16 540 läst · 64 svar
17k läst
64 svar
Kryddad faktura från elektrikern - kan vi göra något?
Personligen skulle jag gärna se några välskrivna hovrättsdomar som verkligen testar ut vilken nivå av skydd konsumenten har av KTjL och KKL. (Som då blir prejudicerande)
Det kan inte vara rimligt att man är nästan helt oskyddad om man kör avtalslöst.
Med bra fällande domar så kan vi vända på steken. Det kommer i hantverkarens absoluta intresse att informera noga om timpenning, materialkostnader, bilkostnader och alla andra märkliga påslag och kostnader som åratals med fifflande och uppfinningsrikedom har frambringat.
Det KAN inte vara beställaren som måste komma ihåg och fråga ifall det tillkommer någon "Hammarkostnad" eller ifall lunchen äts på debiterat tid ....
Det kan inte vara rimligt att man är nästan helt oskyddad om man kör avtalslöst.
Med bra fällande domar så kan vi vända på steken. Det kommer i hantverkarens absoluta intresse att informera noga om timpenning, materialkostnader, bilkostnader och alla andra märkliga påslag och kostnader som åratals med fifflande och uppfinningsrikedom har frambringat.
Det KAN inte vara beställaren som måste komma ihåg och fråga ifall det tillkommer någon "Hammarkostnad" eller ifall lunchen äts på debiterat tid ....
1. Man behöver få ett jobb gjort.Henrik Nordlander skrev:Det är ett himla tjat om att allt är dyrt. Stora påslag. Höga debiteringar. Framkörning mm.mm.mm.
Ett tips är ju få att köpa materialet själv. Kolla hur man gör och utför sen jobbet själv.
Det är ju knappast välgörenhet av något slag.
Men fråga går ju alltid om avdrag.
Men det är bara klagomål hela tiden.
Om allt är så dyrt. Varför beställer man då jobbet från början?
2. Det är inte lagligt att göra det själv, det känner du alldeles säkert till.
3. För att det ofta blir jävligt dyrt. En anledning till det är att det är en skyddad bransch. Se punkt 2 om du missat vad som gäller, men eftersom du nog är elektriker så är du alldeles säkert medveten om vad som gäller.
Självklart kostar alla nya medarbetare pengar. Beroende på bransch or erfarenhet kan man få räkna med allt från några månader till flera år innan personen är självgående på vissa arbetsuppgifter. Detta är då oftast något som tillverkande företag räknar med som en effektivitetsförlust och investering i personen för framtida vinster.C cdx873v skrev:De extra pengarna är knappast ersättning för lön. De går till företaget. Inställningen är väl typ att det kostar en massa att ha lärlingar, eftersom de gör fel och det tar tid att lära ut, så någonstans måste den pengen komma ifrån.
Det är inte stor skillnad på nätet och grossen. Åt båda hållen. Det extra man betalar är ju för garantin osv. Sen får man väl själv avgöra vad det kan vara värt. Det är dyrt när något fattas, eller om det går sönder.
Det vanligaste som jag själv sett är runt 15%. Vissa tar 30%. Har aldrig sett 60%, men man ser väl inte allting som anställd heller.
Så återigen att då ha mage att säga att Peter, Lotta eller Kim här som inte har koll på jobbet, som garanterat tar längre tid på sig, som borde övervakas och efterkontrollernas ska kosta kunden samma pris och fler timmar. Nää då får företaget anställa en välutbildad fullärd individ istället som är produktiv och lika effektiv från dag 1 om man ska ha ut samma ersättning.
I mitt exempel skrev jag tydligt att det hela berodde på vad för prylar som installeras. Installationskabel, dosor och uttag låter för mig som en väldigt låg risk för dyra garantiärenden på. Vilket då också borde vara produkter som bör prispressas mer då riskerna är låga.
Produkter som specialbelysningar, timers, normcentraler har kanske en större risk för uppenbara fel och andra påslag...
Eller vad har jag missar?
Redigerat av moderator:
Jag tänker likadant numera. Är det något jag måste få gjort och inte vill göra själv får jag bita mig i läppen och "betala vad det kostar" - ett idiotuttryck jag fått vänja mig vid.Bricco skrev:Jag har börjat utgå ifrån att jag alltid blir lurad oavsett vilken hantverkare som kommer. För så har det känts vid varje faktura man fått. Grattis branschen. Ska man inte bli lurad måste man själv vara ett maniskt svin som kontrollerar varje sekund, faktura och stalkar. Jag är rätt säker på att detta är satt i system av merparten av hantverkarna där ute för Svensken är generellt värdelös på att säga sitt, ställa krav och vill lita på folk. Det finns en anledning till att det dräller av hantverkare som köper feta bilar och bilar, båtar. De badar i pengar som de lurat av folk med påslag på material och skarvade timmar.
Ja ä int bitter.
90% av jobben gör jag själv. Det är verkligen bara just el-jobben jag lejer bort och endast pga att det är olagligt att pula själv. Man får helt enkelt betala och vara glad att man ännu får koppla allt vatten själv...
Den där myten ger jag inte mycket för. Hur många elektriker har koll på om de drog ny FK eller använde en ledig som fanns i röret? (Idag drar man ju ofta slang med färdig FK i, så det kan hända att det finns en ledig.)Henrik Nordlander skrev:
Och vilken elektriker har efter ett halvår koll på vilka av vägguttagen som han satte upp och vilka som fanns innan?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Det är fullt lagligt att göra det själv, det är bara att plugga in behörigheten och börja ditt nya liv som miljonär! Förstår inte varför inte alla blir elektriker egentligen, vi åker ju feta bilar och cashar miljonvillor allihop!E eddiw skrev:1. Man behöver få ett jobb gjort.
2. Det är inte lagligt att göra det själv, det känner du alldeles säkert till.
3. För att det ofta blir jävligt dyrt. En anledning till det är att det är en skyddad bransch. Se punkt 2 om du missat vad som gäller, men eftersom du nog är elektriker så är du alldeles säkert medveten om vad som gäller.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Det håller nog kunden reda på ska du se. Och kunden ringer och säger ”hej ni satte upp ett uttag hos mig för 8månader sen som nu glappar” så är jag övertygad om att majoriteten av elfirmorna kommer att ta det på garantin.N Nerre skrev:Den där myten ger jag inte mycket för. Hur många elektriker har koll på om de drog ny FK eller använde en ledig som fanns i röret? (Idag drar man ju ofta slang med färdig FK i, så det kan hända att det finns en ledig.)
Och vilken elektriker har efter ett halvår koll på vilka av vägguttagen som han satte upp och vilka som fanns innan?
S SueCia skrev:
Hmm din verklighetsuppfattning verkar ju vara väldigt sned och argumentationen väldigt dålig.
Hur många andra yrken gör man detta på eftersom du nu kommer med denna syrliga kommentaren? Är feta bilar och casha villor normalt för alla andra förutom för elektriker eller är det vad DU vill uppnå?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
I förarbetet till lagen och enligt HD (NJA 2016 s. 1011) är konsumenten rätt väl skyddad. I alla fall mot överdebitering av timmar och oskäligt pris när avtal om priset saknas. Vad gäller icke avtalade men senare utan avtal tillkommande kostnader som t ex bilkostnader och liknande borde man egentligen vara stenhård och säga nej när man har ett avtal om ett specificerat timpris. Material skiljer sig för det regleras i lagen och ska om inget avtalas tillhandahållas av tjänsteleverantören (inget om priset/ersättningen på detta material nämns i lagen utöver de allmänna prisregleringarna).Mikael_L skrev:Personligen skulle jag gärna se några välskrivna hovrättsdomar som verkligen testar ut vilken nivå av skydd konsumenten har av KTjL och KKL. (Som då blir prejudicerande)
Det stora problemet för konsumenten är definitionen av skäligt pris som vanligen motsvarar det pris som företag på den lokala (regionala idag med snabba bilar?) marknaden vanligtvis skulle ta för jobbet. Har en kultur utvecklats av hög prissättning t ex hos Stockholms elinstallatörer så ska detta höga pris alltså betalas av den avtalslöse konsumenten i Stockholm. Och hur sjutton det skäliga priset relaterar till internethandelns mycket lägre pris på elmaterial vet vi inte; konsumenttjänstlagen är från 80-talet...