Fick en lite obehaglig överraskning och jag tänkte kolla om någon här har koll på vad som gäller.

Lite bakgrund:

Vi äger ett hus på landet. Tomten är avstyckad 1947, vi flyttade hit 2008 som sommarboende. Nu har vi nyss flyttat hit permanent.

Från vägföreningens väg går en liten väg bara till vårt hus, ca 100 m lång. Det är ju "våran" väg så att säga, men vi äger inte marken. Oklart om vi har servitut på den, kan inte hitta något i köpehandlingarna om detta, men det går väl att ta reda på.

Så till saken. Eftersom det är ganska mörk (bäcksvart) så passade vi på att gräva ner en elledning och sätta upp ljuspollare utmed vägen (i diket) i samband med att vi hade en grävskopa här i ett annat ärende.

Nu, några veckor senare, damp det ner ett brev i vår brevlåda med ett krav från markägaren att vi gjort intrång på hans mark. Han vill ha 50 000:- i engångsersättning och 1000:-/år för ett markupplåtelseavtal. Han kallar detta för ett allvarligt intrång på hans egendom.

Så frågan: Har han rätt till detta? Gör det någon skillnad om vi har servitut på vägen eller inte. Vägen har ju varit där sedan 1947

Här är det såklart intressant om ni VET vad som gäller. Jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer och pratar med honom.

Jag kan ju ta bort allt och då får han inte en spänn. Till saken hör (eventuellt) att vi köpte till 1500 m2 tomt av honom när vi flyttade hit 2008 som han fick bra betalt för så jag tror att han gissar att vi har råd att betala.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
redep och 9 till
  • Laddar…
C
Börja med att kolla mina sidor på lantmäteriet om det finns ett servitut. Det torde åtminstone ha viss betydelse.

• Gilla
spikplanka och 14 till
  • Laddar…
Det borde stå något i handlingarna från första avstyckningen. Försök tyda om det är en väg som byggdes till erat hus i samband med avstyckning som ni i så fall äger eller liknande eller om det är en befintlig väg ni har rätt att använda. Det kanske inte står att ni får underhålla den eller förbättra den. Belysning blir ju en annan sak.

Lättast är nog att pudla och fråga om han vill att ni köper marken där vägen går istället.

• Gilla
Harrison och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Börja med att kolla mina sidor på lantmäteriet om det finns ett servitut. Det torde åtminstone ha viss betydelse.
Hittade det!

Vi har servitut med "rätt till utfartsväg och härför avsedd mark ..."

• Gilla
  • Wow
maxmsm och 15 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Hittade det!

Du ska nog kontakta markägaren och pudla direkt. Hen är givetvis sur över att du gjort det utan tillstånd. Även om du har servitut för väg ger det dig inte rätten att gräva ner ledningar och sätta upp belysning.

• Gilla
johannord och 40 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har också svårt att se att belysning skulle vara en del av servitutet för utfart. Så pudla.

Ett annat problem är väl att du nu har lett ström till en annan fastighet. Det är väl också ett legalt problem om jag inte minns fel. Kanske enklast att be markägaren om ursäkt och plocka bort anläggningen?

EDIT:
2 kap 1 § ellagen gör att anläggandet av en starkströmselledning mellan fastigheter har tillstånd (nätkoncession). Där ligger det legala problemet:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orfattningssamling/ellag-1997857_sfs-1997-857

Redigerat:
  • Gilla
johannord och 17 till
  • Laddar…
sunnis
R Rem skrev:
Hittade det!

Det blir ju svårt de där med att du har gjort en permanent installations i hans mark, och dessutom gjort det utan hans vetskap. Är det mycket problem att montera ner belysningen och återställa?

Du kan ju testa att kontra med att svara att du då hellre monterar ner och återställer och ber om ursäkt för övertrampet. Det kan ju vara så att han har ställt in sig nu på att ta tillfälle i akt och tjäna en hacka och lite pengar varje år men kanske inser att han tog i lite för mycket och inte får något, det kan ju då öppna upp för en förhandling så kanske ni kan komma överens om en engångssumma som båda är bekväma med. På sätt och vis är det även en förbättring av hans mark, vägen blir ju mer värd med belysning än utan.

