37 314 läst · 636 svar
37k läst
636 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Vi kan kanske enas om att vi inte är överens.S sjoelund skrev:Ja, och det är därför man inte får full hastighet i till exempel P-garage under hela dygnet. Pendlade mellan 3.7 och 22 kW sist (och 1 gång stängdes laddningen av). Det var inga problem när man parkerade en längre tid.
Om verksamheten inte använder max el hela tiden behöver det inte kosta extra i abonnemanget.
Jag anser att allt extra effektuttag utgör en extra last, som kan krocka med annan nödvändig last, det gäller i privata bostäder, och det gäller troligen även andra verksamheter.
Om man vill ordna detta med effektvakt, så kan man alternativt låta annat än elbilsladdning styras av effektvakten, t.ex. elpatronerna i värmepumpen/elpannan, och därmed sen kunna säkra ner.
Jag kan sträcka mig till att du har lite rätt på det sätt att ibland, kan man ordna en bra lösning med effektvakt, men som sagt, den kan man ju ofta låta styra andra förbrukare istället, för att hålla ner kostnaden för säkringstariffen.
S sjoelund skrev:
Rkarlsson skrev:
Jo laddare borde installeras mer till vägkrogar.Rkarlsson skrev:
Men det ironiskar att det knappt ens finns vägkrogar i dagens Sverige 😪
Allt är bara mackar o nån pizza, kebabställe oftast inne i städer.
Från Haparanda - Stockholm finns stort sett första vägkrogarna nånstans i Gävle. Kanske annorlunda i södra Sverige?
I Finland finns tex ABC i nästan varenda stads utkant dvs precis VID VÄGEN!
Alla börjar ha även laddare och billigare kw pris än våra svenska mackar.
Men att just Rasta och sådana ställen inte tagit lite efter det dom har i Finland.
Kanske tom erbjuda billigare laddning till självkostnadspris då skulle nog alla elbilister stanna där och äta!
Men det här att inte kunna ändra sina rutter tycker jag inte har varit så stor problem. Man ser ju mycket mer nytt när man tar nya vägar, svänger in till nya städer och nya matställen.
Dessutom:Mikael_L skrev:
En enda laddning kan fucka upp din elräkning när effekttarriff införs...och du har noll möjlighet att styra över det. 😮
Just rutten jag menar finns där en i Mullsjö, mack matställe godisbutik. Sen finns där ju nånstans efter mariestad (glömmer vad de heter för man stannar inte) Där det hade varit helt perfekt med laddplatser. Skövde som är min mitt så att säga så finns där ingen laddplats ens vid sunkhaken längs vägen. Och ska man äta kass så är cirkle k iallafall det sista jag tar.kisumisu skrev:Jo laddare borde installeras mer till vägkrogar.
Men det ironiskar att det knappt ens finns vägkrogar i dagens Sverige 😪
Allt är bara mackar o nån pizza, kebabställe oftast inne i städer.
Från Haparanda - Stockholm finns stort sett första vägkrogarna nånstans i Gävle. Kanske annorlunda i södra Sverige?
I Finland finns tex ABC i nästan varenda stads utkant dvs precis VID VÄGEN!
Alla börjar ha även laddare och billigare kw pris än våra svenska mackar.
Men att just Rasta och sådana ställen inte tagit lite efter det dom har i Finland.
Kanske tom erbjuda billigare laddning till självkostnadspris då skulle nog alla elbilister stanna där och äta!
Men det här att inte kunna ändra sina rutter tycker jag inte har varit så stor problem. Man ser ju mycket mer nytt när man tar nya vägar, svänger in till nya städer och nya matställen.
Anledningen att man inte tar en annan rutt när man ska upp dit är för att det är 60 mil och tar ändå nånstans mellan 6,5-7,5 timme. Och man kör på södra delen av inlandsvägen som ändå är en av Sveriges tråkigaste vägar. Med samhällen som gud har glömt ändå.
Målet är inte resan, målet är slutet så att säga. Att köra inom städer då gör ju att tiden bara rinner iväg. Har vid något tillfälle kört inom Mariestad för jag hitta något att köpa, det äter upp tid trots man är snabb.
