Hej!
Har ett problem med fjällstugans tak. Investerade för ca 1,5 år sedan i ett nytt tak då det gamla gjort sitt. Läckte då in lite överallt i huset. Vi tilläggsisolerade även med put-isolering vilket såklart är komplicerat på en gammal timmerstuga från 1800-talet. Nu efter det nya taket droppar det in i från kökets innertak, men endast när det är töväder och mycket snö på taket. Var samma sak förra året. Var då i kontakt med byggfirman som hävdade att det inte var något konstruktionsfel utan rörde sig om kondens innefrån. Detta resulterade i investering i nytt ventilationssystem (från luft i kök/badrum samt hall + friskluftsventiler i sovrum,hall och. Vardagsrum). Men nu återigen samma tid på året när det är töväder så läcker det in på samma ställe. På vinden ser man hur det rinner ned på pir-isoleringen från råspånten. Rinner från där det är en glipa och de satt myggnät ovanför timmerstockarna. Detta gör att det dels rinner in på vinden och även nedför fasaden på utsidan. Är det någon som utifrån bilderna har någon idé vart felet kan sitta?
Har ett problem med fjällstugans tak. Investerade för ca 1,5 år sedan i ett nytt tak då det gamla gjort sitt. Läckte då in lite överallt i huset. Vi tilläggsisolerade även med put-isolering vilket såklart är komplicerat på en gammal timmerstuga från 1800-talet. Nu efter det nya taket droppar det in i från kökets innertak, men endast när det är töväder och mycket snö på taket. Var samma sak förra året. Var då i kontakt med byggfirman som hävdade att det inte var något konstruktionsfel utan rörde sig om kondens innefrån. Detta resulterade i investering i nytt ventilationssystem (från luft i kök/badrum samt hall + friskluftsventiler i sovrum,hall och. Vardagsrum). Men nu återigen samma tid på året när det är töväder så läcker det in på samma ställe. På vinden ser man hur det rinner ned på pir-isoleringen från råspånten. Rinner från där det är en glipa och de satt myggnät ovanför timmerstockarna. Detta gör att det dels rinner in på vinden och även nedför fasaden på utsidan. Är det någon som utifrån bilderna har någon idé vart felet kan sitta?
Då uppstår den givna frågan, ligger det ingen takpapp (på råsponten) under plåttaket?I Idla skrev:
Om det är plåten som läcker lite (pga kapilärkrafterna blir extra stora vid snösmältningen) så ska ju en korrekt lagd takpapp på råsponten ta upp det vattnet som kommer via plåten.
Frågan här blir då om det finns ventilation på vinden?I Idla skrev:
Tilläggsisolering på vindsutrymmen har diskuterats en hel del, det kan helt klart påverka att fuktigheten ökar på vinden pga att det blir kallare där.
Men svårt att ge ett bra svar på frågan hur fukten uppstår utan att fysiskt vara på plats för att se konstruktionen live.
Redigerat:
Hej Mats!Mats-S skrev:
Då uppstår den givna frågan, ligger det ingen takpapp (på råsponten) under plåttaket?
Om det är plåten som läcker lite (pga kapilärkrafterna blir extra stora vid snösmältningen) så ska ju en korrekt lagd takpapp på råsponten ta upp det vattnet som kommer via plåten.
Frågan här blir då om det finns ventilation på vinden?
Tilläggsisolering på vindsutrymmen har diskuterats en hel del, det kan helt klart påverka att fuktigheten ökar på vinden pga att det blir kallare där.
Men svårt att ge ett bra svar på frågan hur fukten uppstår utan att fysiskt vara på plats för att se konstruktionen live.
Stort tack för svar. Det ligger takpapp ( tjockare gummiaktig sort som fästs med vad som ser ut som tjära mot råsponten) men har ju ingen aning om hur den ligger och om den är hel. Men det underliga är ju att de bara läcker in vid snösmältning på vårvintern och inte vad det verkar vid regn på sommaren. Det finns ingen ”aktiv” ventilation på vinden men det är en oisolerad timmervägg och glipa mellan tak och timmerväggen. Det kanske inte är tillräckligt? Men om det hade blivit kondens från vinden borde det inte blivit påverkans på insidan av råsponten (rosor) då?
Kapilärkrafterna blir mer påtagliga då då det konstant ligger ett "täcke" av väta direkt mot plåttaket, då kryper vattnet lättare igenom skarvar i plåttaket. OBS, det här är en teori, jag är inte på plats så kan absolut inte säga att det är fallet till 100%, men om taket läckte mer påtagligt så borde läckan visa sig mer regelbundet. Samtidigt så brukar ju falsade plåttak vara säkra om falsarna är gjorda på ett korrekt yrkesmässigt sätt.I Idla skrev:
Det är bra, men det kanske inte skulle skada med ventilationshål på bägge gavelspetsarna om det nu inte finns någon längsgående utgående ventilation uppe vid nocken? (bilderna avslöjar ingenting om den detaljen, mycket möjligt att det finns)I Idla skrev:
Instämmer, om det är ett varaktigt problem under en längre tid.I Idla skrev:
Jag tycker att det lutar åt att det är brister i "takpappen/gummilagret" över råsponten, en av bilderna visar att det läcker in vid skruvar som inte fäst i takstolen?, det ska det inte göra. Jag kan ha tolkat bilden fel, reserverar mig för det.
Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som på plats kan gå igenom konstruktionen, och därefter ge er något utlåtande på vad som är fel och vad som behöver åtgärdas. Jag sitter i Sollentuna och spekulerar nu, som jag sagt så måste man vara på plats för att kunna ge mera säkra och relevanta utlåtanden om problemet, för helt klart är det något som ni bör åtgärda, ju tidigare desto bättre 🤔
Återkoppla gärna när ni har kommit fram till orsaken till läckaget
Redigerat:
Tack för svar! Är det en besiktningsman eller en takläggare som kan lyfta och kolla som behövs tror du? Nu när det inte längre droppar vet jag inte hur långt man kommer av att bara titta? Det finns en ventil på ena gaveln på vinden men inte en på andra pga att det inte finns vindsutrymme över den delen av huset.Mats-S skrev:
Kapilärkrafterna blir mer påtagliga då då det konstant ligger ett "täcke" av väta direkt mot plåttaket, då kryper vattnet lättare igenom skarvar i plåttaket. OBS, det här är en teori, jag är inte på plats så kan absolut inte säga att det är fallet till 100%, men om taket läckte mer påtagligt så borde läckan visa sig mer regelbundet. Samtidigt så brukar ju falsade plåttak vara säkra om falsarna är gjorda på ett korrekt yrkesmässigt sätt.
Det är bra, men det kanske inte skulle skada med ventilationshål på bägge gavelspetsarna om det nu inte finns någon längsgående utgående ventilation uppe vid nocken? (bilderna avslöjar ingenting om den detaljen, mycket möjligt att det finns)
Instämmer, om det är ett varaktigt problem under en längre tid.
Jag tycker att det lutar åt att det är brister i "takpappen/gummilagret" över råsponten, en av bilderna visar att det läcker in vid skruvar som inte fäst i takstolen?, det ska det inte göra. Jag kan ha tolkat bilden fel, reserverar mig för det.
Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som på plats kan gå igenom konstruktionen, och därefter ge er något utlåtande på vad som är fel och vad som behöver åtgärdas. Jag sitter i Sollentuna och spekulerar nu, som jag sagt så måste man vara på plats för att kunna ge mera säkra och relevanta utlåtanden om problemet, för helt klart är det något som ni bör åtgärda, ju tidigare desto bättre 🤔
Återkoppla gärna när ni har kommit fram till orsaken till läckaget![]()
Så svårt att avgöra när taket ligger på om det kan vara någon glipa i ”pappen” annars känns ju som du säger den typen av tak som nu ligger ska vara säkrare mot läckage och sådant. Bifogade en bild från byggarna. Finns det något i den som kan skvallra om något fel tro? Man skulle vilja kunna felsöka mer på egen hand. Blir ju sånna väldiga omkostnader att få någon att ta en tur till Ramundberget :/
Här kommer lite översiktsbilder, ligger även längre upp i tråden där det även finns mer info. Har du några kloka tankar?MultiMan skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 304 inlägg
Vart på taket är läckan?
Rita gärna en skiss
Rita gärna en skiss
Här rör det sig inte om ett falsat tak utan om ett klicktak.Mats-S skrev:
Kapilärkrafterna blir mer påtagliga då då det konstant ligger ett "täcke" av väta direkt mot plåttaket, då kryper vattnet lättare igenom skarvar i plåttaket. OBS, det här är en teori, jag är inte på plats så kan absolut inte säga att det är fallet till 100%, men om taket läckte mer påtagligt så borde läckan visa sig mer regelbundet. Samtidigt så brukar ju falsade plåttak vara säkra om falsarna är gjorda på ett korrekt yrkesmässigt sätt.
Såg en till sak nu; under fotplåten SKA det vara papp/duk.I Idla skrev:
En under och sedan drar man takpappen över fotplåten.
Den är skruvad direkt mot råsponten och det är fel.
När dom gjort ett så enkelt fel så misstänker jag väldigt starkt att dom har absolut ingen aning om hur man ska göra ett tak korrekt......
Kan bara instämma.Jarlingar skrev:
Se sid 19, står mycket tydligt hur takfotsplåten ska monteras (precis som du nämner)
https://www.plåtgrossisten.se/wp-content/uploads/2020/02/Plannja-Trend-monteringsanvisning.pdf
Så TS kan ju hänvisa till montageanvisningen och hävda en allvarlig avvikelse.
Jag missade att det var ett klicktak, det betyder väl att det är känsligare än ett falsat för kapilärkrafterna vid snösmältningen, och då är det ju ännu viktigare att lagret med papp/duk är korrekt gjort. Och ska man åtgärda det felet är det ju ett ganska omfattande arbete eftersom man måste komma åt att korrigera duken under plåten, har inte koll men det lär väl kräva att man i princip avlägsnar plåten?
Redigerat:
https://www.plåtgrossisten.se/wp-content/uploads/2020/02/Plannja-Trend-monteringsanvisning.pdf
Se även sid 23, där man nämner att det ska vara fogmassa i klickskarvarna om taklutningen är 8-14 grader, ser ut att vara ganska flackt tak på TS bilder så frågan är om det finns någon fogmassa 🤔
Se även sid 23, där man nämner att det ska vara fogmassa i klickskarvarna om taklutningen är 8-14 grader, ser ut att vara ganska flackt tak på TS bilder så frågan är om det finns någon fogmassa 🤔

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara