9 048 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
Lägga till brytare, fullt på jordskenan i elcentral?
J Johan456 skrev:Alla grupper ska ha sin egen jordledare till jordskenan. Så en 1,5mm2 CU som man delar till 2 grupper är inte ok.
En ny skena i nederdelen av centralen är en lösning. Jord till skenan går då med modell grövre ledare, typ CU 6mm2 från skruvanslutning på den befintliga. Detta medför att någon eller några ledare från bef. Skruvanslutning får flyttas till den nya jordskenan.
Det låter helt klart som en bättre lösning. Då är det egentligen bara frågan om det finns någon jordkabel i övre jordskenan som är tillräckligt lång för att nå ner till kommande nedre skena. Återkommer med svar och bild på hur det blev
annars får den skarvas i centralen. Helst med isolerad presshylsa.P PSkoglund skrev:
Alternativet är att elektrikern byter hela centralen så du slipper det i framtidenP PSkoglund skrev:Nybliven husägare sedan ett halvår tillbaka, ha överseende med en hel del dumma frågor..
Bifogat är en bild på vår elcentral. På den blå neutralskenan finns 1 ledig "plats" kvar, men på jordskenan är alla platser upptagna. Grejen är den att vi ska ha in en ytterligare dvärgbrytare i centralen då vi skaffat luftvärmepump. Plats att snäppa dit en ytterligare brytare finns.
Hur gör elektrikern i ett sånt här läge när det inte finns några lediga platser på jordskenan? Ser ut som att den blå neutralskenan har fått en bygel på vänstersidan och på så sätt utökat antalet platser, men det ser inte ut att finnas plats till höger om jordskenan för att göra på samma sätt för den.
Ni förstår säkert, med tanke på ovanstående frågeställning, att jag inte ska/bör koppla något på egen hand. Dock vore det kul attfå lära sig nåt.
Faktiskt ett mycket bra förslag. Den du har nu är X rader hög och 12 moduler bred. Köp en med samma antal rader fast med 18 modulers bredd av samma fabrikat (Hager). Då behöver i princip inget kopplas loss, man kan bara släppa alla dvärgbrytare etc. Och klicka dit dem i den nya. Sen har du plats att förlänga jordskenan. Man bör dock efterdra alla skruvar efteråt.P Putte 9497 skrev:
J Johan456 skrev:Faktiskt ett mycket bra förslag. Den du har nu är X rader hög och 12 moduler bred. Köp en med samma antal rader fast med 18 modulers bredd av samma fabrikat (Hager). Då behöver i princip inget kopplas loss, man kan bara släppa alla dvärgbrytare etc. Och klicka dit dem i den nya. Sen har du plats att förlänga jordskenan. Man bör dock efterdra alla skruvar efteråt.
Ingen dum idé, var inne på det förslaget också, blir ungefär samma peng som att komplettera med extra nollskena och jordskena, brytare, kablar och annat smått och gott. Men det känns lite för omständigt just nu. Om jag kompletterar befintlig central så har jag ändå kapacitet att koppla in 3-4 extra grupper i framtiden, borde täcka kommande behov
Det ser ut som att du ha en 13 modulers *? (Antal rader) Hager Gamma kapsling. I sådana fall skulle jag (om du anlitar mig för jobbet) bytt kapslingen då denna finns i upp till 4 rader åtminstone. Dessutom om den inte är allt för gammal stånkan man klicka bort båda fästet för noll och jordplinten och dinskenorna för att enbart byta ut fästet och locket. Då får du samtidigt mer plats för framtiden samt möjlighet att ha en likadan noll och jordplätt i botten av kapslingen på köpet.
Man brukar räkna att ha 1/3 av centralen tom för framtida utbyggnad.
mvh Daniel
mvh Daniel
Redigerat:
Stämmer, en Hager Gamma från cirka 2009. Den är 13 moduler bred och med 4 rader. Om det blir byte av kapsling får det bli en 18-modulers med 4 rader.macgunde skrev:
Det ser ut som att du ha en 13 modulers *? (Antal rader) Hager Gamma kapsling. I sådana fall skulle jag (om du anlitar mig för jobbet) bytt kapslingen då denna finns i upp till 4 rader åtminstone. Dessutom om den inte är allt för gammal stånkan man klicka bort båda fästet för noll och jordplinten och dinskenorna för att enbart byta ut fästet och locket. Då får du samtidigt mer plats för framtiden samt möjlighet att ha en likadan noll och jordplätt i botten av kapslingen på köpet.
mvh Daniel
ja i sådana fall blir det snyggast med en ny kapsling om du inte har plats över i nuvarande? I sådana fall så är det smidigare att klicka i ett före för noll och jordplint i nederkant. Lägg gärna upp ett foto på hela centralen.P PSkoglund skrev:
Här kommer tre nya bilder:macgunde skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Verkar som att det finns plats för extra jord och nollplint i nederkant. Finns plats för 5 nya enpoliga brytare (förmodar att varje brytare tar upp 2 "plastbitar"?)
Brytaren i sista bilden som sitter till höger om de två dvärgarna skjuts till höger, fasskena sätts på DIN och sen koppla ihop nya noll- och jordsskenan med existerande. Känns som en väg framåt.
P PSkoglund skrev:Här kommer tre nya bilder:
[bild]
[bild]
[bild]
Verkar som att det finns plats för extra jord och nollplint i nederkant. Finns plats för 5 nya enpoliga brytare (förmodar att varje brytare tar upp 2 "plastbitar"?)
Brytaren i sista bilden som sitter till höger om de två dvärgarna skjuts till höger, fasskena sätts på DIN och sen koppla ihop nya noll- och jordsskenan med existerande. Känns som en väg framåt.
Finns plats för flera säkringar, så beroende framtidsvisioner så går det att sätta dit noll- och jordplint längst ner. Har själv flera liggandes i min servicebil för sådana ingrepp. Helt klart billigast beroende på om den du anlitar kan tillhandahålla materialet.
Produkter som diskuteras: "kabelskal"

Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Inga problem att sätta dit en extra jord/nollplint nere. Det är nog det bästa alternativet i det här fallet om du inte ändå har planerat större ombyggnader framöver.
Lite osnyggt att det verkar saknas ändskydd på fasskenorna.
Sen undrar jag, med lite OCD, vem fan sätter utgående gruppledning på högra utgången på säkringarna
. Nåja, det är i alla fall konsekvent.
Lite osnyggt att det verkar saknas ändskydd på fasskenorna.
Sen undrar jag, med lite OCD, vem fan sätter utgående gruppledning på högra utgången på säkringarna