Var på macken och såg en äldre man (70-80 år) som lyckades knäcka
en cementgris med bilen. Han verkade inte sett denna cementgrisen
utan en bit fastnade under framvagnen så det blev ett väldigt tuggande
fram och tillbaka innan han fick loss bilen.
Man har ju hört att läkare inte vill medverka till att återkalla körkort pga
den personliga integriteten för den äldre men hur tänker man då ?
Är det inte bättre att försöka förhindra olyckor istället.
Tycker faktiskt detta kan jämföras med drog och alkohol rattfylleri och
en obligatorisk läkarundersökning borde vara ett krav vid en viss ålder.
Förstår ju att det kan kännas jävligt om körkortet dras in men det känns
ju ännu jävligare för den som blir handikappad eller dylikt bara för
en läkares slapphet att inte rapportera en individs olämplighet som
bilförare.
Vore intressant att läsa era kommentarer ang detta.
en cementgris med bilen. Han verkade inte sett denna cementgrisen
utan en bit fastnade under framvagnen så det blev ett väldigt tuggande
fram och tillbaka innan han fick loss bilen.
Man har ju hört att läkare inte vill medverka till att återkalla körkort pga
den personliga integriteten för den äldre men hur tänker man då ?
Är det inte bättre att försöka förhindra olyckor istället.
Tycker faktiskt detta kan jämföras med drog och alkohol rattfylleri och
en obligatorisk läkarundersökning borde vara ett krav vid en viss ålder.
Förstår ju att det kan kännas jävligt om körkortet dras in men det känns
ju ännu jävligare för den som blir handikappad eller dylikt bara för
en läkares slapphet att inte rapportera en individs olämplighet som
bilförare.
Vore intressant att läsa era kommentarer ang detta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 175 inlägg
Kommer ihåg när jag sålde Kvällsposten, hos en äldre herre stod det en stor lapp "snälla pappa, kör nu inte bilen som doktorn sa" eller något liknande.
Jag håller med, det är ingen rättighet att köra bil utan det borde definitivt vara ett krav på viss fysisk förmåga.
Egentligen borde alla med vissa intervall göra om kortet, för att kunna tillskansa sig nya regler, och bli av med dåliga vanor.
Jag håller med, det är ingen rättighet att köra bil utan det borde definitivt vara ett krav på viss fysisk förmåga.
Egentligen borde alla med vissa intervall göra om kortet, för att kunna tillskansa sig nya regler, och bli av med dåliga vanor.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 175 inlägg
Det var det jag menade
Håller med om att alla bilförare oavsett ålder bör kontrolleras/vidareutbildas med regelbundna intervall. Möjligtvis att man bör ha tätare intervall hos äldre pga större risk för olika sjukdomar och nedsättningar.
Man kontrollerar bilen regelbundet med besiktningar, men körkortet förnyas enkelt genom att skicka in ett nytt fotografi...
Man kontrollerar bilen regelbundet med besiktningar, men körkortet förnyas enkelt genom att skicka in ett nytt fotografi...
Nu har denna fråga varit uppe flertalet gånger och hittills har det inte blivit någon förändring, utan fortfarande litar Trafikverket på förarnas omdöme och läkares rapportering.
Jag har C-kort och har förut fått göra både läkar- o synundersökning vart 10-år. Nu ändrat till vart 5:e.
Därför ser jag inga problem att även B-kortet skulle ha liknande undersökningar med början vid 45-årsåldern, då många ovetande har fått ett behov av glasögon.
Jag har C-kort och har förut fått göra både läkar- o synundersökning vart 10-år. Nu ändrat till vart 5:e.
Därför ser jag inga problem att även B-kortet skulle ha liknande undersökningar med början vid 45-årsåldern, då många ovetande har fått ett behov av glasögon.
Ja vi håller på att övertala en person att sälja bilen för läkarna
gör ingenting då "hen" är helt beroende av rullator och kan knappt
röra sej utan den men tror sej kunna köra sin manuellt växlade bil
ändå.
En annan bekant hade sitt körkort kvar vid 75 års åldern trots att
båda benen var amputerade nedanför sina knän och hen trodde
att det skulle funka att trycka på pedalerna med sina kryckor.
En annan äldre man såg så dåligt så hans fru fick sitta bredvid och tala
om faror på vägen
Verkar som läkarna har en del att tänka på ang rapporteringen.
gör ingenting då "hen" är helt beroende av rullator och kan knappt
röra sej utan den men tror sej kunna köra sin manuellt växlade bil
ändå.
En annan bekant hade sitt körkort kvar vid 75 års åldern trots att
båda benen var amputerade nedanför sina knän och hen trodde
att det skulle funka att trycka på pedalerna med sina kryckor.
