Hej
Jag har skaffat elbil och funderar på laddningen av bilen i sommarstugan. Tanken från början var att jag skulle skaffa en "riktig" elbilsladdare där. Men jag har börjat tänka om och ni får gärna hjälpa mig om det är något jag missat.
Min tanke är då att skaffa en bra laddare till 230 uttag. Den jag har kollat på är: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/emove-laddkabel-schuko-till-typ-2-6-15a#description
Känns som en laddare från Defa inte borde vara skit även om jag inte har full koll. Finns billigare Deltaco laddare på NetOnNet och liknande. Men läser man så finns det lite säkerhetsgrejer inbyggt i Defa laddaren som borde betyda att den inte är helt kass.
Givetvis kommer jag ladda på 6A (lägsta inställbara effekt) via laddaren och på ett fräscht uttag och nyare kabel dit. För det jag har läst mig till är risken med att ladda via ett 230 uttag är att man maxar effekten från det under en lång tid. Således kan det bli värmeutveckling i FK kablarna. Men i och med att jag alltid kommer köra på 6A då jag laddar i sommarstugan så borde det vara säkert? Eller är det något annat jag missar?
Grejen med att ha en laddare med 230 uttag är också att det är bra att ha med sig i bilen om det skulle bli något nödfall hos någon kompis eller liknande då jag behöver slänga in en skvätt el i bilen.
Jag har skaffat elbil och funderar på laddningen av bilen i sommarstugan. Tanken från början var att jag skulle skaffa en "riktig" elbilsladdare där. Men jag har börjat tänka om och ni får gärna hjälpa mig om det är något jag missat.
Min tanke är då att skaffa en bra laddare till 230 uttag. Den jag har kollat på är: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/emove-laddkabel-schuko-till-typ-2-6-15a#description
Känns som en laddare från Defa inte borde vara skit även om jag inte har full koll. Finns billigare Deltaco laddare på NetOnNet och liknande. Men läser man så finns det lite säkerhetsgrejer inbyggt i Defa laddaren som borde betyda att den inte är helt kass.
Givetvis kommer jag ladda på 6A (lägsta inställbara effekt) via laddaren och på ett fräscht uttag och nyare kabel dit. För det jag har läst mig till är risken med att ladda via ett 230 uttag är att man maxar effekten från det under en lång tid. Således kan det bli värmeutveckling i FK kablarna. Men i och med att jag alltid kommer köra på 6A då jag laddar i sommarstugan så borde det vara säkert? Eller är det något annat jag missar?
Grejen med att ha en laddare med 230 uttag är också att det är bra att ha med sig i bilen om det skulle bli något nödfall hos någon kompis eller liknande då jag behöver slänga in en skvätt el i bilen.
Om man laddar med 16A är risken stor att man skjuter en huvudsäkring när någon utan att tänka sig för startar en annan stor förbrukare. Om man laddar enfas 6A slipper man det problemet. Men man får inte ha bråttom. Ofta får man se att 30 timmar återstår när man kopplar in laddaren. Trefas 6A är då en bra kompromiss.
Men det fungerar med enfasladdare också. Det viktiga är att du ser till att uttaget och dess matning är i gott skick. Du bör även säkerställa att det inte finns några andra stora laster på samma grupp. Det är onekligen praktiskt att ha en laddare för schuko ibland även om jag inte använder den speciellt ofta.
Men det fungerar med enfasladdare också. Det viktiga är att du ser till att uttaget och dess matning är i gott skick. Du bör även säkerställa att det inte finns några andra stora laster på samma grupp. Det är onekligen praktiskt att ha en laddare för schuko ibland även om jag inte använder den speciellt ofta.
Det är samma krav på kabeln till vanliga uttag som till ett ladduttag. Så den biten är ingen skillnad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 007 inlägg
Det är inte främst värmeutvecklingen i själva kabeln vid last man är orolig för (även om bra förläggning nästan är nödvändig) utan övergångsresistanser i dåliga uttag och plintar. Det är inte för inte som det numer krävs att det dras en obruten kabel utan skarvar eller dylikt från centralen till laddaren.F FRS05 skrev:Hej
Givetvis kommer jag ladda på 6A (lägsta inställbara effekt) via laddaren och på ett fräscht uttag och nyare kabel dit. För det jag har läst mig till är risken med att ladda via ett 230 uttag är att man maxar effekten från det under en lång tid. Således kan det bli värmeutveckling i FK kablarna. Men i och med att jag alltid kommer köra på 6A då jag laddar i sommarstugan så borde det vara säkert? Eller är det något annat jag missar?
