Någon som är bra på detta.
Tänkte lägga en liten platta runt gräsmattan som avgränsar och gör det lättare för gräsklipparen.
Hur mycket måste man gräva ut?
Stenmjöl o makadam under?
Tänkte lägga en liten platta runt gräsmattan som avgränsar och gör det lättare för gräsklipparen.
Hur mycket måste man gräva ut?
Stenmjöl o makadam under?
Tjena!
Huvudsaken är att få bort all jord, och sedan fylla med kross (fraktion 0-18 är att rekommendera då det är lättjobbat, men behöver du fylla mer än 20 cm hade jag grundat med 0-32)
Sen lägger du stenen eller plattan i ett tunt lager stenmjöl. Helst inte tjockare än 3-4 cm. Antingen drar du en bädd eller så drar du på frihand. Vill du ha raka och snygga linjer är det bäst du drar bädd.
Kör hårt och drick mycket vatten!
Huvudsaken är att få bort all jord, och sedan fylla med kross (fraktion 0-18 är att rekommendera då det är lättjobbat, men behöver du fylla mer än 20 cm hade jag grundat med 0-32)
Sen lägger du stenen eller plattan i ett tunt lager stenmjöl. Helst inte tjockare än 3-4 cm. Antingen drar du en bädd eller så drar du på frihand. Vill du ha raka och snygga linjer är det bäst du drar bädd.
Dessutom är det viktigt att bädden är ordentligt utfylld utanför plattan, ca 10 cm åt bägge hållenT Tompanell skrev:Tjena!
Man kan också fuska! Efter en vinter när det grusats mycket på gatan, sopade jag upp en del grus. Det använde jag sedan under de betongblock jag ramade in gräsmattan med. Jag grävde ur med en vanlig planteringsspade allteftersom jag lade ner stenen, fyllde 5-10 cm djupt med grus, hade ett murarsnöre för att få det rakt. Så här ser det ut efter 20 år (grusstölden förhoppningsvis preskriberad). Man får hålla efter gräsmattan så den inte växer över stenen. Funkar bra att köra gräsklipparen på.
Klicka här för att svara