D dan_norstedt skrev:
Den där lösningen är betydligt sämre än Defa-laddaren som TS länkade till i första inlägget, eftersom Schuko-kontakten inte är övervakad i adaptern.

Om man ska ladda i Schuko-uttag, använd en sådan laddare med temperaturövervakning i Schuko-uttaget som i inlägg #1, då är man ganska säker. Defa-laddaren ser ut att vara ett bra val för Schuko-laddning, men det finns en del andra laddare med Schuko som också har temperaturövervakning.

Och använd ingen förlängningssladd eftersom förlängningssladdens kontakt inte är temperaturövervakad (och man därmed introducerar en högst verklig brandrisk), se till att skaffa en laddare med tillräckligt lång sladd från början.

----

Om man laddar direkt från en CEE-kontakt så notera att den länkade laddaren verkar sakna temperaturövervakning på CEE-kontakten, men då behovet av temperaturövervakning är mycket mindre för CEE-kontakter eftersom de är robustare än Schuko så det är rätt Ok ändå. Men den bör bara användas direkt i CEE-uttag, har du behov av att ladda både från CEE och Schuko så skaffa två separata laddare istället för en adapter.
Hört olika saker från olika elektriker.. Känner mig inte otrygg att i enstaka tillfällen i stugan köra med den här lösningen

R Robbman1 skrev:
Hört olika saker från olika elektriker.. Känner mig inte otrygg att i enstaka tillfällen i stugan köra med den här lösningen
Att du hört olika saker beror nog på att dessa elektriker också har hört olika saker som i sin tur troligen bottnar i fakta som säger att det beror på, och då blir det ju svårt för många. Faktorer som spelar in är laddström, placering, skick och ålder på uttaget, skick och ålder på ledningen, antal skarvpunkter på ledningen från centralen. Att det fungerat några enstaka tillfällen säger väldigt lite. Man har kanske bara byggt upp för varmgång vid nästa tillfälle.

Vill man ladda långvarigt med 8 A eller mer via schuko så förordar jag ett nytt uttag av känt fabrikat plus eventuellt ny gruppledning direkt från elcentralen.

• Gilla
dan_norstedt och 4 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Problemet med 3-fas för tillfället med är att då måste jag byta till en större elcentral också😀
Äh, varför då? En liten kapsling med en trepolig dvärg duger. Ev tillkommer JFB om det saknas.

AXS AXS skrev:
Köp en riktig laddare till sommarstugan.
Varför? Vad tillför den när man får en laddklump på sladden för halva priset. Om du säger lastbalansering så verkar TS vara helt med på att själv hålla koll på belastningen i stugan.

G GoGetLost skrev:
Finns mängder med erbjudanden om laddboxar, zaptec för 5k, Malmbergs för 4k efter rot. Det blir liksom marginellt billigare med 230V adapter men samtidigt inte lika säkert heller. Köp en laddbox 👍
Jag skulle vara försiktig med sådana erbjudanden. Vi har några trådar på forumet där kunden inte fått en fungerande installation eller ens instruktioner. Lite som när LVP-installatörern pluggar i pumpen i närmaste uttag och inte tar ansvar för att kunden sedan blåser säkringen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jag tycker man alltid ska välja en laddbox om det är ett ställe där man kommer vara och ladda ofta.
Men om det är ett ställe där man väldigt sällan kommer ladda kan jag förstå det ekonomiska i att skippa laddboxen. Det är fullt föreståeligt.

Det är ju betydligt bättre att ha en dedikerad egen ledning direkt från central till laddbox utan tvivelaktiga kopplingar och avgreningar på vägen. Laddboxen är ju också byggd för det enda syftet till skillnad från ett schuko-uttag eller vad det kan vara.

Låt nödladdaren vara just en nödladdare.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför? Vad tillför den när man får en laddklump på sladden för halva priset. Om du säger lastbalansering så verkar TS vara helt med på att själv hålla koll på belastningen i stugan.
Smidigheten. Kabel som alltid hänger där och så bara en knapp för att öppna laddluckan.

Även bra för vänner på besök och det lär inte direkt sänka värdet på fastigheten.

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Mycket egenpiller här...

Varför inte anlita en behörig elektriker / elfirma.
Är pluskan tom efter julen?
Ooopsan. Ber om ursäkt!
Svarade i helt fel tråd.

Har i princip ingen kunskap om det som skrivs i tråden.

Trefasig laddklump på sladden är ingen nödladdare. Man kan möjligen kalla den enfasiga varianten för en nödladdare.

Den kan sitta kvar i uttaget om man vill så blir det lika jobbigt som med en fast laddstation.

Det jag försöker säga är att det finns ett billigare alternativ för dem som vill och som har lite koll på sitt effektuttag.

AXS
Jag tror inte du kör elbil, eller?

Köper du en bil för en halv miljon tycker jag att du kan kosta på dig en fast laddare för några tusenlappar.

Det sitter säkerligen en fast laddare i bilen.

• Älska
AXS
  • Laddar…
Jag använder min 230v bara när det kniper. Annars kör jag den med tre-fas där det finns det uttaget.

Kommer inte installera fast box i stugan utan drar bara ut ett tre-fas från elcentralen inne.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag försöker säga är att det finns ett billigare alternativ för dem som vill och som har lite koll på sitt effektuttag.
Om man redan har 3-fas uttag installerat är det billigare. Behöver man fixa till uttaget eller ha dit elektriker kan man lika gärna fixa laddbox med avdraget.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om man saknar ett trefasuttag så kan man ha nytta av det till annat, så det är inte enbart en kostnad för elbilen. Och laddaren kan man ta med sig och nyttja på andra platser som har ett trefasuttag, eller t.o.m för nödladdning via schuko.

• Gilla
Robbman1
  • Laddar…
Ok man behöver CEE 3-fas i framtiden finns det ju adapter att köpa om det är så... Och jag kan räkna antalet gånger det funnits CEE 3-fas nära nog att ladda bilen med 0 fingrar så jag skulle inte ge mycket för möjligheten att ladda ned en sån som nödlösning (ok... Farsan har ett uttag, men det är i andra sidan garaget och det används likt alla andra garage i landet för allt annat än att kunna köra in bilar i det, så det är inte tillgängligt)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.