85 127 läst · 385 svar
85k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det där är bara struntprat!Flamman skrev:
Olika åsikter kommer alltid att finnas.
Men vågar man inte stå för sina utsagor, eller saknar täckning för det man påstår, så kanske det är bäst att låta tangentbordet vara.
Till Knock on Wood Du återkommer inte med någon egen erfarenhet som stöd för dina åsikter och jag antar därför att de är grundade på hörsägen och generaliseringar och därför inte har något egentligt värde. Men du får gärna visa att jag har fel.
Återigen jag har endast kommenterat dom som jobbat i vårt område. Jag generaliserar inte tvärtom har jag skrivit att jag inte har andra erfarenheter.
Så välkommen tillbaka med konkreta egna erfarenheter så kan vi börja bygga kvalitet i diskussionen.
Återigen jag har endast kommenterat dom som jobbat i vårt område. Jag generaliserar inte tvärtom har jag skrivit att jag inte har andra erfarenheter.
Så välkommen tillbaka med konkreta egna erfarenheter så kan vi börja bygga kvalitet i diskussionen.
Alltså herre min skapare.Flamman skrev:Lennart L har gjort ett inlägg som visade en annan erfarenhet från denna grupp av utländska stensättare, där han uttryckte en positiv bild av ett väl utfört jobb. Bara för att det stora flertalet har en annan uppfattning (varav ett fåtal en personlig erfarenhet) behöver det inte betyda att Lennart L därmed är en irländsk bulvan?
Att det är flest inlägg med negativa erfarenheter/åsikter betyder bara att det är de som skriver. När nu dessutom Lennart L blir ifrågasatt och häcklad, inbjuder det knappast övriga forummedlemmar med positiva erfarenheter att skriva om dessa då det medför risk för att bli utsatt för samma behandling.
Om Lennart L istället bemöts med lite respekt och hyfs från er med en annan erfarenhet så kan det istället bli en konstruktiv och informativ dialog på forumet.
Att behöva bevisa sin trovärdighet med en massa "bevis" för att man har en annan erfarenhet, det låter för mig väldigt väldigt omständigt. Kanske man ska genomgå ett kredibilitetstest innan man kan godtas som forummedlem?
Att det bara är negativa inlägg beror ju på att det i 99 fall av 100 är skit missat nyheterna på sistone eller?
Det kommer ju folk dagligen här och lovordar div skit, hade de irlänska/rumänska stenläggarna varit bra så hade ju troligen tråden haft en helt annan vinkel på det hela.
Nu har de ju inte det och det beror ju inte på att de gör fantastiska jobb.
Att det då kommer någon som reggat sig på forumet enbart för att berätta hur bra erfarenheter denne har.
Det finns faktiskt väldigt många medlemmar här som riskerar att bli lurade och därför ska man ta det hela med väldigt granskande ögon.
Om någon reggar sig helt ny här och berättar att man vet värsta billiga och duktiga hantverkaren, så finns det ju en överhängande risk att denne har hela inkorgen full med intresserade kunder som i slutändan blir lurad av nått fuffens.
En forumsmedlem som varit medlem och aktiv under en längre tid har ju valt att lägga sin personliga tid här och det gör ju knappast de som ska göra reklam för någon firma.
Själv hade jag nog gärna sett ett par bilder på vad de påstått duktiga stenläggarna åstadkommit.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Än en gång, vad skulle mina anekdotiska erfarenheter ha för betydelse när sådana som du säger att dessa stensättare/alsfaltläggare är så bra.Lennart L skrev:
De är ju en följetong i media, och till och med polisen varnar för dessa lurendrejare.
Bevisbördan ligger faktiskt hos dig, det är du som försöker få dem att framstå som hederliga, dugliga hantverkare.
Så upp med bevis:
Lite bilder på din fina uppfart, kvittot/fakturan som visar att det inte är svartarbete, hur svårt kan det vara?
Har man jobbat i branschen, eller läst detta forum - så förstår man att det inte kan vara samma hantverkare Lennart L talar om.Flamman skrev:Lennart L har gjort ett inlägg som visade en annan erfarenhet från denna grupp av utländska stensättare, där han uttryckte en positiv bild av ett väl utfört jobb. Bara för att det stora flertalet har en annan uppfattning (varav ett fåtal en personlig erfarenhet) behöver det inte betyda att Lennart L därmed är en irländsk bulvan?
Att det är flest inlägg med negativa erfarenheter/åsikter betyder bara att det är de som skriver. När nu dessutom Lennart L blir ifrågasatt och häcklad, inbjuder det knappast övriga forummedlemmar med positiva erfarenheter att skriva om dessa då det medför risk för att bli utsatt för samma behandling.
