32 973 läst · 560 svar
33k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Ligger nog mycket i det. Det ger många fler klick att vänta tills 2025 och göra en "granskning" av alla organisationer som bryter mot lagen.Claes Sörmland skrev:
Vilken är "Man"? jag kan lätt ge exempel på minst fem svenska kyrkan i närheten där det sitter max 15 pers på en gudstjänst och ingen har mer än någon kilometer dit. Finns det ens behov? Eller en bygdegård med minimal ekonomi, vem åker dit för att ladda?G Gott1 skrev:
Det byggs ju laddstationer som aldrig förr och dom som köper elbil laddar väl mest hemma, så för vem bygger man?
Kan vi hålla oss till rimligheten i att lägga detta på enskilda föreningar och inte allt annat?G Gott1 skrev:
Men om man nu tänker på hur det skall lösas, vad är bäst att sätta upp för stolpe på en offentlig plats där många skall ladda?
Det finns givetvis ingen rimlighet i det.J j-o75 skrev:
Låt oss säga att vi har en förening som är riktad till ungdomar, det råkar tyvärr finnas 21 parkeringsplatser till föreningens lokal. Men ingen kör bil dit utan de kör moped eller cyklar.
Finns det rimlighet i att betala 15000 kr för att sätta dit något ingen använder? Nej det gör det givetvis inte.
Det är ju inte så himla rimligt att tvinga ideela föreningar att sätta dit stolpar. I med utvecklingen på laddstolpar har stannat av och backat hos oss så är det trams.
Cirkle k i kommunen har hållt på extremt länge med sina snabbladdare, men de kan inte sätta igång det. Om jag minns rätt så fanns det inte kräm nog för uppgiften.
Om de nu vill tvinga mindre föreningar till sånt här så får ju faktiskt staten stå för kalaset.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 292 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 292 inlägg
Men det är lätt löst. Ställ upp en sån här på en av parkeringsplatserna så är det bara 20 st kvar och inget krav på laddstolpe finns:? Rkarlsson skrev:Det finns givetvis ingen rimlighet i det.
Låt oss säga att vi har en förening som är riktad till ungdomar, det råkar tyvärr finnas 21 parkeringsplatser till föreningens lokal. Men ingen kör bil dit utan de kör moped eller cyklar.
Finns det rimlighet i att betala 15000 kr för att sätta dit något ingen använder? Nej det gör det givetvis inte.
Det är ju inte så himla rimligt att tvinga ideela föreningar att sätta dit stolpar. I med utvecklingen på laddstolpar har stannat av och backat hos oss så är det trams.
Cirkle k i kommunen har hållt på extremt länge med sina snabbladdare, men de kan inte sätta igång det. Om jag minns rätt så fanns det inte kräm nog för uppgiften.
Om de nu vill tvinga mindre föreningar till sånt här så får ju faktiskt staten stå för kalaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker väl egentligen att bara måla ett kryss över de som inte "får" användas?Claes Sörmland skrev:
Att sedan folk ful-parkerar och man inte har något kontroll av det är väl inte ett lagbrott i sig?
Är åtminstone mc-parkeringar undantagna?
Kan man hävda att parkeringen möjligtvis finns på fastigheten, men inte på tomten? 🫣Claes Sörmland skrev:Aha, det är en förändring i 3 kap. PBF som har smugits igenom av Per Bolund (MP) 2020 när han satt i regeringen som bostadsminister utan debatt och konsekvensanalys.
[länk]
Lagen lyder:
[bild]
Då har man väl tre alternativ: Installera laddare före årsskiftet, avveckla parkeringsplatser på tomten så att de inte uppgår till fler än 20 st eller bryta mot lagen. Jag antar att det tar mååååånga år innan kommunens tillsyn börjar jaga de ideella föreningar som bryter mot detta retroaktiva laddningskrav.