194 läst · 4 svar
194 läst
4 svar
Kulvert i förebyggande syfte
SKa fixa uppfarten mellan hus och lada och funderar på att lägga en värmekulvert i förebyggande syfte. Det är kanske 10meter mellan byggnaderna kortaste vägen men ladan är dock 25 meter lång och den mest sannolika platsen för uppvärmning är nog i ändan...
SÅ vilken dimension bör man lägga? Tänkte om det bli aktuellt ha en glykolslinga för underhållsvärme i första hand.. Vill man boosta så räcker ändå inte husets värme till så då får det bli direktel eller liknande.
Inte helt gratis men om 2x25 pex funkar så landar det ju "bara" på 350kr metern...
SÅ vilken dimension bör man lägga? Tänkte om det bli aktuellt ha en glykolslinga för underhållsvärme i första hand.. Vill man boosta så räcker ändå inte husets värme till så då får det bli direktel eller liknande.
Inte helt gratis men om 2x25 pex funkar så landar det ju "bara" på 350kr metern...
Jag har funderat på att lägga ner en kulvert nu när jag ska gräva ner en kabel. Till garaget. Det handlar väl om 30m och jag har kommit fram till att jag inte kommer att gräva ner den för att eventuellt i framtiden andvända den.
Du får nog börja med att definiera ditt eventuella värmenehov först. En 25m lada kan nog förbruka många kW om det är så.
Minns en lada som körde event som fester och julbord. Kombinationen stor byggnad, högt i tsk och minimalt med isolering innebar ett brutalt värmebehov...
En luft luft värmepump är väldigt effektiv och kostnadseffektiv. Jag tror din kulvert kommer förbli oanvänd. Men en pem-slang för kallvatten eller extra tomrör för framtida projekt är inte många kronor.
Minns en lada som körde event som fester och julbord. Kombinationen stor byggnad, högt i tsk och minimalt med isolering innebar ett brutalt värmebehov...
En luft luft värmepump är väldigt effektiv och kostnadseffektiv. Jag tror din kulvert kommer förbli oanvänd. Men en pem-slang för kallvatten eller extra tomrör för framtida projekt är inte många kronor.
Har du tappvatten i ladan? Om inte hade jag lagt en kulvert med 4 rör. Om du kör 10 meter så blir ju kostnaden inte jättestor - iallafall inte jämfört med jobbet och böket att gräva upp uppfarten om du kommer på att du vill ha värme där. Tänker att om du kanske vill bygga ett gästrum eller arbetsrum i ladan senare så kan detta vara bra att ha.
Klicka här för att svara