En annan äldre man såg så dåligt så hans fru fick sitta bredvid och tala
om faror på vägen
Verkar som läkarna har en del att tänka på ang rapporteringen.
Minns ett besök hos min farmor och farfar för många år sedan, dom var då kring 85år gamla men pigga för sin ålder.
Men farmor ojjade sig för hur empo(farfar) skulle klara körningen till Finland då det endå skulle bli en 300mil ToR för han hade ju sin dåliga höft och att han nu hunnit bli blind på ett öga...
För att köra med husbilen skulle dom göra det var inte nå snack om annat.
Så min kära farfar som led av diabetes, hade trasiga höfter och var blind på ett öga fick ha kvar sitt körkort för läkarna var otroligt.
Så jag tycker att vid en viss ålder eller under vissa andra omständigheter så skall man bli bedömd av läkare om man är en lämplig förare.
Men farmor ojjade sig för hur empo(farfar) skulle klara körningen till Finland då det endå skulle bli en 300mil ToR för han hade ju sin dåliga höft och att han nu hunnit bli blind på ett öga...
För att köra med husbilen skulle dom göra det var inte nå snack om annat.
Så min kära farfar som led av diabetes, hade trasiga höfter och var blind på ett öga fick ha kvar sitt körkort för läkarna var otroligt.
Så jag tycker att vid en viss ålder eller under vissa andra omständigheter så skall man bli bedömd av läkare om man är en lämplig förare.
Det finns vissa tillstånd då man ovillkorligen får körförbud, tex hjärntumör.
Om man blir blind på ett öga får man körförbud i 6 mån (för att man ska få tid att anpassa sig).
Efter att man fått diagnosen epilepsi måste man vara anfallsfri 6 mån innan man får köra igen.
Det är skillnad på tillstånd då man inte får köra och när man inte bör köra. Även om man är gammal har man fortfarande ansvar för sina handlingar. Man kan inte frånta en person deras autonomi bara för att de är äldre och sjuka. Ska man ta ifrån någon ett körkort måste det vara medicinskt betingat. Även när man är äldre måste man själv värdera sin förmåga att köra.
Som läkare kan man påtala olämpligheten i att framföra fordon, men att förbjuda bilkörning är förenat m vissa krav.
Jag tror att läkare många gånger påtalar för en patient att det är olämpligt att köra bil, men den äldre personen lyssnar inte. Eller vill inte förstå. Här har anhöriga en mycket stor roll att fylla.
Det är dock sant att många äldre har medicinska nedsättningar som påverkar deras bilkörning och förmåga att hantera trafiksituationer. Logiskt sett bör man väl ställa samma krav för bilkörning på alla. Frågan är väl vilka dessa ska vara...
Om man blir blind på ett öga får man körförbud i 6 mån (för att man ska få tid att anpassa sig).
Efter att man fått diagnosen epilepsi måste man vara anfallsfri 6 mån innan man får köra igen.
Det är skillnad på tillstånd då man inte får köra och när man inte bör köra. Även om man är gammal har man fortfarande ansvar för sina handlingar. Man kan inte frånta en person deras autonomi bara för att de är äldre och sjuka. Ska man ta ifrån någon ett körkort måste det vara medicinskt betingat. Även när man är äldre måste man själv värdera sin förmåga att köra.
Som läkare kan man påtala olämpligheten i att framföra fordon, men att förbjuda bilkörning är förenat m vissa krav.
Jag tror att läkare många gånger påtalar för en patient att det är olämpligt att köra bil, men den äldre personen lyssnar inte. Eller vill inte förstå. Här har anhöriga en mycket stor roll att fylla.
Det är dock sant att många äldre har medicinska nedsättningar som påverkar deras bilkörning och förmåga att hantera trafiksituationer. Logiskt sett bör man väl ställa samma krav för bilkörning på alla. Frågan är väl vilka dessa ska vara...
Skulle säga att det är inte de gamla som är en fara i trafiken, de är de flesta som anser sig vara "normala" förare som struntar i trafikreglerna. Det är majoriteten av bilförare, känns det som. En del blir t.o.m. sura för att man håller hastighetsgränserna.
Så äldre förare är inget stort problem, tycker jag.
Som någon annan var inne på så är det ingen orsak att dra tillbaks körkortet för att man blir äldre, men specifika medicinska diagnoser kan tillfälligt eller permanent orsaka att körtkotet återkallas.
Jag instämmer med att det borde bli krav på att regelbundet visa att man kan köra enligt reglerna, dvs ska klara en uppkörning. Tror fler äldre än yngre förare skulle klara en sådan faktiskt p.g.a. de yngres korkade körstil, yngre är inte nödvändigtvis 18-25 åringar här, det är väldigt många som kör fruktansvärt dåligt. Exempelvis struntar i enkelriktat (senast idag, 2 bilar jag mötte) blinkers verkar de inte känna till att de finns, hastighetsgränser? De är väll bara rekommendationer. Hålla avstånd? 2-3 meter är väll helt ok. Köra in framför en så man inte ens kan se vägen mellan bilarna är ju helt ok också.
