1 854 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Ladda elbil genom 230 uttag?
Köp en riktig laddare till sommarstugan. Sen har du en enda laddare som nödladdare i bilen.
När du är hos vänner laddar du antingen inte alls eller med 6-10A så du har varmt batteri och stannar sen 15min vid en snabbladdare för att ta dig hem. Swisha en hundring som tack för besväret.
När du är hos vänner laddar du antingen inte alls eller med 6-10A så du har varmt batteri och stannar sen 15min vid en snabbladdare för att ta dig hem. Swisha en hundring som tack för besväret.
Jag tror aldrig jag kommer ladda hos några vänner. Skulle jag nu göra det så hade jag betalt 3 gånger så mycket som det kostar för det hade varit inte känts bra inombords. Men jag vill ha möjligheten att göra det om jag har behov. Likväl som har jag två olika sorters bogserlinor i bilen. Hängslen och livrem är min grej. Men ibland får man ta tillfälliga genvägar så som med denna laddaren tills det kommer upp en riktig.AXS skrev:
Blir det verkligen 3 gånger pengarna? Med det gröna avdraget blev det riktigt billigt att installera laddbox tycker jag. Har aldrig känt något behov av att ladda göra någon kompis. Ett par minuter snabbladdning på vägen så kommer man hem ändå.F FRS05 skrev:
I en sommarstuga jag ofta besöker har jag placerat en enfasladdare som blev över när jag skaffade en trefasladdare hem. Det har fungerat i tre år nu. I en annan sommarstuga jag besöker ibland använder jag en laddare med schuko. Skall man bara skaffa en laddare så är den med schuko mest användbar. Sådana uttag finns överallt och långsam laddning är snabbare än ingen laddning. Men känn på grejerna när du laddar de första gångerna. Jag har varit med om att det blivit väl varmt i tvivelaktiga uttag.
Schuko till CEE416 finns som adapter. Givetvis får man inte trefas ut ur den. Men det innebär att man kan koppla in samma laddare antingen i ett CEE-uttag för trefasladdning eller i ett schuko för enfasladdning.O OTGI skrev:
Nog jag som var otydlig. Det jag menade med 3 gånger gällde vad jag skulle betala om jag nu skulle få för mig att ladda hos en kompis. Kostar elen 2,5kWh hos kompisen så hade jag betalt 7,5kWh till han.S sjoelund skrev:
När det gäller laddare så verkar de inte allt för dyra. En Zaptec Go som jag kollat på kostar 5000-6000 med standardinstallation. Sen gissar jag att detta är en form av lockpris och att det sen kommer på en massa milersättning, kostnader för delar osv.
Finns mängder med erbjudanden om laddboxar, zaptec för 5k, Malmbergs för 4k efter rot. Det blir liksom marginellt billigare med 230V adapter men samtidigt inte lika säkert heller. Köp en laddbox 👍F FRS05 skrev:Nog jag som var otydlig. Det jag menade med 3 gånger gällde vad jag skulle betala om jag nu skulle få för mig att ladda hos en kompis. Kostar elen 2,5kWh hos kompisen så hade jag betalt 7,5kWh till han.
När det gäller laddare så verkar de inte allt för dyra. En Zaptec Go som jag kollat på kostar 5000-6000 med standardinstallation. Sen gissar jag att detta är en form av lockpris och att det sen kommer på en massa milersättning, kostnader för delar osv.
Nej, jag betalade 5000 fast pris för min Zaptec Go (och samma bil... Kia e-Niro). Detta inkl. bil, upp till 10 meter kabel från central, och alla delar som behövs (som PSA) förutom lastbalansering (som jag redan hade i form av HAN/P1 i elmätaren). Och så var de 2 som kom (1 lärling; med fast pris är det inget problem).F FRS05 skrev:
Det gröna avdraget gör detta så sjukt billigt att de kan sälja laddare till ett lågt fast pris.
Vart köpte du din?S sjoelund skrev:Nej, jag betalade 5000 fast pris för min Zaptec Go (och samma bil... Kia e-Niro). Detta inkl. bil, upp till 10 meter kabel från central, och alla delar som behövs (som PSA) förutom lastbalansering (som jag redan hade i form av HAN/P1 i elmätaren). Och så var de 2 som kom (1 lärling; med fast pris är det inget problem).
Det gröna avdraget gör detta så sjukt billigt att de kan sälja laddare till ett lågt fast pris.
Inga problem anser jag.F FRS05 skrev:Hej
Jag har skaffat elbil och funderar på laddningen av bilen i sommarstugan. Tanken från början var att jag skulle skaffa en "riktig" elbilsladdare där. Men jag har börjat tänka om och ni får gärna hjälpa mig om det är något jag missat.
Min tanke är då att skaffa en bra laddare till 230 uttag. Den jag har kollat på är: [länk]
Känns som en laddare från Defa inte borde vara skit även om jag inte har full koll. Finns billigare Deltaco laddare på NetOnNet och liknande. Men läser man så finns det lite säkerhetsgrejer inbyggt i Defa laddaren som borde betyda att den inte är helt kass.
Givetvis kommer jag ladda på 6A (lägsta inställbara effekt) via laddaren och på ett fräscht uttag och nyare kabel dit. För det jag har läst mig till är risken med att ladda via ett 230 uttag är att man maxar effekten från det under en lång tid. Således kan det bli värmeutveckling i FK kablarna. Men i och med att jag alltid kommer köra på 6A då jag laddar i sommarstugan så borde det vara säkert? Eller är det något annat jag missar?
Grejen med att ha en laddare med 230 uttag är också att det är bra att ha med sig i bilen om det skulle bli något nödfall hos någon kompis eller liknande då jag behöver slänga in en skvätt el i bilen.
Använder laddbox hemma men har inte kostat på mig sån vid sommarstugan. Brukar ladda så mkt det går på Supercharger på vägen dit. Sen vanligt 230 volts uttag där bilen kan stå på lägsta effekt o ladda på dagen. Det går sakta men har aldrig märkt någon värmeutveckling.
Den där lösningen är betydligt sämre än Defa-laddaren som TS länkade till i första inlägget, eftersom Schuko-kontakten inte är övervakad i adaptern.R Robbman1 skrev:
Om man ska ladda i Schuko-uttag, använd en sådan laddare med temperaturövervakning i Schuko-uttaget som i inlägg #1, då är man ganska säker. Defa-laddaren ser ut att vara ett bra val för Schuko-laddning, men det finns en del andra laddare med Schuko som också har temperaturövervakning.
Och använd ingen förlängningssladd eftersom förlängningssladdens kontakt inte är temperaturövervakad (och man därmed introducerar en högst verklig brandrisk), se till att skaffa en laddare med tillräckligt lång sladd från början.
----
Om man laddar direkt från en CEE-kontakt så notera att den länkade laddaren verkar sakna temperaturövervakning på CEE-kontakten, men då behovet av temperaturövervakning är mycket mindre för CEE-kontakter eftersom de är robustare än Schuko så det är rätt Ok ändå. Men den bör bara användas direkt i CEE-uttag, har du behov av att ladda både från CEE och Schuko så skaffa två separata laddare istället för en adapter.