W WilleR skrev:
från kommunen inför detta bygglov.
Det skulle krävas en hel skopa lagändringar innan man får pilla i bygglov.
Ja, försvarsmakten kan neka ett bygglov, men bara om det riskerar störa försvarsmakten (t.ex. radiostörningar från solceller).
Att försvarsmakten riskerar få hemligheter läckta genom avlyssning, det har försvarsmakten inte rätt att lägga sig i, då etern är fri.

Att införa förbud som t.ex. att utlänningar inte får vistas inom vissa områden är inte heller lämpligt.

Enklaste vore att man kan utöka området som tillträdesförbud gäller (säg tillträdesförbud klass 1 - endast behöriga personer får vistas, tillträdesförbud klass 2 - endast behöriga personer OCH fastighetsägare OCH de besökare som försvarsmakten gett tillstånd åt får vistas på området, fotoförbud gäller inom hela området, och även inuti byggnader).
För mäklare så skulle försvarsmakten kunna ha speciella godkända bilder där fönstren täckts över för att visa fastigheten ifråga.

Det kräver en del lagändringar, men hindrar då inte en fastighetsägare att själv bedriva verksamhet och läcka till ryssarna.

Då skulle man behöva ändra lagen om elektronisk kommunikation, så att etern INTE är fri nära ett militärt skyddsobjekt, säg att tillstånd för innehav av radiomottagare/radiosändare krävs inom säg 10 km radie från försvarsanläggning. (gäller även frekvenser inom de fria ISM-banden)
Och sedan ha specifika undantag för vissa radiomottagare/radiosändare, t.ex. wifi, mobiltelefon, garageportöppnare osv.

Då har du ett rätt komplett täckande förbud.
 
W WilleR skrev:
Det är tamejf-n dags att Sverige och dess innevånare, främst bland de styrande sluta att vara så otroligt naiva som de så ofta visar sig vara.
Om detta lyckas för ryssen, då kommer han att skratta ihjäl sig!
Med tanke på hur våra oflexibla myndigheter vanligen agerar, borde det finnas minst hundra anledningar att säga nej till detta bygge.på 600kvm. Bara storleken t ex?
Med "verkstad i källaren"? Inte kommer det att vara nån cykelverkstad.....
Mer troligt, snart en avancerad elektonikpackad installation för... gissa vad...:D.
Mannen är ryss, fastighetens placering är ingen tillfällighet, har vad som händer 150mil bort från svensk gräns passerat helt obemärkt för kommunfolket?
Man kan bara känna sig helt desperat inför den naivitet, oförmåga, oföretagsamhet, fantasilöshet, förnekande, räddhågsenhet, infantilt tänkande etc från kommunen inför detta bygglov.
Kanske rentav är lite under-bordet-pengar inblandade nånstans? Kollat?
F'låt mitt utbrott, men det händer för mycket inkompetensberoende numera i riket....
Och vad jag vet så brukar "verkstäder" i den storleksklassen betraktas om annan verksamhet än fritidsbebyggelse, det finns det nog många bilintresserade som fått erfara den hårda vägen. Men så är ju också bygglagen full av öppningar för godtyckliga byggnadskontor.
 
S sebastiannielsen skrev:
Det skulle krävas en hel skopa lagändringar innan man får pilla i bygglov.
Nämn en.
 
K karlmb skrev:
Nämn en.
Att man ändrar den lag som finns för tillfället om "områden med risk för bullerstörning eller annan påverkan" (så kallade påverkansområden).
https://www.forsvarsmakten.se/sv/in...-i-samhallet/samhallsplanering/riksintressen/

så att den även gäller åt andra hållet, dvs att områden där risk för upptagning eller betraktandet av känslig information eller verksamhet oavsett om det sker med teknisk utrustning eller med bara ögat, också är en "påverkan".