Det är inte äldre (pensionärer alltså) som kör så. Så att råka köra på en cementgris är ingenting när man jämför. Om det skulle vara jämförbart med drog och alkoholrattfylleri att köra när man är gammal, vad är det då att köra som en idiot i trafiken? Kanske anstiftan till mord eller dråp isf?
Som ni kanske gissat så är pensionärer i trafiken inget jag tänker på eller gör mig orolig. Jag är mer orolig för när en idiot kommer krocka med mig eller tvinga mig av vägen eller kanske t.o.m. orsaka mig förlamning, livslångt lidande eller min död p.g.a. sitt vårdslösa beteende i trafiken.
Så äldre förare är inget stort problem, tycker jag.
Som någon annan var inne på så är det ingen orsak att dra tillbaks körkortet för att man blir äldre, men specifika medicinska diagnoser kan tillfälligt eller permanent orsaka att körtkotet återkallas.
Jag instämmer med att det borde bli krav på att regelbundet visa att man kan köra enligt reglerna, dvs ska klara en uppkörning. Tror fler äldre än yngre förare skulle klara en sådan faktiskt p.g.a. de yngres korkade körstil, yngre är inte nödvändigtvis 18-25 åringar här, det är väldigt många som kör fruktansvärt dåligt. Exempelvis struntar i enkelriktat (senast idag, 2 bilar jag mötte) blinkers verkar de inte känna till att de finns, hastighetsgränser? De är väll bara rekommendationer. Hålla avstånd? 2-3 meter är väll helt ok. Köra in framför en så man inte ens kan se vägen mellan bilarna är ju helt ok också.
Det är inte äldre (pensionärer alltså) som kör så. Så att råka köra på en cementgris är ingenting när man jämför. Om det skulle vara jämförbart med drog och alkoholrattfylleri att köra när man är gammal, vad är det då att köra som en idiot i trafiken? Kanske anstiftan till mord eller dråp isf?
Som ni kanske gissat så är pensionärer i trafiken inget jag tänker på eller gör mig orolig. Jag är mer orolig för när en idiot kommer krocka med mig eller tvinga mig av vägen eller kanske t.o.m. orsaka mig förlamning, livslångt lidande eller min död p.g.a. sitt vårdslösa beteende i trafiken.
Tyvärr får en del äldre minnesstörningar och kognitiva besvär som kan komma gradvis och kan innefatta att man inte längre kan bedöma sin egen körförmåga. Man lär sig också maskera dessa bekymmer för andra, som tex läkare, de behöver inte märka något vid ett kort besök. Men symtomen kan visa sig vid olika slags tester. Sådana kan vara rimliga att göra efter en viss ålder. Även synkontroll borde göras åtminstone vid varje körkortsförnyelse, oavsett ålder.
Sedan finns det många unga som kör utan vett trots avsaknad av sjukdom eller nedsättning. Smsar bakom ratten, kör för fort osv. Det kommer man inte åt med kontroller som ovan. Här kanske försäkringsbolagen kunde spela en större roll genom att kräva monterade dosor i bilarna som mäter hur man kör. Accepterar man inte dosa eller kör dåligt bör premierna bli väldigt höga.
Sedan finns det många unga som kör utan vett trots avsaknad av sjukdom eller nedsättning. Smsar bakom ratten, kör för fort osv. Det kommer man inte åt med kontroller som ovan. Här kanske försäkringsbolagen kunde spela en större roll genom att kräva monterade dosor i bilarna som mäter hur man kör. Accepterar man inte dosa eller kör dåligt bör premierna bli väldigt höga.
Redigerat:
Mycket vettigt förslag om att ompröva körkort.
Låt oss börja vid 30 år.
Finns en hel del som i lägre åldrar är lika illa som äldre.
De köper fina bilar men utan tillbehören backspegel och blinkers.
Jag har sett för många av dem på kritiska platser som E4 och E6 där de "smidigt" glider mellan filerna i hög fart.
För inte kan det väl vara minnesstörningar som gör att de inte använder tillbehören backspegel och blinkers.
Ja jag anser att "senila" ska väck från trafiken.
Låt oss börja vid 30 år.
Finns en hel del som i lägre åldrar är lika illa som äldre.
De köper fina bilar men utan tillbehören backspegel och blinkers.
Jag har sett för många av dem på kritiska platser som E4 och E6 där de "smidigt" glider mellan filerna i hög fart.
För inte kan det väl vara minnesstörningar som gör att de inte använder tillbehören backspegel och blinkers.
Ja jag anser att "senila" ska väck från trafiken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 943 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 943 inlägg