Visst kan man säkra ner.Mikael_L skrev:Vi kan kanske enas om att vi inte är överens.
Jag anser att allt extra effektuttag utgör en extra last, som kan krocka med annan nödvändig last, det gäller i privata bostäder, och det gäller troligen även andra verksamheter.
Om man vill ordna detta med effektvakt, så kan man alternativt låta annat än elbilsladdning styras av effektvakten, t.ex. elpatronerna i värmepumpen/elpannan, och därmed sen kunna säkra ner.
Jag kan sträcka mig till att du har lite rätt på det sätt att ibland, kan man ordna en bra lösning med effektvakt, men som sagt, den kan man ju ofta låta styra andra förbrukare istället, för att hålla ner kostnaden för säkringstariffen.
Men att inte effekt finns för att installera ett par laddplatser är lustigt.
Lustigt på det sättet att oftast har man bytt ut direkt el/el patroner till andra värmesystem, man har bytt bort glödlampor, lysrör mm...vissa har gått så långt att det räcker inte ens med LED utan att det är även rörelsestyrning var belysning får vara på. Men här talar vi ändå om stora effekter som blivit mindre. En lysrör och glödlampa gör inte mycket, men när det gäller stora byggnader och områden!
Dessutom behövs inte vanliga motorvärmare uttag. Fast det här var tydligen nåt som bara gällde oss som bor i Norrland. Det här med motorvärmare.....var nån sådan diskussion i en helt annan tråd.
Alltså, min kåk byggd på 50-talet har alltid haft 16A abbonemang och aldrig haft elvärme.kisumisu skrev:
Då var det oljepanna som gällde, så när den byttes ut mot värmepump ökade elförbrukningen dramatiskt men inom säkringen.
Så din referens till elvärme är bara delvis rätt.
Så är det ju beror helt på, var bara ett exempel som jag själv upplevt i mitt hus. Har lägre elförbrukning efter att jag installerade bergvärme, fast jag laddar bil och kör mer bil än förut.D Dilato skrev:
Fast jag frös och eldade med ved. Säkringar gick lite då och då 20A. Då var det ingen billaddning!
Nu har ju många flerfamiljshus fjärrvärme. Men det andra exemplet var just att man bytt ut belysning. Vi pratar om hundratals om inte tusentals lampor som finns i lokaler inom och utomhus.
Även annat t ex affärer har helt säkert mer energieffektiva frysar och kylar idag än det var på 60-70 talet.
Sedan finns ju redan idag åtminstone 6-10A motorvärmare stolpar lite här och där. Alla kanske inte körs samtidigt, men de behöver inte billaddare heller göras. Jag laddar inte min bil dagligen eller konstant.
Så det här att kapacitet inte finns i gamla byggnader är lite lustigt på de sättet.
Sen kan jag väl hålla med folk ändå i tråden att varför ska små föreningar drabbas. Dom här kraven borde man sätta till affärer, brf, hyresbolag, sjukhus, hotell etc....men det kanske det också görs som nån nämde i tråden?
Sen att en kommun går i konkurs bara för att de tvingas installera laddboxar är ju bara trams. Blir kanske mindre pengar över till politikerna som redan nu överbetalda....har någon kommun i Sverige gått i konkurs?
O att höja priserna på mat verkar hända oavsett laddbox eller inte....där har nog våran svaga krona största boven! När Sverige varit så dum att inte gå med i € eller åtminstone satt fast kurs som t ex Danmark gjort!
Men man tänker väl på bara exporten.
Redigerat:
Spännande att växellådan går sönder för dig på alla dina bilar. Jag har har haft 15-20 fossilbilar men jag har aldrig någonsin varit med om att växellådan gått sönder. Väldigt mycket annat har gått sönder men aldrig växellådan. Fast det beror väl på hur man hanterar den... Det kanske är bra att du nu får köra bil utan växellåda.kisumisu skrev:
Fast håll dig borta från eldrivna tunga lastbilar. De har faktiskt växellåda.
