Hej,

Den gamla kylen i fritidshuset har gett upp efter en 20-25 år och det är dags att ersätta denna med en kylfryskombo. Problemet/utmaningen är att bostaden inte har någon grundvärme så under vinterhalvåret blir det titt som tätt minusgrader inomhus.

Jag har läst specifikationerna för ett par nya kylfryskombinationer och lägsta omgivande temperatur ligger ofta runt 10 grader. Vilka delar är det som är känsliga mot kyla? Och skulle det möjligtvis gå att skydda dessa (kompressorn?) med en värmekabel (jag har ett par meter Kima K2 över). En annan tanke är att placera någon form av kompakt frostvakt i närheten av kylfrysens nedkant (om det nu är där grundvärmen behövs).

Tack på förhand!

De går inte sönder av att stå i kyla. Det är drift i kyla dom kan vara problematisk.

Hade det bara varit en kyl så hade det kanske gått att lösa med en termostat som slog ifrån elen vid 7-8 grader men nu måste ju frysen fortsätta kyla.

• Gilla
Marika Eriksson
  • Laddar…
Det är gränsfall att du kommer få frysen att fungera även vid 10 grader på ett tillfredsställande vis.

A
Lägsta temp är vanligast med 16C
Vid 5 har frysen slutat kyla
Under noll är kondenseringstrycket så lågt att inget fungerar eller väldigt dåligt.

• Älska
  • Gilla
erfan rah och 1 till
  • Laddar…
hsd
Vår gamla frysbox funggerar i alla fall ner till minus tie grader

A
Min gamla fungerar ner till -18

hsd
-10 omgivningstemperatur

Skulle ni rekommendera att sätta en frostvakt bakom kyl/frysen eller köra värmekabel runt just kompressorn?

Jag har 12 grader på landet när jag inte är där. Frysen är oanvändbar förutom sommarhalvåret pga att den står mot yttervägg och där är det nog lite svalare. SN klass vilket ska klara 10 grader men det är bara att glömma i dagens skåp. Kylen funkar kanon trots lägre temp men en kompressor och en termostat lirar inte. Köp ett av de få skåp på marknaden med dubbla kompressorer så har du förmodligen gjort vad du kan...om du inte hittar ett UPO på blocket med några år på nacken dom garanterade 5 grader, sen behöver ju inte det betyda att det verkligen fungerade :)

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
A
UPO - RIP

Om kyl/frysen ska stå i ett skåp, borde det inte då gå att värma lokalt? En frostvakt på 200W monterad nere vid kompressorn? Att hålla grundvärme i hela huset pga detta känns tyvärr inte aktuellt.

Min erfarenhet är att en kombinerad kyl och frys med endast en kompressor bara har termostat i kylen. Kyleffekten är sedan balanserad mellan delarna så att det blir acceptabel temperatur i båda under normala förhållanden. Problemet är då att ju kallare det är i rummet desto varmare blir det i frysen fram tills dess att det är kylskåpstemperatur i såväl rummet som kylen och frysen.

Quick and dirty-lösningen är att stoppa in en tänd glödlampa i kylskåpet så att kompressorn måste jobba även när det är kallt i rummet. En bättre lösning är att ha separat kyl och frys.

• Gilla
Magnus_78
  • Laddar…
Ok, det får kanske bli en separat kyl och frys alternativt en kombo med dubbla kompressorer.

electroluxaren skrev:
Lägsta temp är vanligast med 16C
Vid 5 har frysen slutat kyla
Under noll är kondenseringstrycket så lågt att inget fungerar eller väldigt dåligt.
Det här förstår inte jag. Varför är det ett problem att kondenseringstrycket är lågt? Det borde väl bara göra att kompressorn går lättare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.