9 053 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
Lägga till brytare, fullt på jordskenan i elcentral?
Verkar vara var och varannan central med 3-fasskena som saknar ändskydden när man är ute på servicejobb. Lathet tros?
tommib skrev:
Inga problem att sätta dit en extra jord/nollplint nere. Det är nog det bästa alternativet i det här fallet om du inte ändå har planerat större ombyggnader framöver.
Lite osnyggt att det verkar saknas ändskydd på fasskenorna.
Sen undrar jag, med lite OCD, vem fan sätter utgående gruppledning på högra utgången på säkringarna. Nåja, det är i alla fall konsekvent.
tommib skrev:
Inga problem att sätta dit en extra jord/nollplint nere. Det är nog det bästa alternativet i det här fallet om du inte ändå har planerat större ombyggnader framöver.
Lite osnyggt att det verkar saknas ändskydd på fasskenorna.
Sen undrar jag, med lite OCD, vem fan sätter utgående gruppledning på högra utgången på säkringarna. Nåja, det är i alla fall konsekvent.
Bra, då får det bli extra plintar där nere. Centralen är ju inte helt maxad än, så om det mot förmodan skulle bli mer ombyggnader framöver får man väl bara byta till en större central.
Ändskydd finns inte, helt korrekt. Tänkte be elektrikern fixa det också när han ändå är här.
Spelar det någon roll om det sitter på vänstra eller högra utgången? Samma funktion eller är det nån form av praxis att man sätter på vänstra? Vad är en utgående gruppledning ens?
Nej, det har absolut ingen betydelse. Det bara stör mitt ordningssinne som tänker att man kopplar centralen från vänster och då börjar man också i vänstra hålet på utgående grupp.
Det är ledningarna på ovansidan av varje dvärgbrytare jag menare.
Det är ledningarna på ovansidan av varje dvärgbrytare jag menare.
Det finns ju 5 st lediga skruvplintar på PE plintens ovansida vad är det för fel på dom? Mer än dom är för minst 10mm2
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden