blackarrow blackarrow skrev:
Varför kan man inte ägna sig åt fritidsintresse eller hobby i ett fritidshus?
Jag förutsätter att han inte skall öppna bilverkstad, ha anställda, driva någon verksamhet eller så.

Edit: Ska man ha bilhiss, personhiss, plats för en sportbil och ett mekarobjekt samt verktyg och maskiner så blir det många kvadrat.
Skulle inte förvåna mig om han ska ha en träningsbana där nere oxå.
Jag är med dig, dessa regler är naturligtvis sossetrams, men när de nu finns där så borde man kunna utnyttja dem i detta fall.
 
S sebastiannielsen skrev:
Troligtvis för att den kanske är angiven som källare i lovansökan. Sedan när det väl godkänts, börja inreda verkstadsutrustning, men då är det "försent", ska till mycket innan det anses vara nytt ändamål. Det är alltid svårare att ändra redan fattade beslut, än att neka ett nytt beslut.
Nu gällde väl lovet just denna verkstad, och inte en ospecificerad källare modell XL? Annars hade vi väl aldrig fått läsa om den...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror nog på många saker. Men det är ju inte så att man behöver bygglov när man bosätter sig permanent i något som från början är tänkt som fritidshus. Är ju väldigt vanligt kring Stockholm att gamla fritidshus har blivit permanentbostäder.
Fast om det är ett nybygge så låter det ju som kommunen kan göra tillsyn om husets användning skiljer sig från vad bygglovet avser.

Boverket/PBL kunskapsbanken skriver (min fetning)
Det kan ibland vara svårt för byggnadsnämnden att veta om en byggnad som ska uppföras är en permanentbostad, ett fritidshus eller en byggnad för tillfällig övernattning som till exempel en gäststuga. Utgångspunkten är vilken användning som anges i ansökan om bygglov eller i anmälan. Byggnadsnämnden kan oftast utgå från att sökandens eller anmälarens uppgift om användningssätt stämmer. Men om nämnden har starka skäl att tro att uppgifterna om användningssätt inte stämmer kan nämnden göra en annan bedömning. Enbart byggnadens storlek, vilka funktioner som finns eller byggnadens standard bör dock inte vara tillräckliga skäl för ett ifrågasättande. Fritidshus och gäststugor får exempelvis ha både kök och badrum utan att de blir en permanentbostad. Om nämnden bedömer att byggnaden är en permanentbostad och kraven för permanentboende inte uppfylls ska nämnden inte bevilja ansökan om bygglov eller ge startbesked. Om byggnadsnämnden i ett senare skede upptäcker att ett fritidshus eller en gäststuga används som permanentbostad kan nämnden ingripa med tillsyn om något krav inte är uppfyllt. (MÖD 2015-03-09 mål nr P 6630-14, MÖD 2015-03-18 mål nr P 6299-14 och MÖD 2022-01-26 mål nr P 1145-21)

[länk]
Men det handlar väl ffa. om att inte bygga för billigt, dåligt och komma runt kraven på permanentbostad?

BirgitS BirgitS skrev:
Man har betydligt mindre krav på energihushållning, tillgänglighet etc. i fritidshus men det är förstås inget som hindrar att man bygger så man klarar av sådana krav även i ett fritidshus.
Vissa kommuner på västkusten uppmuntrar till och med med bättre byggrättsvilkor för permanentbostad än fritidshus (Båstad).

Jag känner folk både på västkusten och i Storstockholm som bor i ”sommarstugor”.
Det är väl möjligen avloppsbehovet som kommunen kan bråka om och ställa krav på på befintliga hus?

Jag känner inte till att det är ett problem att folk bor olagligt i fritids hus !?
Möjlighet kan huset vara olagligt renoverat för att det ska gå att bo drägligt året om?
Ett problem i Sverige har varit att många olagligt bor i sina fritidshus året om, för att de inte fått lov att bygga ut huset men gjort det ändå. Regleringarna kring byggrätt har däremot släppts och det blir allt enklare att bygga om och bygga ut fritidshus. I allmänhet finns det inga hinder för att bosätta sig i fritidshuset.

[länk]
 
T TypRätt skrev:
Så då skulle ryssar inte få bygga nytt men köpa befintligt skulle vara ok? Skall bygglov för fasadbyte vars ok men inte för orangeri eller tornrum. Takkupor ska vi inte tala om, det vågar vi inte ens ge till norrmän, de kanske har någon inneboende från kina.

