L Lars48 skrev:
Enligt statistik det är ändå snorungar mellan 18 och 24 år dom är största boven för trafik olyckor. Gamlingarna klarar sig ändå rätt så bra.
[

Grafen visar hur många som får körkortet indraget och det är inte direkt kopplat till olyckor. Jag gissar att fortkörning är den stora orsaken.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Test/uppföljning vart tionde år vore lämpligt. Start vid 30-35.
Kör bil varje dag i jobbet. Det är något av det farligaste jag gör. Det är mycket tok som sker på vägarna och i sån omfattning, och på ett sådant sätt, att jag tror det många gånger handlar om okunskap. Man skulle helt enkelt kugga på en enkel uppkörning.
 
  • Gilla
111111 och 2 till
  • Laddar…
galento
Hmm ja som flera skriver finns det vårdslöst körsätt i flera
kategorier och åldrar, hur många har inte haft en långtradare
nån meter bakom sej som ligger och stressar. Att sitta och greja
med mobilen säger sej väl självt att det är olämpligt.Polisen
skulle nog behövas mer på vägarna.

Att mosa en cementgris är väl materiella saker men det kanske
kunde varit en människa istället,detta har hänt här då en äldre
kvinna först backade över maken och sen körde över honom
en gång till,lyckligtvis gick det bra.

Men nån form av läkarkontroll vore bra, att som anhörig ta
bilnycklarna är ju inte det lättaste då många nog inte vill
förstå detta.Vi har påtalat riskerna att hen kan skada andra
men hen vill inte lyssna på detta.Personens syn är heller inte
den bästa så man får hoppas att hen funderar på detta.

Det finns ju äldre som kör försiktigt men ju äldre man blir så
tar ju fysiken ut sin rätt,det är ju bara att gå till sej själv att känna
detta.Bara för att ett körkort kan vara ett s.k glädjeämne för
en person så ger väl inte detta personen rätt att framföra ett fordon
som ev. kan skada andra om det finns allvarliga medicinska eller
fysiska hinder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
harry73
Är det någon som undersökt vad effekten skulle bli på trafiksäkerheten?
Innan man inför en så stor och kostsam förändring, skulle det vara bra att veta det.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv lägger man nog fokus där det gör mest nytta, dvs hårdare krav innan unga får börja köra.
I det stora hela så är det nog inget stort problem att det finns äldre förare som är på gränsen till lämpliga. Visst är det många som känner eller känner till någon äldre som inte borde köra bil, men hur många känner ni inte som regelbundet kör för fort?
För att inte tala om hur många man möter i trafiken varje dag som är drog- eller alkoholpåverkade...
Polisen skulle behöva synas mer.
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att även yngre är upphov till olyckor är ju inget argument mot att kontrollera de äldre när vi vet att fysiken tar ut sin rätt förr eller senare.
Jo, faktiskt. Om det inte finns något samband mellan hög ålder och trafikskador finns inget skäl för sådana kontroller.

Nu kanske gamla är överrepresenterade i olyckor, hur mycket olika kategorier kör är exempelvis inte med i graferna ovan, så olyckor per körd km kanske sticker ut. Då är det en annan sak.

Att kontrollera var femte/tionde år verkar därtill väldigt trubbigt. Hälsotillstånden förändras betydligt snabbare än så.

Samtidigt är läkarvägen klurig, vi vill inte heller att folk undviker/ljuger för sin läkare för att få behålla körkortet.

Det är helt enkelt ett problem (om det nu är ett problem) som inte enkelt låter sig lösas.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, faktiskt. Om det inte finns något samband mellan hög ålder och trafikskador finns inget skäl för sådana kontroller.

Nu kanske gamla är överrepresenterade i olyckor, hur mycket olika kategorier kör är exempelvis inte med i graferna ovan, så olyckor per körd km kanske sticker ut. Då är det en annan sak.

Att kontrollera var femte/tionde år verkar därtill väldigt trubbigt. Hälsotillstånden förändras betydligt snabbare än så.

Samtidigt är läkarvägen klurig, vi vill inte heller att folk undviker/ljuger för sin läkare för att få behålla körkortet.

Det är helt enkelt ett problem (om det nu är ett problem) som inte enkelt låter sig lösas.
Finns det inte siffror baserat på körsträcka så borde man ju börja där. ..
De flesta länder tycker inte detta är ngt kontroversiellt. Man har kontroller från 50 år och uppåt i många fall.
Men däremot drar de inte körkortet vid 3x 4 km/h forkörningar inom 2 år.
Man väljer sina strider. ..
 
En annan sak som jag undrat över är ju att de som kör ex. 65-70 på 90 väg oftast är äldre personer.

Det bidrar väl till att andra bilförare blir irriterade, gör dumma omkörningar och annat. Inte sagt att den som kör om gör rätt, men dock väldigt förståeligt att folk blir irriterad över stoppklossar i trafiken.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
...
Jag tror att läkare många gånger påtalar för en patient att det är olämpligt att köra bil, men den äldre personen lyssnar inte. Eller vill inte förstå. Här har anhöriga en mycket stor roll att fylla.
...
Fast den anhörige (jag) är inte med vid läkarbesöket. Jag vet inte om läkaren avråder från bilkörning.
Jag vet inte vilka sjukdomar mina anhöriga (föräldrar) har.
Jag kan inte (medicinskt) bedömma hur det påverkar dem.
Jag bor i en annan del av landet och åker sällan med dem.

