Jag värmer huset med Ved och har panna kopplad till Ackumulatortank som saknar elpatron. Jag har en elkassett som jag funderar på att koppla in och köra den när solcellerna producerar överskotts-el . Min fundering är om jag kan koppla in den parallelt med pannan enligt bild eller om jag då riskerar att få problem med funktion från Ved eller el-panna.

Vad menar du med öveskott på el, ska du sälja när det är mer än el-pannan drar. Sen en elpanna är rätt törstig på max, orkar panelerna med belastningen som blir. Bäst är med patron i tanken. Sätts elpannan utanför behöver du en pump för att få värmen till tanken, samt en backventil efter pannan, lika på röret från ved. Annars går flödet backlänges runt.
Jag kan inget om detta men menar TS inte att när det är överskott på el så slutar man elda och värmer med elen istället?J jonaserik skrev:Vad menar du med öveskott på el, ska du sälja när det är mer än el-pannan drar. Sen en elpanna är rätt törstig på max, orkar panelerna med belastningen som blir. Bäst är med patron i tanken. Sätts elpannan utanför behöver du en pump för att få värmen till tanken, samt en backventil efter pannan, lika på röret från ved. Annars går flödet backlänges runt.
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ved, Pellets, Flis -
Ladda Acktank med Elkassett
Ved, Pellets, Flis -
Beställa ved hjälp giannis ab!
Ved, Pellets, Flis -
Rimligt pris på installation av vattenmantlad kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Hur få riktigt varmt med Keddy, utan att elda sönder den?
Ved, Pellets, Flis