Kan vara jag som inte kan hantera växellåda 😂E Eld skrev:Spännande att växellådan går sönder för dig på alla dina bilar. Jag har har haft 15-20 fossilbilar men jag har aldrig någonsin varit med om att växellådan gått sönder. Väldigt mycket annat har gått sönder men aldrig växellådan. Fast det beror väl på hur man hanterar den... Det kanske är bra att du nu får köra bil utan växellåda.
Fast håll dig borta från eldrivna tunga lastbilar. De har faktiskt växellåda.
Men kan ju såklart vara även otur. Men det här har hänt mig och varit dyra saker för mig som inte är mekaniker.
Detta har hänt mig både manuell och automat!
Automaten var tydligen nåt typfel en Volvo V70 årsmodell 1998.
Två gånger gick lådan i den. Andra gången sålde jag bilen för 500kr 😂
Sen en Skoda fick man byta koppling för 14000:-
Sen har jag märkt att med många manuellt växlade bilar blir växlarna väldigt tröga vid kyla. Den sista manuella fossilen jag ägde var det väldigt svårt få i backen när bilen var kall. Har än idag vanan inne att backa bilen till parkering 😂
Blev att man backade bilen och växlade färdigt till växel 1. Om det nu var dåligt gjort vet jag inte...?
Såklart har även annat dyrt gått sönder i bilarna eller krånglat som turbon i min sista dieselbil. Bilen gick konstant i limbmode om man överskridit en viss hastighet. Ingen lyckades få den i ordning. Gick många tusenlappar med bärgningar hit och dit. Det var här jag köpte min pluginhybrid som hade 7års garanti. Orkade inte längre tjafset och bråket med dyra verkstadsbesök som inte fick ordning på bilen men kunde ta betalt!
Vågade inte då på en 100% elbil...men märkte efter ägande att många saker var just bara myter. Det enda jag märkte var att laddning tog längre tid vid -34. Annars gick bilen köra med el och laddas i kylan.
Blir helt klart intressant se vad som man tar sönder i elbilen 😂🤔
Som tur köpte jag en elbil där det åtminstone manuell baklucka och laddlucka. Så den mekanismen tar man i alla fall inte sönder första taget 😂
Tyvärr har många elbilar (och även fossiler) sådana luckor!
Redigerat:
Det är många av oss som redan fått se prislistan på effektavgiften. Att flytta laddning av elbil till natten kommer inte hjälpa. Det som hjälper är att ladda den långsammare. Visst, att ladda den långsamt under natten fungerar. Och eftersom man nu inte kommer kunna tjäna på att använda alla husets maskiner för fullt när elpriset är lågt så byter man till månadspris istället för timpris.kisumisu skrev:
ochkisumisu skrev:Så är det ju beror helt på, var bara ett exempel som jag själv upplevt i mitt hus. Har lägre elförbrukning efter att jag installerade bergvärme, fast jag laddar bil och kör mer bil än förut.
Fast jag frös och eldade med ved. Säkringar gick lite då och då 20A. Då var det ingen billaddning!
Nu har ju många flerfamiljshus fjärrvärme. Men det andra exemplet var just att man bytt ut belysning. Vi pratar om hundratals om inte tusentals lampor som finns i lokaler inom och utomhus.
Även annat t ex affärer har helt säkert mer energieffektiva frysar och kylar idag än det var på 60-70 talet.
Sedan finns ju redan idag åtminstone 6-10A motorvärmare stolpar lite här och där. Alla kanske inte körs samtidigt, men de behöver inte billaddare heller göras. Jag laddar inte min bil dagligen eller konstant.
Ja som jag skrev, så kan det ju finnas överkapacitet ibland, men det kan ju även nyttjas till att sänka säkringstariffen och spara pengar, eller så kan man installera billaddare och strunta i att sänka månadskostnaden.kisumisu skrev:
De laddare som vi pratar om i denna tråden används ju på många ställen väldigt väldigt lite, så man kan ju sänka laddhastigheten till 6A enfas (1,3 kW) och rätt ofta klara av laddaren inom fastighetens effektmarginal.
Och då får man ju på köpet en laddare som blir 100% totalt ointressant för någon att använda, men man uppfyller ju dock lagkravet - bra va?
