A
får du inget tryck på vätskan i insprutet i förångaren får du ingen kyla det blir för lite eller ingen förgasning alls risken är att vätskan bara rinner igenom tillbaks till kompressorn med haveri till följd
 
electroluxaren skrev:
får du inget tryck på vätskan i insprutet i förångaren får du ingen kyla det blir för lite eller ingen förgasning alls risken är att vätskan bara rinner igenom tillbaks till kompressorn med haveri till följd
Trycket i förångaren och därmed även vid dess inlopp måste väl bestämmas av temperaturen i förångaren vilken i sin tur beror på temperaturen i frysen? Eller missförstår jag dig? Blir kylmediet vid den låga temperaturen på vätskan för trögflutet för att rätt mängd skall komma igenom kapillärröret? Går inte flödet uppifrån och ner genom kondensorn. Hur kan det då rinna tillbaka vätska till kompressorn?

Jag hoppas att utsvävningen från ämnet är ok. Jag vill inte ifrågasätta att man kan förkorta livslängden på skåpen genom att låta det stå för kallt, men jag vill gärna förstå varför.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
L
Om insidan på skåpet inte antager plusgrader ( gäller en kompressor ) så kan inte köldmedia
antaga en temperatur som gör att det förgasas i den utsträckning som behövs , kan rendera i att det går ut i vätskeform ,varav kylen säger :: nu kallt stäng av :: då finns det inget kvar till frysen eftersom den ligger först i cirkeln
 
Jag håller med om resultatet, men köper inte förklaringen. Vid rätt temperatur i kylskåpet slår termostaten ifrån oavsett temperatur i frysen. Är det kallt i rummet krävs mindre eller ingen effekt alls för att hålla kallt i kylen varvid frysen får en för hög temperatur. Men det har ingenting med kylprocessen att göra.

Även om både kyl och frys kyls av samma kompressor så är det väl fortfarande bara en förångare? Och det är samma tryck och samma temperatur i hela förångaren. Den temperaturen har ingenting med rumstemperaturen att göra. Är det problem med själva kylmaskinen måste det väl vara på kondensorsidan eller att slitaget ökar för att smörjoljan är kall.

Det slår mig att jag har stött på ett annat sätt som kylfrysen fungerade dåligt på vid låg temperatur. Jag var borta en vecka och sänkte värmen i huset till 5º. När jag kom hem var det -15º i kylskåpet och -38º i frysen. Som om den höll en konstant temperaturdifferens mot rummet och inte en konstant temperatur.
 
Vad tror ni om detta alternativ;

Separat frys- och kylskåp stående på varanda, d.v.s. varje enhet har en egen kompressor, kondensor och termostat. En 200W frostvakt* monteras inne i utrymmets nedre del och ställs in, på låt säga, 12-13 grader. Frostvakten håller då (förhoppningsvis) frysens kompressor och kondensor över 10 grader. Överskottsvärmen från frostvakten samt värme från frysens kompressor och kondensor stiger och håller kylens kompressor och kondensor över 10 grader.

http://www.clasohlson.com/se/Frost--och-växthusvakt/36-5579
 
  • Schematisk bild av separat kyl- och frysskåp med markerade kompressorer, kondensorer och en frostvakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Den där frostvakten ser ut som en brandfarlig sak i det damminferno som brukar uppstå bakom kyl och frys (speciellt efter att man glömt att städa där bakom en längre tid).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det fungerar säkert. Jag hade skippat frostvakten.
 
Claes
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där frostvakten ser ut som en brandfarlig sak i det damminferno som brukar uppstå bakom kyl och frys (speciellt efter att man glömt att städa där bakom en längre tid).
Det är en väldigt bra synpunkt.
 