Det räknas idag inte som "påverkan" att någon kan från sitt fönster betrakta försvarsverksamheten, (t.ex. bilar som kör in o ut från ett skyddsobjekt) eller sitta i källaren med avlyssningsutrustning och avlyssna okrypterad radiotrafik hos försvarsmakten.

K karlmb skrev:
annan verksamhet än fritidsbebyggelse
Är det ett permanentboende så finns inget hinder mot stora verkstäder/garage/källare. Det är just när det är fritidshus (ej permanentboende) som det kan bli problem.
 
S sebastiannielsen skrev:
Att man ändrar den lag som finns för tillfället om "områden med risk för bullerstörning eller annan påverkan" (så kallade påverkansområden).
[länk]

så att den även gäller åt andra hållet, dvs att områden där risk för upptagning eller betraktandet av känslig information eller verksamhet oavsett om det sker med teknisk utrustning eller med bara ögat, också är en "påverkan".

Det räknas idag inte som "påverkan" att någon kan från sitt fönster betrakta försvarsverksamheten, (t.ex. bilar som kör in o ut från ett skyddsobjekt) eller sitta i källaren med avlyssningsutrustning och avlyssna okrypterad radiotrafik hos försvarsmakten.


Är det ett permanentboende så finns inget hinder mot stora verkstäder/garage/källare. Det är just när det är fritidshus (ej permanentboende) som det kan bli problem.
Nu var det ju ett fritidsområde. Jag vill påstå att man inte kan bygga en verkstad på tomten var som helst bara för att det är ett permanentboende.
 
K karlmb skrev:
Nu var det ju ett fritidsområde. Jag vill påstå att man inte kan bygga en verkstad på tomten var som helst bara för att det är ett permanentboende.
Nej inte var som helst på tomten, men är verkstaden sammankopplad med boningshuset så tillåts mycket mer. Är det dessutom underjordiskt så att det inte syns utifrån, så är det ännu mer som tillåts.

Med permanentboende vs fritidsboende, så syftar jag på vilka byggnadsändamål som är tillåtna. I en permanentbostad får man ju bygga ett hobbyrum eller verkstad som huserar stora svarvar m.m. om man har det som ett fritidsintresse.

Att däremot i ett fritidshus göra samma sak, går inte riktigt (då blir det typ fritidsintresse på fritidsintresse) och det blir kaka på kaka.
 
S sebastiannielsen skrev:
Nej inte var som helst på tomten, men är verkstaden sammankopplad med boningshuset så tillåts mycket mer. Är det dessutom underjordiskt så att det inte syns utifrån, så är det ännu mer som tillåts.

Med permanentboende vs fritidsboende, så syftar jag på vilka byggnadsändamål som är tillåtna. I en permanentbostad får man ju bygga ett hobbyrum eller verkstad som huserar stora svarvar m.m. om man har det som ett fritidsintresse.

Att däremot i ett fritidshus göra samma sak, går inte riktigt (då blir det typ fritidsintresse på fritidsintresse) och det blir kaka på kaka.
OK, men hur kan de då medge en stor verkstad i detta fall?
 
S sebastiannielsen skrev:
Att däremot i ett fritidshus göra samma sak, går inte riktigt (då blir det typ fritidsintresse på fritidsintresse) och det blir kaka på kaka.
Varför kan man inte ägna sig åt fritidsintresse eller hobby i ett fritidshus?
Jag förutsätter att han inte skall öppna bilverkstad, ha anställda, driva någon verksamhet eller så.

Edit: Ska man ha bilhiss, personhiss, plats för en sportbil och ett mekarobjekt samt verktyg och maskiner så blir det många kvadrat.
Skulle inte förvåna mig om han ska ha en träningsbana där nere oxå.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
OK, men hur kan de då medge en stor verkstad i detta fall?
Troligtvis för att den kanske är angiven som källare i lovansökan. Sedan när det väl godkänts, börja inreda verkstadsutrustning, men då är det "försent", ska till mycket innan det anses vara nytt ändamål. Det är alltid svårare att ändra redan fattade beslut, än att neka ett nytt beslut.