Nåja, det lär väl knappast resultera i sänkta politikerlöner, utan nog kommer det sparas någonstans i verksamheterna istället.kisumisu skrev:
Och som du skriver, självklart går inte en kommun i konkurs, utan kommunskatt höjs, eller verksamheterna får spara - det är vad som händer.
Jo så är det jag tänkte. Hemma har jag inget behov ladda bilen fort.S sjoelund skrev:Det är många av oss som redan fått se prislistan på effektavgiften. Att flytta laddning av elbil till natten kommer inte hjälpa. Det som hjälper är att ladda den långsammare. Visst, att ladda den långsamt under natten fungerar. Och eftersom man nu inte kommer kunna tjäna på att använda alla husets maskiner för fullt när elpriset är lågt så byter man till månadspris istället för timpris.
Även om jag lustigt nog installerade laddboxen ursprungligligen just för att kunna ladda bilen fort 🤔 men det var hybriden som hade jämt slut på energi.
Med elbil har jag nu märkt att jag behöver inte ladda den dagligen och därav kan man ju skjuta upp öaddning till nattetid.
Nä det gör inte mycket nytta utanför restaurangen men gör väldigt mycket nytta någonstans där man övernattar. Jag har laddat min bil med "mormors laddare".Mikael_L skrev:De laddare som vi pratar om i denna tråden används ju på många ställen väldigt väldigt lite, så man kan ju sänka laddhastigheten till 6A enfas (1,3 kW) och rätt ofta klara av laddaren inom fastighetens effektmarginal.
Och då får man ju på köpet en laddare som blir 100% totalt ointressant för någon att använda, men man uppfyller ju dock lagkravet - bra va?
Plus allt extra man får i bilen gör ju åtminstone någon nytta än att bilen bara står flera timmar utan att ta alls emot laddning.
Gör även stor nytta utanför en arbetsplats där man kanske står 8h per dag.
Visst skyller man kanske på det.Mikael_L skrev:
Har själv bott i flera kommuner och alla har haft slut på pengar ironiskt nog.
Det här också långt före elbilar blev populärt.
De flesta små kommuner lever på nånslags bidrag verkar det som. Då kan ju bidraget ökas 🤔 är ju politikerna i Stockholm som beslutat om laddningsplats lagarna också.
Men visst jag kan hålla med att det är sorgligt att lagar och bidrag måste till för att folk ska börja köra eldrift och förstå nån nytta av det.
Har ju varit lite så med mig också. Innan man själv provat att köra eldrift ska man inte säga nåt egentligen.
Nog har folk varit emot dieselbilar också och haft fördomar där att dom är slöa...provade min dåvarande diesel hörde aldrig mer nåt om att diesel är slött 😂
Fast egentligen kanske det är bra att elbilarna får ha sina fördomar och majoritet kör annat så får vi åtminstone behålla våra billiga hemmaladdningar ifred 👍 och billiga service mm.... I Finland pratas det ju om kilometerskatt och Norge har väl infört nåt sånt (fast det var ändå billigare än vad dieselskatten är).
Sen är det väl alltid nån balans med allt. Majoriteten kör ju med E95.
Men fanns vissa "oljeshejker" som förstörde även nöjet med "löpö". Det var då när villaoljan kostade 15 000:- kbm i Sverige och 5000:- från Finland. När politiker i Stockholm vaknade när finsk olja började användas i Sthlm och kanske ända ner i Skåne? I den vevan fick vi inte längre köra i Sverige med den "dieseln".
Så ja vissa saker kanske är bättre att majoriteten inte kör med.
Men jag skulle nu inte vilja gå tillbaka till diesel oavsett eller så tycker man kanske det är bekvämare slippa åka omvägen till macken. Åkte ju förut ca 7mil att tanka ingen mack i byn och det var just finsk löpö man ville ha. Närmaste svenska mack hade jag ca 4mil till.
Redigerat:
Då vi pratade om matställen tidigare... Oftast går ju maxeffekt på typ pizzaugn bara vid/innan öppning. Och efter det är behovet av effekt mycket lägre. Så jag tror fortfarande på att många verksamheter skulle kunna få till minst 1 laddplats utan att behöva öka på storleken på abonnemanget (eller åka på högre effektavgift).Mikael_L skrev: