B BukayoSaka skrev:
Jag har en extender i garaget, så Zaptec:en har full täckning. Jag har landat i, som någon mer skriver, att det är bilen som endast gör en handfull försök att ladda innan den avslutar laddningen helt. Lösningen för mig har varit att schemalägga laddningen i Tesla-appen till att börja vid 23:00 samt att sänka ampere-användningen till max 10A.

Man kan ju ev. också utöka sin huvudsäkring till ex. 25A, för att minska risken för att lastbalanseraren slår av laddningen.
Tack, jag ska försöka prova det!
 
Vad jag förstått är att Enegic kräver 6A ledigt i huset för att över huvudtaget låta Zaptec börja ladda. Finns den inställningen någonstans eller är den "hårdkodad" i Enegic? Det borde finnas en inställning där man kan sätta minimum laddström så den inte pausar utan endast underhållsladdar för att sedan dra igång när tillräckligt finns.

Ang wifi:
Min Zaptec visar endast 1 pinne på wifi täckningen även om meshpucken står 1m ifrån.....
 
Spännande ämne. Det finns en hel del loggar man kan dra ut från Enegic för att få en rätt bra uppfattning avseende hur belastningen över tid ser ut mellan faser och vad som egentligen skall finnas tillgängligt.

Det där med uppkoppling, om Zaptec tappar kontakten med Enegic så laddar den antingen med 6A eller inte alls. Det går att ställa Zaptec som dum laddare och därmed felsöka för att se om felet är Enegic, Zaptec eller bilen.

Jag tror med betoning på tror att ett flertal bilar har bekymmer med alla avbrott som det blir i laddningen under vintertid. Lösningen är att säkra upp men samtidigt försvinner en del argument för lastbalansering.

Vilka bilar som klarar detta av/på är en viktig parameter vid bilköp.
 
Jag har haft 1 pinne på styrka från mitt WiFi fast jag har routern (meshpuck) alldeles i närheten av Zaptec. Verkar allmänt som att det är dålig WiFi mottagning på laddboxen, har inte spelat någon roll var pucken har placerats. Kan det vara så att om laddboxen tappar kontakten med nätverket (vi har en hel del uppkopplat via wifi) under den tiden som laddningen pausats så kopplar den ifrån laddningen? Nu har jag provat att köra via 4G och peppar peppar, än så länge har det funkat som det ska, laddning har inte avbrutits utan bara pausat för att senare starta igång igen. Jag har provat detta nu under några laddsessioner med ugn, tvättmaskin, värmepanna etc igång. Kommer fortsätta utvärdera nu under veckan. Håller tummarna.
 
  • Gilla
deetee
  • Laddar…
Microkatten
Några nya fynd @Corpes ?

Vi har nyligen installerat samma kombination av laddbox/lastbalansering. Laddbox kör på 4G men wifi kommer att installeras.

Vi får samma beteende med pausade laddsessioner och en gång avbruten laddning efter 20+(!) pauser. Men vi har inte hunnit felsöka än.
 
Än så länge har laddning återupptagits efter paus med 4g uppkoppling istället för wifi👍

Att den pausas är ju helt rätt om inte tillräckligt med ström finns men den ska inte avbryta laddning då. Enligt min installatör så har äntligen Zaptec fattat vad mitt problem är (Zaptec har trott att jag själv avbrutit laddning men jag har skrivit problematiken så att en 5 åring ska fatta...) och det verkar som att de ska hitta en lösning och skicka ut en uppdatering men dom kunde inte säga när........
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Tack för uppdatering! Zaptecs kvarnar verkar inte mala så snabbt, min installatör har haft problem med att få svar inom rimlig tid.

Vad jag kan se från enegics effektkurva så finns det gott om effekt kvar till Zaptec-boxen att fortsätta laddningen i princip kontinuerligt och inte behöva ta pauser. Min gissning är att inställningarna behöver finjusteras. Men det verkar märkligt om Enegic stryper Zaptec redan vid 6A (4kW).
 