Om jag skulle ta bilnycklarna kan jag dessutom dömas i domstol för det.

... så att lägga ansvaret på anhöriga är lite svårt.

Uppkörning, med tillhörande läkarundersökning, vid körkortsförnyelse tycker jag låter bra.

/ Fredrik
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Obligatorisk uppkörning och teoriprov vart 5-10 år, från början. Faktum är att det nog är viktigare att ha täta kontroller i början av en persons bilistkarriär, för att fånga upp eventuella felaktigt inlärda beteenden. Exempelvis ett upprepat prov efter 1-2 års körkortsinnehav, därefter med intervall 5-10 år, kanske 10 år upp till 60-70 års ålder, därefter 5 år.
Tyvärr är det ju svårt att komma åt beteenden som fortkörning, o-användande av blinkers, idiotiska filbyten och liknande, ty även den mest hänsynslöse föraren kan ju skärpa sig vid en uppkörning...

Sen är det iofs så att inte alla påverkas av åldern på samma sätt, man kan absolut råka ut för snabba försämringar som inte fångas upp tillräckligt snabbt. Men, man bör inte låta bli att lösa ett problem bara för att det inte görs enkelt.
 
Unga män är ju generellt problemet i samhället. Det är huvudsakligen de som begår våldsbrott och sexuella övergrepp och det är även de som oftast är brottsoffer. Alkohol och droger är också ofta inblandat. Ett undantag mot "ungdomstrenden" är drunkning. där är det äldre ensamma män som är ute och fiskar som drunknar mest. Men även det är en attitydfråga, då de oftast är alkoholpåverkade och aldrig har flytväst. Enligt rykten har de oftast gylfen neddragen också.

Så att generellt arbeta med mansrollen, och få det mindre attraktivt att "kaxa sig", få det naturligt att visa respekt mot alla medmänniskor är grejen. Då läser vi en står mängd problem i samhället.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Unga män är ju generellt problemet i samhället. Det är huvudsakligen de som begår våldsbrott och sexuella övergrepp och det är även de som oftast är brottsoffer. Alkohol och droger är också ofta inblandat. Ett undantag mot "ungdomstrenden" är drunkning. där är det äldre ensamma män som är ute och fiskar som drunknar mest. Men även det är en attitydfråga, då de oftast är alkoholpåverkade och aldrig har flytväst. Enligt rykten har de oftast gylfen neddragen också.

Så att generellt arbeta med mansrollen, och få det mindre attraktivt att "kaxa sig", få det naturligt att visa respekt mot alla medmänniskor är grejen. Då läser vi en står mängd problem i samhället.
Det är ju dock en fråga om vilka åtgärder som är lättast att genomföra i relation till effekten.
Komplett körkortsprov var 5e år är ju overkill, det räcker att testa de funktioner man vet är i risk zonen som syn och reaktionsförmåga.
 
harry73
K karlmb skrev:
Det är ju dock en fråga om vilka åtgärder som är lättast att genomföra i relation till effekten.
Komplett körkortsprov var 5e år är ju overkill, det räcker att testa de funktioner man vet är i risk zonen som syn och reaktionsförmåga.
nu antar jag att du har bevis för din tes att testa syn och reaktionsförmåga gör störst samhällsnytta i förhållande till kostnaderna?

För visst är det enklare än det @Anna_H skriver (framförallt för oss unga till medelålders män, men Anna lovar väldig stor samhällsnytta (minskade trafikolyckor och minskad kriminalitet), så det får gärna innebära lite högre kostnader med.
 
Det finns ju simulatortester, dessa betalar man själv (kostar 20 000 för en normal, 50 000 om det även ska bedömas vilka anpassningar som behöver installeras), och då får man ju en låg kostnad för samhället. Men systemet är verkligen inte utbyggt för att klara av att testa alla. Det enklare testet för 20 000 tar "bara" några timmar, det fullständiga för 50 000 tar ett par dagar.

Jag tror helt enkelt inte att vi i nuläget kan fixa den kapaciteten i dagsläget, oavsett vem som betalar, för det är oerhörda mängder simulatorer som behöver införskaffas och bemannas.

Så mitt förslag (även lite raljant kallat "saft-och-bullemetoden") är den enda praktiskt genomförbara. Som alltså även ger andra mervärden än ökad trafiksäkerhet.
 
F
KristinaRT KristinaRT skrev:
Är inte säker på att det diagrammet säger hela sanningen. Gissningsvis är det fler 18-24 åringar som kör bil är 80+..... för att få hela bilden skulle data varit korrelerad till antal individer med körkort i resp åldersgrupp.

Dock är det inte en slump att killar 18-24 år har högre försäkringspremie än medelålders. Försäkringsbolagen brukar ha en god uppfattning om var skadorna och därmed utgifterna finns :)

Det säger inte sanningen om 18-24 heller då dom har prövotid och har mycket lättare att få kortet återkallat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.