissbruk. Heter PEth. Troligen underanvänt i dagens sjukvård.
[länk]
PEth är ett välanvänt prov som speglar ett slags ”genomsnittspromille” över ungefär de sista tre veckorna. Det använda för att identifiera högkonsumenter av alkohol, och vid uppföljning av patienter med känd alkoholproblematik. Det i sig säger inget om missbruk eller problem med bilkörning. Man får ju faktiskt vara berusad, så länge man inte kör bil samtidigt. Annars får man nog dra in körkortet för en stor andel studenter om dessa provtages veckan efter nollningen...

Tillagt förtydligande: Sen är det förstås klart att ett högt PEth ökar sannolikheten för att vederbörande har en missbruksproblematik som kan leda till en olämplighet som bilförare - men det blir aldrig mer än en misstanke och jag vill i så fall endast anmäla det som en sådan till en högre utredande instans som därefter fattar beslut. Jag är dock mycket medveten om att lagen inte är skriven så idag - vilket kanske i sig kan vara en av förklaringarna till den dåliga efterlevnaden...
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Som tur är finns det åtminstone lite statistik och studier att tillgå. De jag hittar är från USA. Olycksrisken per 100 miles körda ökar något efter 80, men faktiskt inte så mycket. I en delstat testade man om körförmågan, med effekt på olycksstatistiken, i en annan gav det ingen effekt. Samhällsekonomiskt är det nog väldigt svårt att försvara. Man kunde också se att även unga misslyckades vid nytt test av lämplighet att köra...
https://auto.howstuffworks.com/car-...d-licensed-drivers-be-tested-periodically.htm
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Jag förstår att det som läkare kan vara svårt att anmäla. Just därför finns behovet av att regelbundet på ett systematiskt sätt kontrollera körkortslämplighet av trafikverket, polisen eller annan myndighet. Det kan ju tex vara synkontroll, kortare körning i simulator osv.
 
KristinaRT
Det hade varit logiskt att behöva göra en synkontroll varje gång körkortet förnyades, precis som man får göra när man ska få tillstånd att börja köra......
 
A Alfons3301 skrev:
Jag förstår att det som läkare kan vara svårt att anmäla. Just därför finns behovet av att regelbundet på ett systematiskt sätt kontrollera körkortslämplighet av trafikverket, polisen eller annan myndighet. Det kan ju tex vara synkontroll, kortare körning i simulator osv.
Där är vi helt överens - med reservation för det StenQL tar upp ovan, dvs att samhällsnyttan kontra kostnaden av ett sådant arrangemang bör utredas först. Men att vi ska nå mycket längre i denna fråga genom att helt sonika be läkarkåren att "anmäla lite oftare" tror jag alltså inte på, både av rent medicinska och rättsäkerhetsmässiga skäl som jag själv tar upp, och de rent yrkesetiska skäl som Hammafall tar upp.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Vi läkare har nog alltid haft svårt för denna delen av vårt värv, att vara myndighetsutövare och inskränka patienters friheter. Likväl är det vi som är ålagda att göra detta. Det är lättare vid stroke, demens och ögonsjukdomar, där det finns klara riktlinjer. I många fall ges muntliga körförbud och det blir givetvis svårt att utvärdera dessa.
Om det hade funnits något system för regelbundna standardiserade lämplighetskontroller så hade det varit mycket bättre. Då hade det räckt att läkaren anmäler att det finns anledning att göra en extra kontroll inom en viss tid.
På så vis blir inte läkaren myndighetsutövare och behöver inte känna någon skuld vid nästa möte med patienten. Patienten i sin tur får möjlighet att bevisa sin duglighet som bilförare inför någon sakkunnig istället för att beslutet ligger i händerna på någon som inte jobbar med trafiksäkerhet över huvud taget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
Uppkörning med jämna mellanrum för att dra in körkortet för folk som inte använder blinkers, som kör för fort och som sicksackar mellan filerna känns ärligt talat helt meningslöst. Så korkade är få att de kör på det viset på uppkörning.
 
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns ju simulatortester, dessa betalar man själv (kostar 20 000 för en normal, 50 000 om det även ska bedömas vilka anpassningar som behöver installeras), och då får man ju en låg kostnad för samhället. Men systemet är verkligen inte utbyggt för att klara av att testa alla. Det enklare testet för 20 000 tar "bara" några timmar, det fullständiga för 50 000 tar ett par dagar.

Jag tror helt enkelt inte att vi i nuläget kan fixa den kapaciteten i dagsläget, oavsett vem som betalar, för det är oerhörda mängder simulatorer som behöver införskaffas och bemannas.

Så mitt förslag (även lite raljant kallat "saft-och-bullemetoden") är den enda praktiskt genomförbara. Som alltså även ger andra mervärden än ökad trafiksäkerhet.
Personerna har kört bil i många år, vad antyder att inte syn och reaktionsförmåga räcker att testa? Ett test för 20000... Vem har pratat om det?
 
Krilleman
Regelverket med läkarintyg för att behålla sitt lasbilskort finns redan implementerat.

Samtliga med lastbilskort (C) måste göra läkarundersökning var femte år nuförtiden.
"Förr" (läs på min tid) slapp man läkarundersökning upp till 45 år. Efter det var det inlämning var femte år. En i släkten har tagit sitt C-kort precis och denne måste göra läkarundersökning var femte år direkt trots betydligt lägre ålder än 45.

Vad är skillnaden?
Jag tycker absolut detta bör införas för samtliga som framför fordon! (y)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.