En korrigering jag fick reda på var att Zaptec, vid paus, skickar en förfrågan till Enegic om tillräcklig effekt finns x antal gånger. Finns ej tillräckligt efter dessa förfrågningar så avbryter Zaptec laddningen. Den funktionen, att den avbryter, ska tydligen ändras på, hoppas det stämmer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Jag har haft 1 pinne på styrka från mitt WiFi fast jag har routern (meshpuck) alldeles i närheten av Zaptec. Verkar allmänt som att det är dålig WiFi mottagning på laddboxen, har inte spelat någon roll var pucken har placerats. Kan det vara så att om laddboxen tappar kontakten med nätverket (vi har en hel del uppkopplat via wifi) under den tiden som laddningen pausats så kopplar den ifrån laddningen? Nu har jag provat att köra via 4G och peppar peppar, än så länge har det funkat som det ska, laddning har inte avbrutits utan bara pausat för att senare starta igång igen. Jag har provat detta nu under några laddsessioner med ugn, tvättmaskin, värmepanna etc igång. Kommer fortsätta utvärdera nu under veckan. Håller tummarna.
Men att du bara har en pinne mottagning beror ju troligen på att Zaptecen inte är uppkopplad mot närmsta meshnod. Kanske kan du sätter en nätverksregel som fixar det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men att du bara har en pinne mottagning beror ju troligen på att Zaptecen inte är uppkopplad mot närmsta meshnod. Kanske kan du sätter en nätverksregel som fixar det.
Jag har försökt fått laddboxen att koppla upp sig på den närmsta pucken genom att starta om laddaren, växlat mellan 4g och wifi på laddaren men den får endast 1 pinne oavsett. Nu är det ju i-landsproblem då det verkar funka mer stabilt med 4g i mitt fall.
 
Corpes Corpes skrev:
Jag har försökt fått laddboxen att koppla upp sig på den närmsta pucken genom att starta om laddaren, växlat mellan 4g och wifi på laddaren men den får endast 1 pinne oavsett. Nu är det ju i-landsproblem då det verkar funka mer stabilt med 4g i mitt fall.
Du ställer in nätverk här.
Skärmdump på en enhets inställningsmeny, visar namn, ljusstyrka, låsfunktion och programvaruversion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det kanske är det du testat med?
Oklart om du testat eller "bara" startat om som du skriver.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du ställer in nätverk här.
[bild]

Men det kanske är det du testat med?
Oklart om du testat eller "bara" startat om som du skriver.
Har testat det mesta, även den fliken👍
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
RoTe
Ursäkta en amatör men vadå avbrott? Är inte grejerna smarta nog att reglera ner en stund?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Tack för uppdatering! Zaptecs kvarnar verkar inte mala så snabbt, min installatör har haft problem med att få svar inom rimlig tid.

Vad jag kan se från enegics effektkurva så finns det gott om effekt kvar till Zaptec-boxen att fortsätta laddningen i princip kontinuerligt och inte behöva ta pauser. Min gissning är att inställningarna behöver finjusteras. Men det verkar märkligt om Enegic stryper Zaptec redan vid 6A (4kW).
Det är inte boxen som stänger ned laddningen vid 6A det är bilens OBC som helt enkelt slår av laddningen om den får under 6A att arbeta med. Vissa bilars OBC kan klara en lägre tilldelad ström exemplvis ner till 4A.

I ditt fall verkar det som att bilen helt enkelt får timeout när den blivit tilldelad en för låg ström att arbeta med för länge.

Jag kör själv en xc40 och där lägger sig ofta boxen på 4A när belastningen i huset är alldeles för hög och då så slår bilen ifrån laddningen så fort den kommer över 6A startar bilen laddningen igen.
 
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta en amatör men vadå avbrott? Är inte grejerna smarta nog att reglera ner en stund?
Det är just det som är vårat problem, att den avbryter laddning istället för att fortsätta efter för hög belastning i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.