8 878 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
Läckande färskvattenrör
roland53, det ska jag kolla upp. Men de har ju varit här och installerat en ny mätare för 3 år sedan och de sa inget då. Det enda jag gjort är ju att byta en gammal ventil mot en ny. Vad är anledningen till detta krav? Lättare mätarbyte?
Ja då bryts pappersplomberingen. Då lär man inte få byta det själv.
Hittade lite luddig info på Örebro kommuns sida.roland53 skrev:
"Fastighetsägaren ska bekosta erforderliga anordningar för uppsättning av mätare och sammankoppling med installationen i övrigt."
Det stod också att det är krav på återströmningsskydd? Var ska detta placeras? Kan det vara inbyggt i vattenmätaren?
Får ringa dem imorgon och kolla vad som gäller.
Varför skulle det vara ett krav? Jag har en exakt sådan vattenmätare, monterad av "kommunen" för 3-4 år sedan. Jag såg på när han gjorde det och han sade inget om att den mätare han levererade inte var godkänd av dem?roland53 skrev:
Det är krav vid nybyggen, de gamla installationerna får vara som de är tills de faller för åldersstrecket.
Det handlar inte om mätaren i sig själv utan en fästanordning som fästes i väggen som i sin tur mätaren sitter på. Men det kan mycket väl vara så som fotografen skriver att vissa vattenbolag bara kräver detta vid nyinstallation.Anna_H skrev:
Däremot kan det vara lämpligt att komplettera när man byter rör och ventiler såsom Höga berget gjorde
Jag lånade en pressmaskin. Mycket smidigt att slippa löda. Har tänkt sätta ett svep i närheten av ventilen när tid finnes.thomasx skrev:
Produkter som diskuteras i tråden