Om Lennart L istället bemöts med lite respekt och hyfs från er med en annan erfarenhet så kan det istället bli en konstruktiv och informativ dialog på forumet.
Att behöva bevisa sin trovärdighet med en massa "bevis" för att man har en annan erfarenhet, det låter för mig väldigt väldigt omständigt. Kanske man ska genomgå ett kredibilitetstest innan man kan godtas som forummedlem?
Självklart ska man vara misstänksam mot glorifiering av dessa utlänsdka firmor.
Att säga emot och hålla med motvals, bara för att få lufta sin röst utan kunskap, är bara en uppvisning på ettrig okunnighet eller trolling.
Till Knock on Wood Fortfarande återkommer du inte med egna erfarenheter utan bara sprider det som vi alla har läst så mycket av och som gjorde att jag skrev mitt inlägg.
Återigen så glorifierar jag ingenting utan ger endast en personlig erfarenhet från vårt område. Dessa killar som nu är här för andra säsongen har bra rykte, gör bra jobb och kan utan problem besöka dem som de gjorde jobb åt förra året.
Så jag uppmanar igen den med personlig erfarenhet att komma med inlägg, hittills är det bara en som kommit nära och då gällde det en dålig mur hos grannen.
Återigen så glorifierar jag ingenting utan ger endast en personlig erfarenhet från vårt område. Dessa killar som nu är här för andra säsongen har bra rykte, gör bra jobb och kan utan problem besöka dem som de gjorde jobb åt förra året.
Så jag uppmanar igen den med personlig erfarenhet att komma med inlägg, hittills är det bara en som kommit nära och då gällde det en dålig mur hos grannen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det var önskemål om bilder har jag lagt upp två stycken som jag nu fotograferade nu på morgonen, det var lite svårt att göra det i går kväll om ni inte nöjde er med blixtfoton.
Så med repetition av budskapet, I vårt område i Gustavsberg utanför Stockholm gör dessa personer, några engelsmän och några rumäner som så vitt jag förstår jobbar så här, Engelsmännen ordnar jobben och håller med material, rumänerna stöttar upp med arbetsinsatser, två av dem var mer grovisar - generella anläggningsjobbare. En ansvarade för hela arbetet och en ansvarade för den rumänska gruppen. Alla jobbade, engelsmän och rumäner, ingen satt bara och tittade. Det var en kille som svarade för merparten av stenklippningen. Det var en engelsman som placerade ut huvudparten av stenarna och markerade hur de skulle skäras. Men de turades om för att hålla tempot uppe. Så de jobbade effektivt i team.
Jag som köpare av jobbet är mycket nöjd med resultatet, likaså är min granne som bor precis tvärs över gatan. Sedan är det ytterligare några i området som förra året lade uppdrag på dem och jag känner till en ytterligare i år, så totalt är det fem jobb som är utförda i vårt område som jag känner till, flera har stannat till och pratat med mig när de promenerar förbi på gatan. Min grannes jobb var ungefär tre gånger större och jag kunde följa arbetet förra året och såg hur de jobbade, det var då inte exakt samma arbetsstyrka men jag kände igen några av dem och förstås arbetsledaren som jag pratade med.
I övrigt vet jag inget om liknande jobb över Sverige, men jag har ville bidra med egna erfarenheter och inte bara sprida nidbilder och generaliseringar.
Redigerat:
Ditt resonemang haltar betänkligt då det förutsätter att svenska sjuksköterskor som jobbar i Norge är underbetalda jämfört med deras norska kollegor. Inget kan dock vara mer fel.Anna_H skrev:
Att rumäner etc utnyttjas för svart arbetskraft, slavlöner, etc är visst en viktig fråga!
Redigerat:
Plus att de skulle fuska något jävulskt med sina jobb, till exempel dumpa amputerade kroppsdelar i skogspartier.Mogg skrev:
Ursäkta att jag säger det men det där ser inte bra ut! Frisen på vänstra sidan mot trappen är ju som en orm vilket fortsätter vidare in i övriga rader sedan ser det ut som om dom lagt med stor fog för att "gömma" detta, sedan känns det som om det på höger sidan av trappan är en ganska rejäl svacka. Sedan är det en sak till men det kanske är du som bett om men på en så liten yta ser det enligt mig fult ut med en bred fris följt av en smal fris och sedan vid stolparna knappt någon platt yta ( alltså innermönster) Sedan undrar jag närmast fotografen varför ligger frisen åt det hållet och varför finns det bara en fris, det är ju som sagt var två överallt annars! Visst småsaker som även eteblerade skattebetalande företag kunnat göra men ändå, svackorna tror jag kommer växa! Dånar vi inte ens kommit in på skatter dumpning eftersom vi inte vet något bestämt om detta och då blir det ju vad många andra säger som jag tror på så det kan jag inte diskutera ( sedan meningarna är ironi)Lennart L skrev:[bild]
[bild]
Eftersom det var önskemål om bilder har jag lagt upp två stycken som jag nu fotograferade nu på morgonen, det var lite svårt att göra det i går kväll om ni inte nöjde er med blixtfoton.
