Nackdelen med att göra så är att man kan vakna med 8° grader i sovrummet. Det gjorde vi då jag körde med inverterad signal till ventilställdonet. Aggregatet tyckte att inget kylbehov fanns längre och ventilen öppnade då fullt. Väldigt bekvämt att låta aggregatet styra genomflödet av brine i kylbatteriet när merkostnaden endast är en extern tempgivare och ventilställdonet.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Har du även en separat cirkulationspump som du styr från aggregatet, eller kör du värmepumpens cirkulationspump konstant?
 
Separat cirkulationspump. Den går konstant utan styrning från något håll.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Separat cirkulationspump. Den går konstant utan styrning från något håll.
Hur har du den inkopplad? Är det ett avstick på inkommande köldbärare, på returen eller har du parallellkopplat kylaren och värmepumpen?
 
Den sitter på ett avstick från returen på bergvärmen. Allt sådant skötte rörfirman.
Rörsystem och expansionskärl i ett pannrum kopplade till en bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Jag pratade nyss med en extern ventilationsfirma (för rådgivning) och enligt dem kan man även styra kylan manuellt och strunta i givare och ställdon anslutna till FTX-aggregatet. Då blir det helt fristående, som jag tänkte/trodde från början.

Det lutar åt att jag gör så istället, åtminstone till en början. Ser ni några nackdelar med det (bortsett från att jag får slå på kylan manuellt i början av värmeböljan och slå av den efter)?
Om man har som mål att hålla en temperatur med hjälp av reglering och lite överdimensionerat kylaggregat är det ett måste, men det går absolut att ha en kran och en pump, speciellt när det blir underdimensionerat.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
B
Jag hade börjat med att koppla in en shelly 1 med tempgivare i ett av rummen (mätinsamling). Och en till shelly 1 för att styra pumpen av och på, beroende på temperaturen i rummet. Då kan man få till en hyfsad funktion på kylan utan att hålla på med manuella till och frånslag, eller avancerad styrning av flöden. Det är jättenkelt att få till att den ena shellyn ska styras på temperaturen som den andra registrerar.

Blir det för hög effekt, kan man ju minska varvtalet på pumpen, eller strypa lite. Men jag tror inte det behövs egentligen. I början av säsongen är borrhålet kallt, då kanske det blir för mycket kyla. Men när det kommit in en bit på sommaren så är det inte lika kallt i borrhålet.

En drygt 500krs lösning + ev. Elektriker... Finns mer avancerade lösningar att ta till, men då blir det ju till en annan kostnad.

Tycker det känns märkligt att det inte finns ett koncept för styrning när det är byggt. Hade de tänkt att låta brinepumpen och cirkpumpen gå på 24/7 hela sommaren?
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tycker det känns märkligt att det inte finns ett koncept för styrning när det är byggt. Hade de tänkt att låta brinepumpen och cirkpumpen gå på 24/7 hela sommaren?
Vad menar du med koncept? Med en extern kanalgivare kan FTX-aggregatet styra både ventil och cirkulationspump. När jag pratade med IVT-center så rekommenderade de att kylaren kopplas parallellt med värmepumpen. Då blir det helt frikopplat (värmepumpen är inte inblandad och den behöver inte cirkulera brine bara för att kylan ska fungera).
 
B
M mlindsten skrev:
Vad menar du med koncept? Med en extern kanalgivare kan FTX-aggregatet styra både ventil och cirkulationspump. När jag pratade med IVT-center så rekommenderade de att kylaren kopplas parallellt med värmepumpen. Då blir det helt frikopplat (värmepumpen är inte inblandad och den behöver inte cirkulera brine bara för att kylan ska fungera).
Ah, det finns styrmöjligheter från ftx aggregatet. Bra, kör på det. Borde gå att skippa ventilen de talar om i alla fall initialt, för att testa om det verkligen behövs.

Jag tolkade säkert kortet fel, men cirkulationspumpen ska alltså cirkulera vattnet över både kanalkylaren och kollektorslingan, dvs att den hamnar parallellt med brinepumpen på sugsidan, med backventil på trycksidan så det inte kan gå vatten baklänges genom brinepumpen?
 
B BSOD skrev:
Ah, det finns styrmöjligheter från ftx aggregatet. Bra, kör på det. Borde gå att skippa ventilen de talar om i alla fall initialt, för att testa om det verkligen behövs.
Jag tänker att jag kör manuellt till att börja med. Eventuellt styr jag det via KNX (och befintliga rumsgivare) framöver, alternativt kompletterar jag med styrning via aggregatet om jag tycker att det behövs. Enda nackdelen med det är att jag får göra ett snitt i kondensisoleringen för att sätta dit en kanalgivare om det blir aktuellt, men det borde väl inte vara något problem?

Anledningen till att jag vill avvakta är att byggfirman vill påbörja installationen snarast och det är tight med tid, både för att få hem material och för själva installationen ...

B BSOD skrev:
cirkulationspumpen ska alltså cirkulera vattnet över både kanalkylaren och kollektorslingan, dvs att den hamnar parallellt med brinepumpen på sugsidan, med backventil på trycksidan så det inte kan gå vatten baklänges genom brinepumpen?
Ja, så förstod jag det, men jag överlåter till rörfirman att avgöra om det är en vettig lösning.
 
