31 257 läst · 69 svar
31k läst
69 svar
Laddning avbryts vid hög belastning (Zaptec)
Mitt problem med många avbrott i laddningen är troligen löst, och laddningen fungerar nu felfritt.
En mjukvaru-uppdatering i krånglande bil ser ut att ha trollat bort felet. Ett annat exemplar av samma bilmodell har laddat helt utan problem ett antal veckor.
Laddningseffekt uppåt 13+ kW, och mer när värmen i huset snart stängs av.
En mjukvaru-uppdatering i krånglande bil ser ut att ha trollat bort felet. Ett annat exemplar av samma bilmodell har laddat helt utan problem ett antal veckor.
Laddningseffekt uppåt 13+ kW, och mer när värmen i huset snart stängs av.
Finns det någon som fortsatt har problem med detta?
Fruktansvärt irriterande.
Jag har programvara 2.4.1.2
Huvudsäkring: 20A
Enegic inställd på 16A
Laddningen när den väl sker ligger runt 8kW. Grundlast i huset ca 1 kW.
Fruktansvärt irriterande.
Jag har programvara 2.4.1.2
Huvudsäkring: 20A
Enegic inställd på 16A
Laddningen när den väl sker ligger runt 8kW. Grundlast i huset ca 1 kW.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har int eproblem med detta längre, men däremot har laddaren helt plötsligt (en gång) totalt ignorerat inställningarna på max laddström som jag satt till 11A på grund av effektavgift. Den drog på med 16A under 3 timmar så var det kört för den månaden med avgiften. Nu har jag ställt ner bilen till 11A oxå. Buggig laddare!
Jag pratade med Enegic igår och de påstod att det berodde på att jag hade två konton kopplade, och därav fick Zaptec dubbla signaler. Huruvida detta stämmer vet jag inte ännu. Zaptec menar att de utvecklar ny mjukvara för hantera dessa problem.
Massor av problem. 25A hemma så inget problem på den fronten. Reklamerat igen... De har redan bytt enhet en gångG Gabsson skrev:
I vårt fall löste det sig genom att Enegic uppdaterade våra konton. Både elfirman och vi själva hade ett konto vilket gjorde att Enegic inte styrde aktivt. Det var ett helvete att lista ut och vi kunde inte ladda på 5 månader. Vi har en 20A huvudsäkring samt en värmepump som drar ca 18A som mest.F Frasse088 skrev:
Först trodde vi det var invertern i värmepumpen som spökade och den byttes för 15k. Försäkringen täckte dock det. Men nu i efterhand var inte detta felet.
Vi har dock ställt in värmepumpen så den inte drar mer än 15A.
Laddningsstandarden ser ut så.
Jag hävdade reklamation och krävde byte till annat märke och så plötsligt har den fungerat de sista 5 laddningarna (de hävdade bla att det var inloggad någon tredje part och ville hävda att vi hade konto inloggat hos vår förra elleverantör vilket vi inte hade)F Frasse088 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laddning/Stannar ej vid bas/Landroid Worx robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Huvudsäkringen går direkt vid elbilsladdning
Laddboxar & Elbilar -
Fassäkring löser ut vid laddning av elbil
Laddboxar & Elbilar -
Brandrisk vid laddning av el-cykel?
El -
Fläkten slår av vid laddning calmar v33 + diverse