Så det måste fortfarande vara bra kabel och uttag här. Även 6A är >1300W vilket inte är ingenting om man gör det kontinuerlig.
Och det måste du nästan... Med lite höjd tagen för effektivitet (85%-95% i grova slängar) så kommer du att behöva ladda läääänge. Min egen Tesla 3 LR med 75kWh batteri skulle alltså behöva 34 timmar för att ladda från 20% till 80% med 95% effektivitet på laddningen.
Så, visst, om bilen står still nästan alla veckans dagar på sommarstället (vilket inte behöver vara orimligt) så kan det väl funka. Men om den körs så blir det snabbt laddning dygnet runt...
HejKloge skrev:
Jo, jag hade kunnat dra en kabel och sätta dit ett 3-fasuttag. Men då är problemet att flexibiliteten att inte kunna ladda hos någon vän eller liknande. De flesta har ju inte 3-fas hemma. Nu kommer det nog inte hända ofta men jag vill ha den säkerheten.
Hejlars_stefan_axelsson skrev:Det är inte främst värmeutvecklingen i själva kabeln vid last man är orolig för (även om bra förläggning nästan är nödvändig) utan övergångsresistanser i dåliga uttag och plintar. Det är inte för inte som det numer krävs att det dras en obruten kabel utan skarvar eller dylikt från centralen till laddaren.
Så det måste fortfarande vara bra kabel och uttag här. Även 6A är >1300W vilket inte är ingenting om man gör det kontinuerlig.
Och det måste du nästan... Med lite höjd tagen för effektivitet (85%-95% i grova slängar) så kommer du att behöva ladda läääänge. Min egen Tesla 3 LR med 75kWh batteri skulle alltså behöva 34 timmar för att ladda från 20% till 80% med 95% effektivitet på laddningen.
Så, visst, om bilen står still nästan alla veckans dagar på sommarstället (vilket inte behöver vara orimligt) så kan det väl funka. Men om den körs så blir det snabbt laddning dygnet runt...
Jag har 64kWh batteri på bilen så det tar sin lilla tid😀. Men när vi är vid stugan så är inte tiden något problem. Vi kanske tar någon tur eller liknande men ser inte att det kommer bli något problem med långsam laddning där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 779 inlägg
Hur ofta kommer du att ladda hos vänner? Detta skäl är IMHO inte tillräckligt för att välja enfas med tanke på de problem det har. Ett nyinstallerat trefasuttag är värt betydligt mer. Vill du ladda hos någon vän ofta kan du ju bekosta installation av ett trefasuttag som betalning för tankningen.
Med långsam enfasladdning så blir det långt besök hos vänner 😉F FRS05 skrev:
Köp denna
https://www.amazon.se/adapterkabel-...7&psc=1&mcid=2731764777bf3c5d801d2554b1fce284
Edit: Länkade till fel produkt
Problemet med 3-fas för tillfället med är att då måste jag byta till en större elcentral också😀Bo.Siltberg skrev:
Egenpiller vet jag inte men jag gör allt själv. Är noga och frågar och råd om jag inte kan, ingen chansare.H Hybro skrev:
Pluskan är inte tom den heller utan jag är bara ekonomisk. Det blir en "riktig" laddare med tiden men då behöver jag byta elcentralen med eller formera om en del i den existerande. Eftersom jag samtidigt håller på att bygga upp min verkstad vid sommarstugan så kommer det. Men eftersom jag inte är på det klara ännu vart alla maskiner ska stå och hur många uttag jag behöver vill jag vänta med det tills jag får klarhet i det.
Allt har sin tid och tiden är just begränsad. Just nu håller jag på att bygga till köket här hemma och då är tiden begränsad. Så jag vet inte varför du ska bli sur om jag frågar efter råd efter en lösning i sommarstugan som nu ska vara säker. Jag argumenterar gärna emot för att få klarhet i saker för att vara säker på mitt val.