A
A Avemo skrev:
Trycket i förångaren och därmed även vid dess inlopp måste väl bestämmas av temperaturen i förångaren vilken i sin tur beror på temperaturen i frysen? Eller missförstår jag dig? Blir kylmediet vid den låga temperaturen på vätskan för trögflutet för att rätt mängd skall komma igenom kapillärröret? Går inte flödet uppifrån och ner genom kondensorn. Hur kan det då rinna tillbaka vätska till kompressorn?

Jag hoppas att utsvävningen från ämnet är ok. Jag vill inte ifrågasätta att man kan förkorta livslängden på skåpen genom att låta det stå för kallt, men jag vill gärna förstå varför.
Nej så är det inte
 
A
A Avemo skrev:
Jag håller med om resultatet, men köper inte förklaringen. Vid rätt temperatur i kylskåpet slår termostaten ifrån oavsett temperatur i frysen. Är det kallt i rummet krävs mindre eller ingen effekt alls för att hålla kallt i kylen varvid frysen får en för hög temperatur. Men det har ingenting med kylprocessen att göra.

Även om både kyl och frys kyls av samma kompressor så är det väl fortfarande bara en förångare? Och det är samma tryck och samma temperatur i hela förångaren. Den temperaturen har ingenting med rumstemperaturen att göra. Är det problem med själva kylmaskinen måste det väl vara på kondensorsidan eller att slitaget ökar för att smörjoljan är kall.

Det slår mig att jag har stött på ett annat sätt som kylfrysen fungerade dåligt på vid låg temperatur. Jag var borta en vecka och sänkte värmen i huset till 5º. När jag kom hem var det -15º i kylskåpet och -38º i frysen. Som om den höll en konstant temperaturdifferens mot rummet och inte en konstant temperatur.
Så är det inte heller
 
A
M Magnus_78 skrev:
Vad tror ni om detta alternativ;

Separat frys- och kylskåp stående på varanda, d.v.s. varje enhet har en egen kompressor, kondensor och termostat. En 200W frostvakt* monteras inne i utrymmets nedre del och ställs in, på låt säga, 12-13 grader. Frostvakten håller då (förhoppningsvis) frysens kompressor och kondensor över 10 grader. Överskottsvärmen från frostvakten samt värme från frysens kompressor och kondensor stiger och håller kylens kompressor och kondensor över 10 grader.

[länk]
Detta kommer troligtvis förbättra förutsättningarna avsevärt
Men kan inte garranteras då det är svårt att veta om frostvaktens effekt räcker till.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där frostvakten ser ut som en brandfarlig sak i det damminferno som brukar uppstå bakom kyl och frys (speciellt efter att man glömt att städa där bakom en längre tid).
Möjligt att man kan passa på att ta bort den värsta skiten när man ändå lägger dit frostvakten, fast det har ingen betydelse egentligen
 
electroluxaren skrev:
Nej så är det inte
Har du lust att utveckla? Det kan väl inte vara olika tryck i olika punkter i förångaren?

Magnus_78 säg ifrån om jag svamlar iväg för långt.
 
Det finns några få frysboxar som klarar mindre än +8 iaf.. det köpte vi till vårt ouppvärmda garage (fanns inget stort utbud direkt). Men den har funkat bra sedan vi köpte den för ett par år sedan.

En elektrolux (inte mitt förstahandsmärke att välja, men där /när jag köpte.. Var det begränsat med sådana som klarade 0:an)
 
  • Gilla
Bngth och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Magnus_78 säg ifrån om jag svamlar iväg för långt.
Den tekniska aspekten är givetvis intressant och förstår man på ett ungefär hur det funkar så är det nog också lättare att hitta en lösning. Som det ser ut nu så lutar det åt separata enheter. Det är nog en bra/bättre start. Något jag är osäker på är om man kan ställa kylen (30 kg tom) direkt ovanpå frysen eller om det krävs någon form av avlastning (läs: hylla) mellan.

Måste fundera lite på om det går att installera en frostvakt på ett säkert sätt också. Att montera den 15 cm upp från golvet är nog bra till att börja med för att öka avståndet till framtida dammansamlingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.