Sorry men alltså hur skulle denna lag se ut? Vad skulle han se som inte en satellit kan se. Säger inte att snubben har rent mjöl i påsen eller att han inte skulle spionera men det är väl bara en lagom enkel väg. Täpper man igen det hålet väljer de bara nästa och till slut har man lagar och regler som är så godtyckliga att de duger en bananrepublik till. Gör det på klassiskt vis låt han bygga sedan får FRA och MUST spana på honom för att se om han mer än njuter av utsikten.
Man kan se ganska mycket mer med en kamera med ett rejält teleobjektiv än man kan se med en satellit kan jag ju lova. Det stora bekymret är ju nog dock inte att han skulle sitta där och räkna båtar, det kan man ju som du säger göra via satellit. Däremot så skulle de kunna sätta upp all möjlig avlyssningsutrustning för att t.ex. försöka avlyssna flottans kommunikationer.
Kan även tänka mig att det nog hade varit intressant med undervattensmikrofoner för att lyssna efter ubåtar, särskilt som att våra ubåtar av Gotlandsklassen ska vara väldigt tysta. Nu har de väl visserligen hemvist i Karlskrona, och jag vet inte om de någonsin befinner sig vid Muskö, men om de hade kunnat både se och avlyssna vattnet efter dem så hade de ju kunnat utveckla teknik för att identifiera dem enklare tex.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M MorpH skrev:
Man kan se ganska mycket mer med en kamera med ett rejält teleobjektiv än man kan se med en satellit kan jag ju lova. Det stora bekymret är ju nog dock inte att han skulle sitta där och räkna båtar, det kan man ju som du säger göra via satellit. Däremot så skulle de kunna sätta upp all möjlig avlyssningsutrustning för att t.ex. försöka avlyssna flottans kommunikationer.
Kan även tänka mig att det nog hade varit intressant med undervattensmikrofoner för att lyssna efter ubåtar, särskilt som att våra ubåtar av Gotlandsklassen ska vara väldigt tysta. Nu har de väl visserligen hemvist i Karlskrona, och jag vet inte om de någonsin befinner sig vid Muskö, men om de hade kunnat både se och avlyssna vattnet efter dem så hade de ju kunnat utveckla teknik för att identifiera dem enklare tex.
Givetvis men frågan är ju om de skulle göra det från en fast punkt som tydligt ägs av någon med koppling till Ryssland. Känns lite som att man kan räkna med att det råkar vara älgjakt året runt där och det sitter någon från MUST på pass i tornet längs infarten till huset för jämnan. Min poäng är att samma sak borde kunnat gjorts på tusen andra sätt vilket gör att försöka skapa lagar för att reglera detta kommer bli stökigt och tandlöst. Det är redan olagligt att spionera för främmande makt och istället för att försöka upprätta lagar som förbjuder enskilda från att bygga hus är det nog mer fruktsamt att låta dem bygga och sedan ta dem för spioneri.
Jag menar vad blir det annars, folk från X får inte köpa mark och bygga nytt.. ok de köper något gammalt. Folk från X får inte köpa gammalt heller. Ok de låter en bullevan från Danmark köpa på pappret. osv...
Slutar bara med att vi slaskar ner massa byråkrati och konstiga regler för ingenting.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag menar vad blir det annars, folk från X får inte köpa mark och bygga nytt.. ok de köper något gammalt. Folk från X får inte köpa gammalt heller. Ok de låter en bullevan från Danmark köpa på pappret. osv...
Slutar bara med att vi slaskar ner massa byråkrati och konstiga regler för ingenting.
Det behöver inte bli någon byråkrati eller konstiga regler. Det är bara att se till att på vissa platser så får helt enkelt ingen bygga. Det är ju inte direkt så att Sverige är så tättbefolkat att någon MÅSTE bygga/bo just på områden som Försvarsmakten anser vara av strategisk betydelse. Råkar man äga mark just där är det osis. Staten måste inte expropriera marken, men man ska inte få ha några byggnader där och man får därigenom inte uppehålla sig på marken stadigvarande. Rikets säkerhet måste alltid gå före den enskildes intressen.

Med det sagt så måste ju reglerna som reglerar detta vara tydliga, och Försvarsmakten måste givetvis kunna motivera varför området ska skyddas. Det får ju inte bli godtyckligt typ att överste Svensson, som har en stuga i närheten av en militär anläggning, utökar skyddsområdet för att bli av med grannen som har insyn från sin tomt.
 