Det finns inbyggd signal för styrning av cirkulationspumpen från VSR 500 aggregatet. Men jag valde att låta cirkulationspumpen gå konstant och styra bara trevägsventilen samt fläkthastighet utifrån kylbehovet. Det var helt mitt eget val då det enda problem jag hört / läst om gällande cirkulationspumpar är just att om de står still längre perioder så ökar risken att de kärvar. Detta jämfört med utslitning av drift då.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Nu vet inte jag exakt vad som går att styra i de olika FTX aggregaten men jag hade nog med tänkt göra egen styrning. Mest för att jag vet inte riktigt om man kan ställa in så den varvar upp fläkt etc när det börjar bli varmt för att få lite mer effekt på kylan. Sen har jag ju redan egen styrning på bergvärmen så det är ju inte så svårt att lägga in styrning för frikylan där med.
 
M mlindsten skrev:
Vad menar du med koncept? Med en extern kanalgivare kan FTX-aggregatet styra både ventil och cirkulationspump. När jag pratade med IVT-center så rekommenderade de att kylaren kopplas parallellt med värmepumpen. Då blir det helt frikopplat (värmepumpen är inte inblandad och den behöver inte cirkulera brine bara för att kylan ska fungera).
Det viktiga är att inte gå på en värmeväxlare, då tappar du viktiga grader i vattnet till kanalkylaren, annars spelar det typ ingen roll vilken väg du väljer.
Att låta ventillationsaggregatet styra funkar bra, men bara om aggergatet tillåter lägre temperatur än 15 grader.
Det absolut billigaste är att använda den inbyggda cirkulationspumpen i värmepumpen och sätta två ventiler (eller en trevägs) på brine så du kan välja att cirkulera brine genom kylarna eller inte.
Att det blir lägre flöde i borrhålet gör inte så mycket eftersom värmebehovet på sommaren är minimlat.

En förutsättning är att brine cirkulationspumpen i värmepumpen går att ställa på någon form av minhastighet som du kan ställa upp när du behöver kyla så den inte slutar cirkulera när den inte producerar varmvatten.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Jag väcker liv i den här tråden igen eftersom det har dykt upp några funderingar.

Vi är inflyttade i huset sen ett par månader och i början upplevde vi att det var svalt och skönt i huset när det var varmt ute. Jag inbillar mig (hoppas) att kylningen bidrog till detta, men jag har såklart inget att jämföra med.

För ett tag sen, när det började bli kallt på nätterna, stängde jag av den separata cirkulationspumpen som cirkulerar brine till kylaren på vinden. Tanken är då att kyleffekten ska avta (i takt med att brine som står till i ledningarna värms upp) och till slut upphöra. Nu är jag dock orolig att detta inte riktigt fungerar i praktiken och att jag nu kyler tilluften samtidigt som jag värmer huset. :worried:

Jag hade en kille hemma för ett par veckor sedan för att fixa en grej med värmepumpen. Han var inte från samma vvs-firma som gjorde installationen och när han tittade på kopplingarna för kylan så sa han att det eventuellt cirkulerar brine ändå, även om den separata cirkulationspumpen är avstängd. Han menade alltså att värmepumpens interna cirkulationspump kan ge viss cirkulation över kylaren eftersom det inte är stängt den vägen.

Jag kontaktade han som har gjort installationen och frågade om detta. Han sa att det inte borde cirkulera över kylaren om den externa cirkulationspumpen är avstängd, men han verkade inte helt säker och avfärdade inte att så är fallet. Nu funderar jag på hur jag kan kontrollera detta. :thinking:

Den externa cirkulationspumpen känns väldigt kall och jag upplever även att röret är kallt efter pumpen. Jag har dock bara känt utanpå isoleringen (och under isoleringen precis intill kopplingen till pumpen). Är det ett tecken på att det faktiskt cirkulerar kall brine den vägen?


M mlindsten skrev:
Enda nackdelen med det är att jag får göra ett snitt i kondensisoleringen för att sätta dit en kanalgivare om det blir aktuellt, men det borde väl inte vara något problem?
Som jag nämnde i ett gammalt inlägg så installerade vi aldrig någon kanalgivare eftersom vi inte har tänkt styra kylan från FTX-aggregatet. Jag inser nu att det ändå hade varit bra att ha en kanalgivare efter kylaren och ångrar att vi inte satt dit en. Jag funderar nu på att komplettera med en sådan i efterhand, men jag har tre frågor:

  • Givaren från Systemair har 1,5 m kabel vilket inte räcker i mitt fall (kylaren sitter längre från aggregatet, efter ljuddämparna). Går det att byta eller skarva den kabeln?

  • Hur gör jag hål för givaren i kanalen? Om jag borrar så kommer det ju trilla ner metallspån i kanalen och det är väl inte så bra.

  • Kan man koppla in en kanalgivare i FTX-aggregatet utan att använda den för någon styrning, dvs bara för att kunna läsa värdet i manöverpanelen?
 
Vi har systemair VSR 500. Kanalgivaren skarvade jag med vanlig kabel de extra 10m som behövdes för att nå bort till dit jag ville ha den. Det var inget som påverkade temperaturen som visas i panelen. Har du någon skarv du kan öppna så borra nära den. Annars borra nära ett tilluftsdon så kan du städa den vägen.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.