blackarrow blackarrow skrev:
Varför kan man inte ägna sig åt fritidsintresse eller hobby i ett fritidshus?
Jag förutsätter att han inte skall öppna bilverkstad, ha anställda, driva någon verksamhet eller så.
Det jag tänker är mest att det då kan bli permanentbostad i myndighetens ögon om man ska driva något varaktigt fritidsintresse/hobbyverksamhet i sitt fritidshus. Men att få godkänd en källare är inget problem, för att sedan inreda den som en verkstad, men verkstaden får heller inte vara "för stor" (mer i antal maskiner än i yta) för att det inte ska anses ändrat ändamål till permanentbostad.
 
BirgitS
S sebastiannielsen skrev:
Det jag tänker är mest att det då kan bli permanentbostad i myndighetens ögon om man ska driva något varaktigt fritidsintresse/hobbyverksamhet i sitt fritidshus. Men att få godkänd en källare är inget problem, för att sedan inreda den som en verkstad, men verkstaden får heller inte vara "för stor" (mer i antal maskiner än i yta) för att det inte ska anses ändrat ändamål till permanentbostad.
Det finns väl inget förbud mot att bosätta sig permanent i ett fritidshus.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det jag tänker är mest att det då kan bli permanentbostad i myndighetens ögon om man ska driva något varaktigt fritidsintresse/hobbyverksamhet i sitt fritidshus. Men att få godkänd en källare är inget problem, för att sedan inreda den som en verkstad, men verkstaden får heller inte vara "för stor" (mer i antal maskiner än i yta) för att det inte ska anses ändrat ändamål till permanentbostad.
Räcker det inte med sämre isolering i väggarna?
Det är väl bara 250mm i fritidshus och 350mm ellr mer i permanentbostad?

Så som du beskriver hobbyverksamhet låter det som näringsverksamhet i liten skala som då kallas hobbyverksamhet.

Vad ”reglementen” säger är jag inte insatt i.

(Vad jag tycker i övrigt är även det en annan fråga. Jag sålde min sportbil för att varken platsen i garaget eller (fri)tiden räckte till).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl inget förbud mot att bosätta sig permanent i ett fritidshus.
Men kan man få bygglov för permanentbostad i ett område med fritidshus?
Det beror väl i så fall på om det finns detaljplan, inte på husets egenskaper?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl inget förbud mot att bosätta sig permanent i ett fritidshus.
Nej men utmaningen är ju att vår blåögda lagstiftning inte tänkt sig den här situationen.
Jag kan inte se något klokt med att en rysk medborgare gör vad han vill i Sverige, det är ju rent "flum".
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Men kan man få bygglov för permanentbostad i ett område med fritidshus?
Det beror väl i så fall på om det finns detaljplan, inte på husets egenskaper?
Det beror nog på många saker. Men det är ju inte så att man behöver bygglov när man bosätter sig permanent i något som från början är tänkt som fritidshus. Är ju väldigt vanligt kring Stockholm att gamla fritidshus har blivit permanentbostäder.
blackarrow blackarrow skrev:
Räcker det inte med sämre isolering i väggarna?
Det är väl bara 250mm i fritidshus och 350mm ellr mer i permanentbostad?
Man har betydligt mindre krav på energihushållning, tillgänglighet etc. i fritidshus men det är förstås inget som hindrar att man bygger så man klarar av sådana krav även i ett fritidshus.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nej men utmaningen är ju att vår blåögda lagstiftning inte tänkt sig den här situationen.
Jag kan inte se något klokt med att en rysk medborgare gör vad han vill i Sverige, det är ju rent "flum".
Alldeles riktigt, vår lagstiftning är inte gjord för massövervakning typ Stasi. Jag kan inte heller tycka att det vore eftersträvansvärt. Man vet inte vem som blir övervakad med vilka intentioner om några år.

Tillägg:
Eller som i Kina för att ta ett pågående exempel.
 
  • Gilla
hhallen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.