P Paxman skrev:
Det behöver inte bli någon byråkrati eller konstiga regler. Det är bara att se till att på vissa platser så får helt enkelt ingen bygga. Det är ju inte direkt så att Sverige är så tättbefolkat att någon MÅSTE bygga/bo just på områden som Försvarsmakten anser vara av strategisk betydelse. Råkar man äga mark just där är det osis. Staten måste inte expropriera marken, men man ska inte få ha några byggnader där och man får därigenom inte uppehålla sig på marken stadigvarande. Rikets säkerhet måste alltid gå före den enskildes intressen.

Med det sagt så måste ju reglerna som reglerar detta vara tydliga, och Försvarsmakten måste givetvis kunna motivera varför området ska skyddas. Det får ju inte bli godtyckligt typ att överste Svensson, som har en stuga i närheten av en militär anläggning, utökar skyddsområdet för att bli av med grannen som har insyn från sin tomt.
Men denna möjlighet finns ju redan då försvarsmakten är en instans som får tycka till om bygglovsärenden. Men det är ju inte rimligt att de skulle göra det beroende på vem som begär bygglov eller vem som kanske kan komma att köpa huset i ett senare skede.
 
P Paxman skrev:
Det behöver inte bli någon byråkrati eller konstiga regler. Det är bara att se till att på vissa platser så får helt enkelt ingen bygga. Det är ju inte direkt så att Sverige är så tättbefolkat att någon MÅSTE bygga/bo just på områden som Försvarsmakten anser vara av strategisk betydelse. Råkar man äga mark just där är det osis. Staten måste inte expropriera marken, men man ska inte få ha några byggnader där och man får därigenom inte uppehålla sig på marken stadigvarande. Rikets säkerhet måste alltid gå före den enskildes intressen.

Med det sagt så måste ju reglerna som reglerar detta vara tydliga, och Försvarsmakten måste givetvis kunna motivera varför området ska skyddas. Det får ju inte bli godtyckligt typ att överste Svensson, som har en stuga i närheten av en militär anläggning, utökar skyddsområdet för att bli av med grannen som har insyn från sin tomt.
Precis så fungerar det ju med tex vindkraftverk, försvaret kan neka.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men denna möjlighet finns ju redan då försvarsmakten är en instans som får tycka till om bygglovsärenden. Men det är ju inte rimligt att de skulle göra det beroende på vem som begär bygglov eller vem som kanske kan komma att köpa huset i ett senare skede.
Jo, eftersom fastigheten ligger i ett känsligt område.
 
K karlmb skrev:
Jo, eftersom fastigheten ligger i ett känsligt område.
Hur hade du själv velat att denna lag var utformad?
 
T TypRätt skrev:
Hur hade du själv velat att denna lag var utformad?
Ungefär som den är för byggen av vindkraftverk. Vad gäller vistelse så kan ju ifrågasätta denna för alla ifall det inte går att bygga något på platsen.
 
K karlmb skrev:
Ungefär som den är för byggen av vindkraftverk. Vad gäller vistelse så kan ju ifrågasätta denna för alla ifall det inte går att bygga något på platsen.
Jo men karlmb.... tror du den blåögda svenska lagstiftningen är skriven för att ryska medborgare vill någonting just nu i nuvarande situation?
 
P paralun skrev:
Jo men karlmb.... tror du den blåögda svenska lagstiftningen är skriven för att ryska medborgare vill någonting just nu i nuvarande situation?
Det är väl det vi diskuterar i den här tråden...att det är dags för lagstiftaren att vakna upp och strama till lagarna efter den värld vi lever i, och inte någon pacifistisk vänsterfantasi.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det är väl det vi diskuterar i den här tråden...att det är dags för lagstiftaren att vakna upp och strama till lagarna efter den värld vi lever i, och inte någon pacifistisk vänsterfantasi.
Nej jag försöker ju väcka karlmb.... vi har ju levt i ett långt "vänster-grönt" flum.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men karlmb.... tror du den blåögda svenska lagstiftningen är skriven för att ryska medborgare vill någonting just nu i nuvarande situation?
Nej, men tills politikens kvarnar malt några år bör man kunna använda nuvarande principer som en temporär lösning.
På sikt behöver förstås flummet rensas bort.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.