G Gott1 skrev:
Det är bara ett exempel. Alla måste göra vad som går för att rädda miljön. Detta är småpotatis utslaget.

Fyll en fotbollsplan med solpaneler och fyll förrådet med batterier.
Detta är betalt på nolltid.
Även om ni är deprimerade behöver ni inte smitta andra med era mörka tankar.

Vi har väl ändå det bättre än de i Ukraina?

Din förening kommer klara sig om den har någon mening. Annars får ni komma in i detta millennium.
Lite svårt att spela fotboll med allt glas på planen.

Ekonomi betyder i grunden resurshushållning. Det är dålig resurshushållning att smälla upp en ziljon laddstolpar på lågt belagda parkeringsplatser och förstärka elnätet till de fastigheterna för några enstaka laddningar då-och-då.
 
  • Gilla
returen och 9 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Lite svårt att spela fotboll med allt glas på planen.

Ekonomi betyder i grunden resurshushållning. Det är dålig resurshushållning att smälla upp en ziljon laddstolpar på lågt belagda parkeringsplatser och förstärka elnätet till de fastigheterna för några enstaka laddningar då-och-då.
Okej, jag antar att du tycker att vätgas är det rätta svaret?
Jag säger inte emot, men vi är inte är riktigt än. Detta får fungera i väntan.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Alla måste göra vad som går för att rädda miljön.
Vad har det med det här att göra? Att slösa resurser på något som inte är efterfrågat är väl miljöförstöring om något.

Jag misstänker dock att du menar att det är klimatet det ska göras något för, men även där är det förstås meningslöst med en laddbox som inte används.
 
  • Gilla
  • Älska
returen och 10 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Okej, jag antar att du tycker att vätgas är det rätta svaret?
Jag säger inte emot, men vi är inte är riktigt än. Detta får fungera i väntan.
Det finns bättre platser än bygdegårdar för laddstolparna. Det är dum-ekonomi att placera dessa där. Oavsett vem som betalar.

Bara <censurerat adjektiv> tycker vätgas är rimligt för framdrift av bilar. Ta de striderna om olika drivmedel i den andra tråden.
 
  • Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har det med det här att göra? Att slösa resurser på något som inte är efterfrågat är väl miljöförstöring om något.

Jag misstänker dock att du menar att det är klimatet det ska göras något för, men även där är det förstås meningslöst med en laddbox som inte används.
Okej. Åt fanders med miljön då. Vi lägger pengarna på syrgastuber och masker.

Bryt mot lagen 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan hela året om det är det ni önskar.

Det var någon som skrev att det inte var olagligt att bryta mot lagen. Det var bara ett forum.

Jag tror jag sagt mitt i denna tråd nu, tack för ordet.
 
Redigerat:
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Sluta mata hen, uppenbart rent blaj!
 
  • Gilla
  • Älska
returen och 6 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Okej. Åt fanders med miljön då. Vi lägger pengarna på syrgastuber och masker.
Det är du som vill slösa resurser, ingen annan.
G Gott1 skrev:
Bryt mot lagen 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan hela året om det är det ni önskar.
Nej, det är just det vi inte vill, därför protesterar vi mot dåliga lagar. Dåliga lagar i sig är dock ett hot mot regelefterlevnad. Staten måste vara respektabel för att respekteras.
G Gott1 skrev:
Jag tror jag sagt mitt i denna tråd nu, tack för.ordet.
För vad det är värt tycker jag att du skött dig civiliserat och bra trots att ingen eller få delat din uppfattning.
 
  • Gilla
frause och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
G Gott1 skrev:
15 tusen på 100 betalande medlemmar ger 150 per skalle.
Vi monterar 6 till att börja med. 150 tusen delat på 300 betalande gör en femtiolapp extra. Är det gnäll tar vi ett lån på 5 år och slår ut detta på avgiften, det märks inte ens.
Du ber andra göra matematiken kring detta, men hur vore det om du själv gjorde matematiken?

100 betalande medlemmar, blir helt plötsligt 300, hur då, genom celldelning?
Jag skulle tro att man får vara glad om man har 100 medlemmar, och då är säkert majoriteten stödmedlemmar som kanske lämnar om priset höjs för mycket.

Sen jobbade du väl på ett större elnätsföretag om jag inte minns fel?
Bjuder ni på uppgradering och anslutning för att hembygdsgården ska få sina 200A (200A var också din siffra). Där kanske vi faktiskt talar om att det inte märks. Om det är så att ni tänkt bjuda på detta så är det väl bra om du säger det, annars kan man ju lätt tro att ekonomin spricker.

Det är inte på något sätt självklart att föreningen ens kan ta ett lån på banken för detta. Bara ränta och amortering blir kanske mer än nuvarande årsbudget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Ja, givetvis är det gratis på samma sätt som försäkringar el och vatten är gratis för föreningen, medlemmarna får ju betala för investeringen genom avgiften.

Dessa laddboxar är ju inte till för att ladda elbilar, för detta behöver du högeffektsladdare. Detta kan inte alla ordna men så är inte kravet heller.
För att vara miljöaktivist verkar du vara dåligt påläst.

Vad ska boxen installeras för då om den inte ska ladda bilen?

Tror du att man väljer att använda befintliga 30 år gamla kablar och inte säkrar upp om man sätter boxar?

Du har ingen bil och bor i en etta i en storstad och går överallt?

Så verklighetsfrånvändande så det inte är klokt.
 
  • Gilla
returen och 5 till
  • Laddar…
Enkel lösning: billigaste laddboxen och en spistimer ställd på 2 timmar i lokalen. När det är möte i hembygdsgården trycker man till timern om någon vill det, övrig tid är strömmen av. Då har man gratis laddning som bara kommer att användas när föreningen har verksamhet.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du ber andra göra matematiken kring detta, men hur vore det om du själv gjorde matematiken?

100 betalande medlemmar, blir helt plötsligt 300, hur då, genom celldelning?
Jag skulle tro att man får vara glad om man har 100 medlemmar, och då är säkert majoriteten stödmedlemmar som kanske lämnar om priset höjs för mycket.

Sen jobbade du väl på ett större elnätsföretag om jag inte minns fel?
Bjuder ni på uppgradering och anslutning för att hembygdsgården ska få sina 200A (200A var också din siffra). Där kanske vi faktiskt talar om att det inte märks. Om det är så att ni tänkt bjuda på detta så är det väl bra om du säger det, annars kan man ju lätt tro att ekonomin spricker.

Det är inte på något sätt självklart att föreningen ens kan ta ett lån på banken för detta. Bara ränta och amortering blir kanske mer än nuvarande årsbudget.
Har väldigt svårt att tro att Gott1 jobbar någonstans alls. Jag tror att hen har somarlov och tråkigt!
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 5 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Så här står det om jag klipper ut den delen av informationen.

*ytan för en typisk parkeringsplats, är vanligtvis cirka 2,7 meter bred och 5 meter lång, vilket ger en yta på 12,5 kvadratmeter. Exklusive manövreringsutrymme. Inklusive manövreringsutrymme ca 25 kvadratmeter.

Normalt räknar man med att det behöver finnas ett avstånd bakåt på 6 meter vid en parkeringsplats för att kunna manövrera bilen. Det måttet kan därför användas som riktlinje för att avgöra om det går att få plats med exempelvis två rader av bilar på en parkeringsyta utan markerade platser. I det enskilda fallet får man dock se till de verkliga förhållandena på platsen och hur parkeringen är avsedd att användas. Observera att 6 meter är det mått som normalt används vid parkering sida vid sida. Snedparkering och längdsparkering kan innebära andra behov.

OBS! Parkeringsplatserna behöver inte vara uppmärkta för att räknas som parkering, då kan ytan vara det avgörande.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter korrekt. Som markägare behöver ju föreningen inte vara passiv här. Låter man rita ut parkeringsplatser med linjer och anger att det är enbart på dessa platser som man får parkera på så har man beslutat om ett visst antal parkeringsplatser. Det kan inte kommunen sen överpröva.
Eftersom man som markägare kan stipulera reglerna borde det väl räcka med en tydlig skylt vid infarten - "Parkering endast tillåten för max 20 fordon". Alltså om man har en parkering utan markerade P-platser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Eftersom man som markägare kan stipulera reglerna borde det väl räcka med en tydlig skylt vid infarten - "Parkering endast tillåten för max 20 fordon". Alltså om man har en parkering utan markerade P-platser.
Max 19 menar du😉

"Parkering endast för fordon som ej drivs med elektricitet" borde väl också fungera 🤔
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Max 19 menar du😉
I första inlägget står det att reglerna gäller "mer än 20", men jag har iofs inte kollat om det är korrekt...
 
D Dublin skrev:
I första inlägget står det att reglerna gäller "mer än 20", men jag har iofs inte kollat om det är korrekt...
Där har du rätt, det är faktiskt "fler än 20" 👍
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.