Det bästa hade ju varit att gjort detta innan, men ibland blir det tokigt.

• Gilla
TobiasStockholm och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett annat problem är väl att du nu har lett ström till en annan fastighet. Det är väl också ett legalt problem om jag inte minns fel. Kanske enklast att be markägaren om ursäkt och plocka bort anläggningen?

EDIT:
2 kap 1 § ellagen gör att anläggandet av en starkströmselledning mellan fastigheter har tillstånd (nätkoncession). Där ligger det legala problemet:
Det verkar vara lite gråzon om man bara ska ha lite belysning för en väg eller motorvärmaruttag. Pratade precis med mitt elbolag och de såg inga problem att man grävde ner en kabel från sin fastighet till det gemensamma garaget på samfälld fastighet för elbilsladdning.
Dela mellan två hus på olika fastigheter är däremot inte ok.

• Gilla
Hasselvargen och 7 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det blir ju svårt de där med att du har gjort en permanent installations i hans mark, och dessutom gjort det utan hans vetskap. Är det mycket problem att montera ner belysningen och återställa?

Du kan ju testa att kontra med att svara att du då hellre monterar ner och återställer och ber om ursäkt för övertrampet. Det kan ju vara så att han har ställt in sig nu på att ta tillfälle i akt och tjäna en hacka och lite pengar varje år men kanske inser att han tog i lite för mycket och inte får något, det kan ju då öppna upp för en förhandling så kanske ni kan komma överens om en engångssumma som båda är bekväma med. På sätt och vis är det även en förbättring av hans mark, vägen blir ju mer värd med belysning än utan.

Det bästa hade ju varit att gjort detta innan, men ibland blir det tokigt.
Jepp, trodde att man hade rätt eftersom jag var ganska säker på att vi hade servitut (vilket vi ju har).

Och precis som du skriver så kommer jag i så fall att montera ner pollarna. Kommer att använda dem på andra ställen på tomten i stället.

Kan förtydliga också att pollarna står mer på vägen, innan diket alltså och inte på andra sidan diket vilket mer är hans mark då.

Väldigt tråkigt med tanke på att det är becksvart och att andra också har nytta av belysningen samt minskad risk för inbrott o.s.v. ...

• Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Det verkar vara lite gråzon om man bara ska ha lite belysning för en väg eller motorvärmaruttag. Pratade precis med mitt elbolag och de såg inga problem att man grävde ner en kabel från sin fastighet till det gemensamma garaget på samfälld fastighet för elbilsladdning.
Dela mellan två hus på olika fastigheter är däremot inte ok.
Det där var ju intressant. Frågan är om detta bara är ett praktiskt resonemang, lite "så här är det man gör .." och inte så mycket bokstavlig tolkning av lagen ...

• Gilla
M2E
  • Laddar…
Skicka gärna en bild där man ser hur det ser ut,

• Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Det är nog troligen så att servitut för väg inte ger rätt att sätta upp belysning. Men man kan nog också hävda att belysning av vägen är en normal del av en väg. Kolla med lantmäteriet.

Kan det vara så att markägaren inte har koll på att dte finns ett servitut? Han kanske tycker att du får använda vägen bara för att han är snäll.

Är det möjligen så att även markägaren använder vägen ibland? Dina pollare kanske är i vägen om han skall fram med ex. en skördetröska.

• Gilla
Byggarebert och 6 till
  • Laddar…
Ersättningen för intrånget ska väl stå i proportion till den eventuella skada markägaren har lidit? Jag har svårt att se att vederbörande har åsamkats någon skada som motsvarar 50 000:-?

• Gilla
redep och 19 till
  • Laddar…
En grusväg i en skog med en nyinstallerad svart gatlykta i förgrunden och några bänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
johannord och 54 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skicka gärna en bild där man ser hur det ser ut,
Då finns det en bild.

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.