Malten skrev:
Va inte dummsnål nu, byt allt när du endå håller på, kostar inte många slantar.
Håller med Malten :)
 
Sant, så får det bli.
 
Ny vattenmätarkonsoll vore en bra lösning, press övergång i galvdelen istället för en klämmringskoppling gör ev rep arbete bökigare.

mvh
 
kulventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenmätarkonsol hade varit bra men jag vet inte om jag får lossa vattenmätaren, den verkar ha någon form av pappersplombering. Hade en kulventil liggande, tror ni att den är ok att använda till färskvatten?
 
Avsedd för värme, investera i en som är avzinkad mässingutförande.


mvh
 
OK, tack!
 
spekerök skrev:
Avsedd för värme, investera i en som är avzinkad mässingutförande.


mvh
nyfikenhet vad har det för betydelse ?
 
Nu vet jag varför det började läcka i 90-böjen. Rörkillen har monterat på en 90-böj av svartrör som är avsedd för dött vatten istället för en galvad. Tur det upptäcktes när man var hemma och inte på semester.
 
engs
Hade liknade precis efter inflytt.
Började droppa i källaren på inkommande ledning. Fick dit en rörmokare lite snabbt, kände att det var inget jag vågade mig på. Han svor någon om jävla hemmapulare när han såg rördragningen...
Förre ägaren hade lämnat några decimeter gammalt rör och bytt till koppar runt om. Galvaniska spänningar hade skapat rejäl materialvandring.
Rördelen han lämnat var där inkommande vattnet delades upp mot olika delar av huset, så den var väl besvärlig att byta...
 
IMG_6745[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering: Nu är alla rören bytta. Roland53 hade rätt, den gamla kägelventilen var inte tät, som tur var funkade avstängningen innan vattenmätaren. Satte en ny kulventil i mässing med grönt handtag. Spekerök, den är funkar till färskvatten va? Mycket godis satt i de gamla galvrören.. Något spolades med och fastnade i packningen i påfyllningen till toan så jag fick mecka isär den också. :mad: Tack alla för bra tips!
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut, en frisk ventil är som en mille på banken i vissa lägen.

Bra jobbat!

mvh
 
Glömde skriva att några bladskruv med rörsvep eller något annan lämplig infästning av rören mot väggen hade suttit som en fläskläpp.

mvh
 
Ja det skulle nog inte skada. Sitter ett rörsvep precis till höger utanför bilden men bör nog sitta en efter kulventilen också. Skulle borrat hålen innan jag drog rören..
 
För att montera en sådan konsol måste mätaren plockas bort (och förmodligen åter plomberas av vatten leverantören)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.