BirgitS BirgitS skrev:
Men ur försvarets synvinkel borde det väl inte gälla bara ägare utan blivande partner, gäster, inneboende och hyresgäster?
Enda sättet att komma åt det är väl att försvaret köper all mark som den vill ha kontroll över?
Det är väl bara att införa vistelseförbud/ fotoförbud etc så blir det nog ingen som vill bygga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tidigare i tråden togs det väl upp att skyddsområden som ingen får vistas i måste försvaret äga.
Jag tror (med betoning på "tror") att det finns olika klassning på skyddsområden.

Det må vara hur det med det...enligt mig är det dags att släppa "pacifist"-kulturen som funnits gällande försvaret sedan 90-talet och strama upp allt som har med rikets säkerhet att göra. Visst, några kommer hamna i kläm och känna sig orättvist behandlade, men Putin har visat att det krävs enormt mycket kraftfullare försvar än vad Sverige har idag. Vi har helt enkelt inte råd att dalta längre.

Nej, se till att vi har maximal kompetens inom försvaret, gärna med hjälp av övriga västländer (NATO), och rejäl satsning på att bygga upp vår försvarsförmåga och beredskap igen. Det ska kosta för mycket för att någon ens ska överväga att anfalla Sverige.

Inför allmän värnplikt igen, i ordens rätta bemärkelse. Alltså "allmän"= ALLA som har fysisk och mental förmåga, samt plikt= det ska INTE vara frivilligt. Detta tror jag också skulle vara positivt för samhället i stort. I lumpen fick man lära sig respekt och uppförande, och det var minsann inget gullande eller snack om att folk blev kränkta.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Det är väl bara att införa vistelseförbud/ fotoförbud etc så blir det nog ingen som vill bygga.
Skyddsobjekt finns redan i lagen och i sådana områden är det väl just så, dvs. det behövs inga nya lagar utan bara att de befintliga används mer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tror (med betoning på "tror") att det finns olika klassning på skyddsområden.
Det fanns det förut. Då kunde man sätta ett skyddsområde som bara svenskar fick vistas inom, utan att behöva äga området.

Nu finns det bara tre olika sorters förbud, och ALLA förbud förutom förbudet om vattenområden, kräver att man äger området, såvida det inte handlar om ett tillfälligt förbud enligt §5 st 2 eller 3:
1: Förbud mot tillträde
2: Avbildningsförbud
3: Förbud mot vattenaktiviteter

Dessa tre förbud kan sättas hur som helst, dvs man kan besluta att ett vattenområde ska ha förbud mot bada, dyka, ankra, fiska och avbilda, men tillträde (genomfart) med båt är okej.

Ett tillfälligt förbud enligt §5 st 2 eller 3, gäller även ägaren/nyttjaren av området, dvs denne får, om skyddsområdet omfattar dess bostad, inte tillträda sin bostad.
Ägaren eller nyttjaren kan dock överklaga ett sådant förbud enligt §33 i domstol.

BirgitS BirgitS skrev:
Skyddsobjekt finns redan i lagen och i sådana områden är det väl just så, dvs. det behövs inga nya lagar utan bara att de befintliga används mer.
Som jag förklarade, det får bara täcka områden som försvarsmakten äger eller förvaltar.

Man skulle behöva möjlighet att förklara områden utanför försvarsmaktens områden som skyddsobjekt, men där det i lagen framgår att man måste ge ägaren/nyttjanderättshavaren tillträdestillstånd.
Det behövs med andra ord en lagändring.

Sedan måste alla besökare, partner, nya köpare, whatsoever, godkännas personligen av försvarsmakten, och fotoförbud gäller inom området, man får inte ens fota sitt eget hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Tack för klargörandet sebastiannielsen! 👌

Dags att berörda myndigheter börjar använda sig av de olika förbuden i större omfattning nu.

Rysslands anfallskrig har ju visat väldigt tydligt vad fienden har för förmågor och taktik, vilket Väst högst sannolikt följt mycket noga. Dock skiljer Ukraina och Sverige sig åt på en avgörande punkt: geografin.

Ett anfall mot Sverige kommer garanterat ske sjövägen. Självklart behövs ett mycket starkt luftförsvar, men inga krig vinns av enbart flygstridskrafter, soldater och materiel måste transporteras land- eller sjövägen. Därför måste vår försvarsförmåga längs vår långa östkust förstärkas kraftigt. Det är därför den här typen av "skandaler" är så skadliga.

Nu sitter det alltså en ryss, med kopplingar till 21:a århundradets Hitler, på en ö alldeles bredvid vår största flottbas på östkusten. Hur många av våra strategiska hamnar ägs av bolag med kopplingar österut? Många av dem är ju i Kinesisk ägo nu. Kina som är lite småbundis med Putin.

Om historien har lärt oss något så är det att när det smäller på riktigt så går galningarna ihop. Skulle Putin lyckas ta Ukraina kommer han inte nöja sig där, vilket kommer leda till att NATO tvingas in= 3:e världskriget. Då ligger det inte långt bort att även Kina vill vara med och leka. Ingen tror väl att Xi Jinping kommer alliera sig med Väst i 3:e världskriget.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Dags att berörda myndigheter börjar använda sig av de olika förbuden i större omfattning nu.
Vad är det du inte förstod? Det går inte sätta förbud (annat än tillfälligt) på andras områden.

Det var det jag förklarade i mitt inlägg, man skulle behöva en lagändring, så att försvarsmakten KAN sätta ett förbud på annans mark även i andra fall, men med villkoret att markägaren måste då ges tillträde.
Sen kan alla gäster, hyresgäster, inneboende, fruar, partners, barn etc kontrolleras specifikt av försvarsmakten innan de också får tillträdestillstånd.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
TRJBerg
Hur politikerna agerat i frågan är otroligt och går inte att förstå. Såvida de inte gått Rysslands ärenden.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Vad är det du inte förstod? Det går inte sätta förbud (annat än tillfälligt) på andras områden.

Det var det jag förklarade i mitt inlägg, man skulle behöva en lagändring, så att försvarsmakten KAN sätta ett förbud på annans mark även i andra fall, men med villkoret att markägaren måste då ges tillträde.
Sen kan alla gäster, hyresgäster, inneboende, fruar, partners, barn etc kontrolleras specifikt av försvarsmakten innan de också får tillträdestillstånd.
Vi är helt eniga.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur politikerna agerat i frågan är otroligt och går inte att förstå. Såvida de inte gått Rysslands ärenden.
Naivitet. Det i sig är iofs att gå Putins ärenden. Detta är dock inte svenska politiker ensamma om, tvärt om. Efter murens fall infann sig någon rosenskimrande stämning att Rysshotet var för evigt borta. Det är så historielöst att man häpnar.

Jag läste någonstans att ryssarna själva har en filosofi att Ryssland befinner sig alltid något av tre lägen:

1. Förberedelse för krig
2. Krig
3. Återuppbyggnad/återställning efter krig.
Tillbaka till nr 1.

Detta är alltså den historiska bilden Ryssarna själva har om Ryssland.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Naivitet. Det i sig är iofs att gå Putins ärenden. Detta är dock inte svenska politiker ensamma om, tvärt om. Efter murens fall infann sig någon rosenskimrande stämning att Rysshotet var för evigt borta. Det är så historielöst att man häpnar.

Jag läste någonstans att ryssarna själva har en filosofi att Ryssland befinner sig alltid något av tre lägen:

1. Förberedelse för krig
2. Krig
3. Återuppbyggnad/återställning efter krig.
Tillbaka till nr 1.

Detta är alltså den historiska bilden Ryssarna själva har om Ryssland.
Vi fick lära oss att Mir på ryska betyder fred.
Så är det inte riktigt..
Ruski Mir betyder helt enkelt att Ryssland vinner ett krig..
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi fick lära oss att Mir på ryska betyder fred.
Så är det inte riktigt..
Ruski Mir betyder helt enkelt att Ryssland vinner ett krig..
Det är riktigt att ordet "mir" på ryska betyder "fred". Men det har även betydelsen "värld". "Russkij mir" kan alltså uttolkas både som "rysk fred" och "rysk värld". Fiffigt, eller hur?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det är riktigt att ordet "mir" på ryska betyder "fred". Men det har även betydelsen "värld". "Russkij mir" kan alltså uttolkas både som "rysk fred" och "rysk värld". Fiffigt, eller hur?
Precis... en rysk värld låter ju trevligt.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
Det är tamejf-n dags att Sverige och dess innevånare, främst bland de styrande sluta att vara så otroligt naiva som de så ofta visar sig vara.
Om detta lyckas för ryssen, då kommer han att skratta ihjäl sig!
Med tanke på hur våra oflexibla myndigheter vanligen agerar, borde det finnas minst hundra anledningar att säga nej till detta bygge.på 600kvm. Bara storleken t ex?
Med "verkstad i källaren"? Inte kommer det att vara nån cykelverkstad.....
Mer troligt, snart en avancerad elektonikpackad installation för... gissa vad...:D.
Mannen är ryss, fastighetens placering är ingen tillfällighet, har vad som händer 150mil bort från svensk gräns passerat helt obemärkt för kommunfolket?
Man kan bara känna sig helt desperat inför den naivitet, oförmåga, oföretagsamhet, fantasilöshet, förnekande, räddhågsenhet, infantilt tänkande etc från kommunen inför detta bygglov.
Kanske rentav är lite under-bordet-pengar inblandade nånstans? Kollat?
F'låt mitt utbrott, men det händer för mycket inkompetensberoende numera i riket....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Likhet inför lagen (Han är inte dömd för spioneri).
Inte diskriminera någon utifrån ursprung eller läggning.
Han kan väl inte hjälpa vad han har för intressen, natur och så…

Man i militärklädsel med suddat ansikte för personens integritet, står utomhus med hav och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känd bild från sociala media.

Edit! Glömde emojis 😇😇
 
Redigerat:
  • Haha
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Likhet inför lagen (Han är inte dömd för spioneri).
Inte diskriminera någon utifrån ursprung eller läggning.
Han kan väl inte hjälpa vad han har för intressen, natur och så…

[bild]

Känd bild från sociala media.
Hört talas om "förebyggande"?
Tänka efter före?
Du motsvara till fullo min bild av "naiv svensk"....
If it looks like a duck, walks like a duck, sounds like a duck
... it's probably a duck..
Vilket är bäst, naivitet eller sund misstänksamhet...?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.