Så med repetition av budskapet, I vårt område i Gustavsberg utanför Stockholm gör dessa personer, några engelsmän och några rumäner som så vitt jag förstår jobbar så här, Engelsmännen ordnar jobben och håller med material, rumänerna stöttar upp med arbetsinsatser, två av dem var mer grovisar - generella anläggningsjobbare. En ansvarade för hela arbetet och en ansvarade för den rumänska gruppen. Alla jobbade, engelsmän och rumäner, ingen satt bara och tittade. Det var en kille som svarade för merparten av stenklippningen. Det var en engelsman som placerade ut huvudparten av stenarna och markerade hur de skulle skäras. Men de turades om för att hålla tempot uppe. Så de jobbade effektivt i team.
Jag som köpare av jobbet är mycket nöjd med resultatet, likaså är min granne som bor precis tvärs över gatan. Sedan är det ytterligare några i området som förra året lade uppdrag på dem och jag känner till en ytterligare i år, så totalt är det fem jobb som är utförda i vårt område som jag känner till, flera har stannat till och pratat med mig när de promenerar förbi på gatan. Min grannes jobb var ungefär tre gånger större och jag kunde följa arbetet förra året och såg hur de jobbade, det var då inte exakt samma arbetsstyrka men jag kände igen några av dem och förstås arbetsledaren som jag pratade med.
I övrigt vet jag inget om liknande jobb över Sverige, men jag har ville bidra med egna erfarenheter och inte bara sprida nidbilder och generaliseringar.
Jag tycker att det ser bra ut, även om även jag reagerade på att det ser lite trångt ut med frisarna på båda sidor om en så smal gång.
Jag har lagt en del sten själv (åt mig själv som glad amatör) och måste säga att detta blev minst lika bra.
En tanke som slagit mig är om man inte skulle kunna erbjuda sig att själv köpa material och själv göra underarbetet om man är rädd att detta inte blir bra. Sen kan de kringresande få göra själva stenläggningen, det är ju den som är tidskrävande och svår att få riktigt bra själv.
Är man sen dessutom rädd att de kommer att dumpa pallar och stenrester i naturen kan man väl ta och köra även det till tippen själv.
Jag har lagt en del sten själv (åt mig själv som glad amatör) och måste säga att detta blev minst lika bra.
En tanke som slagit mig är om man inte skulle kunna erbjuda sig att själv köpa material och själv göra underarbetet om man är rädd att detta inte blir bra. Sen kan de kringresande få göra själva stenläggningen, det är ju den som är tidskrävande och svår att få riktigt bra själv.
Är man sen dessutom rädd att de kommer att dumpa pallar och stenrester i naturen kan man väl ta och köra även det till tippen själv.
Man skall inte stödja dessa idioter....vad är det folk inte fattar? Ni stödjer bara misär, dåligt arbetsklimat, svältlöner till dom som gör jobbet...klan cheferna är dom som tjänar pengar! Om man anser sig behöva använda sig av dessa killar så kanske man skall börja fundera på om inte lägenhet är grejen.
MODERNT SLAVERI!!!!!!!!
Varför inte rösta på Mr Mugabe när ni ändå är i gång....det verkar ju också helt genom tänkt, sen kan ni bjuda in Kim un fjong eller vad nu tönten heter till kafferep...
MODERNT SLAVERI!!!!!!!!
Varför inte rösta på Mr Mugabe när ni ändå är i gång....det verkar ju också helt genom tänkt, sen kan ni bjuda in Kim un fjong eller vad nu tönten heter till kafferep...
Har under ett antal år undrat vilka jävlar som finansierar dessa lagbrytande kringresande. Nu har jag fått höra att det fortfarande finns villaägare som inte förstår vilken verksamhet de betalar.
Kanske samma som köper elektronik från bakluckor, kläder med larmen kvar, kött från irland
Kanske samma som köper elektronik från bakluckor, kläder med larmen kvar, kött från irland