1 836 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Ladda elbil genom 230 uttag?
Hört olika saker från olika elektriker.. Känner mig inte otrygg att i enstaka tillfällen i stugan köra med den här lösningenD dan_norstedt skrev:Den där lösningen är betydligt sämre än Defa-laddaren som TS länkade till i första inlägget, eftersom Schuko-kontakten inte är övervakad i adaptern.
Om man ska ladda i Schuko-uttag, använd en sådan laddare med temperaturövervakning i Schuko-uttaget som i inlägg #1, då är man ganska säker. Defa-laddaren ser ut att vara ett bra val för Schuko-laddning, men det finns en del andra laddare med Schuko som också har temperaturövervakning.
Och använd ingen förlängningssladd eftersom förlängningssladdens kontakt inte är temperaturövervakad (och man därmed introducerar en högst verklig brandrisk), se till att skaffa en laddare med tillräckligt lång sladd från början.
----
Om man laddar direkt från en CEE-kontakt så notera att den länkade laddaren verkar sakna temperaturövervakning på CEE-kontakten, men då behovet av temperaturövervakning är mycket mindre för CEE-kontakter eftersom de är robustare än Schuko så det är rätt Ok ändå. Men den bör bara användas direkt i CEE-uttag, har du behov av att ladda både från CEE och Schuko så skaffa två separata laddare istället för en adapter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Att du hört olika saker beror nog på att dessa elektriker också har hört olika saker som i sin tur troligen bottnar i fakta som säger att det beror på, och då blir det ju svårt för många. Faktorer som spelar in är laddström, placering, skick och ålder på uttaget, skick och ålder på ledningen, antal skarvpunkter på ledningen från centralen. Att det fungerat några enstaka tillfällen säger väldigt lite. Man har kanske bara byggt upp för varmgång vid nästa tillfälle.R Robbman1 skrev:
Vill man ladda långvarigt med 8 A eller mer via schuko så förordar jag ett nytt uttag av känt fabrikat plus eventuellt ny gruppledning direkt från elcentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Jag skulle vara försiktig med sådana erbjudanden. Vi har några trådar på forumet där kunden inte fått en fungerande installation eller ens instruktioner. Lite som när LVP-installatörern pluggar i pumpen i närmaste uttag och inte tar ansvar för att kunden sedan blåser säkringen.G GoGetLost skrev:
Jag tycker man alltid ska välja en laddbox om det är ett ställe där man kommer vara och ladda ofta.
Men om det är ett ställe där man väldigt sällan kommer ladda kan jag förstå det ekonomiska i att skippa laddboxen. Det är fullt föreståeligt.
Det är ju betydligt bättre att ha en dedikerad egen ledning direkt från central till laddbox utan tvivelaktiga kopplingar och avgreningar på vägen. Laddboxen är ju också byggd för det enda syftet till skillnad från ett schuko-uttag eller vad det kan vara.
Låt nödladdaren vara just en nödladdare.
Men om det är ett ställe där man väldigt sällan kommer ladda kan jag förstå det ekonomiska i att skippa laddboxen. Det är fullt föreståeligt.
Det är ju betydligt bättre att ha en dedikerad egen ledning direkt från central till laddbox utan tvivelaktiga kopplingar och avgreningar på vägen. Laddboxen är ju också byggd för det enda syftet till skillnad från ett schuko-uttag eller vad det kan vara.
Låt nödladdaren vara just en nödladdare.
Smidigheten. Kabel som alltid hänger där och så bara en knapp för att öppna laddluckan.Bo.Siltberg skrev:
Även bra för vänner på besök och det lär inte direkt sänka värdet på fastigheten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Trefasig laddklump på sladden är ingen nödladdare. Man kan möjligen kalla den enfasiga varianten för en nödladdare.
Den kan sitta kvar i uttaget om man vill så blir det lika jobbigt som med en fast laddstation.
Det jag försöker säga är att det finns ett billigare alternativ för dem som vill och som har lite koll på sitt effektuttag.
Den kan sitta kvar i uttaget om man vill så blir det lika jobbigt som med en fast laddstation.
Det jag försöker säga är att det finns ett billigare alternativ för dem som vill och som har lite koll på sitt effektuttag.
Det sitter säkerligen en fast laddare i bilen.
Om man redan har 3-fas uttag installerat är det billigare. Behöver man fixa till uttaget eller ha dit elektriker kan man lika gärna fixa laddbox med avdraget.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 785 inlägg
Om man saknar ett trefasuttag så kan man ha nytta av det till annat, så det är inte enbart en kostnad för elbilen. Och laddaren kan man ta med sig och nyttja på andra platser som har ett trefasuttag, eller t.o.m för nödladdning via schuko.
Ok man behöver CEE 3-fas i framtiden finns det ju adapter att köpa om det är så... Och jag kan räkna antalet gånger det funnits CEE 3-fas nära nog att ladda bilen med 0 fingrar så jag skulle inte ge mycket för möjligheten att ladda ned en sån som nödlösning (ok... Farsan har ett uttag, men det är i andra sidan garaget och det används likt alla andra garage i landet för allt annat än att kunna köra in bilar i det, så det är inte tillgängligt)