7 643 läst · 58 svar
8k läst
58 svar
Kvarterets enklaste däckställ - gör det själv
Bilar ska förvaras liggande så hjullagren får vila.
Många åsikter.
Syre, uv ljus och värme har negativ påverkan på däck. Kan man påverka föråldring med enkla åtgärdar så är det kanske värd det.
Stå som hjul tar de inte stryck av. När de bär samtidigt en bil kan det bli en annan femma. Jag har sett samma lösning på däckhotell.
Främsta nackdel med högar liggande är att det du inte kan plocka ur enstaka exemplarer. Om du har 3 uppsatningar och man vill använda utrymmet till taket så blir det för högt. Då Behöver man ändå hylplan emellan som få ska lasta 4 hjul. Inte praktiskt.
Michelin rekkommenderar förvaring stående av däck med fälg. Och nej, inga Conti däck här.
https://www.michelin.se/auto/rad/dack-vard/hur-forvara-dack
Syre, uv ljus och värme har negativ påverkan på däck. Kan man påverka föråldring med enkla åtgärdar så är det kanske värd det.
Stå som hjul tar de inte stryck av. När de bär samtidigt en bil kan det bli en annan femma. Jag har sett samma lösning på däckhotell.
Främsta nackdel med högar liggande är att det du inte kan plocka ur enstaka exemplarer. Om du har 3 uppsatningar och man vill använda utrymmet till taket så blir det för högt. Då Behöver man ändå hylplan emellan som få ska lasta 4 hjul. Inte praktiskt.
Michelin rekkommenderar förvaring stående av däck med fälg. Och nej, inga Conti däck här.
https://www.michelin.se/auto/rad/dack-vard/hur-forvara-dack
Redigerat:
Ok. Jag tänkte att alla sätt att minska påstrålnibg av UV hjälper. Mina däck ligger nära ett fönster i garaget där solen under visa timmar kan ligga på. Den platsen är dock bra på flera praktiska grunder.H hapazard skrev:
Givetvis ingen rekommendation som gäller alla fall.
Jag har sen länge använt underdelarna till gamla kontorsstolar med hjul, dom hittar man lite överallt
Hur en liggande däck stapel på golvet kan vara trist förstår inte jag! Om personer har problem med däcken kanske de ska placeras längst in i garaget under en färggrann presenning 😆Redaktionen skrev:
Har alltid förvarat mina däck liggande i en stapel i en kall mörk källare! Dessutom tittar jag inte ens på dem under sommaren/vintern 😂
Alla gånger jag köpt nya däck frågar jag hur dessa ska förvaras och då är alltid rådet liggande i ett kallt mörkt förråd.
Därför har jag inte låtit någon däcksfirma ta hand om mina däck då jag inte har kontroll över dess förvaring.
Redigerat:
Klicka här för att svara