Fridh78 Fridh78 skrev:
Någon som köpt paneler själv och monterat? Vilka märken är bra, var köper man (nu är ju euron ingen höjdare...) och hur mycket jobb är det att montera om man inte gjort det innan?

Har inte läst på om installation än men jag gissar att de kopplas ihop i en serie med befintliga sladdar och sen dras kabel till elcentral utanpå fasad? Plug n Play?
Nja...riktigt så enkelt är det inte. Panelerna levererar likström, inte växelström, så panelerna måste kopplas till en växelriktare. Det är en del innan det kan kopplas in i elcentralen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja...riktigt så enkelt är det inte. Panelerna levererar likström, inte växelström, så panelerna måste kopplas till en växelriktare. Det är en del innan det kan kopplas in i elcentralen.
Ja, det steget hoppade jag visst över :crysmile:
Men fram till växelriktaren är det väl mer plug n play?
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ja, det steget hoppade jag visst över :crysmile:
Men fram till växelriktaren är det väl mer plug n play?
Växelriktaren...inte likriktare ;)
Nja...googla så ser du att det inte är barnsligt enkelt, men kanske inte heller assvårt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Växelriktaren...inte likriktare ;)
Nja...googla så ser du att det inte är barnsligt enkelt, men kanske inte heller assvårt.
Ok, får kolla mer på detta. Frågan är om arbetet motsvarar besparingen av att köpa ”nyckelfärdigt”?
.
.
.
Såg att stavningskontrollen gjorde ett intressant ordbyte men det är justerat.
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ok, får kolla mer på detta. Frågan är om arbetet motsvarar besparingen av att köpa ”nyckelfärdigt”?
.
.
.
Såg att stavningskontrollen gjorde ett intressant ordbyte men det är justerat.
Alltså...det är inte mycket jobb, men om man inte är ganska bra insatt så är det inte lönt. Att montera panelerna själv lönar sig garanterat mer.
 
Ok, ska läsa på lite!
Har du några tips om bra paneler jag bör kolla på? Googlade lite och hittade bl.a. LG men de flesta märkena var för mig helt okända.
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ok, ska läsa på lite!
Har du några tips om bra paneler jag bör kolla på? Googlade lite och hittade bl.a. LG men de flesta märkena var för mig helt okända.
Ikea skall börja sälja i Sverige nu. Annars är jag inte speciellt insatt.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ok, ska läsa på lite!
Har du några tips om bra paneler jag bör kolla på? Googlade lite och hittade bl.a. LG men de flesta märkena var för mig helt okända.
Etc kom upp i en annan tråd som en leverantör med bra priser,
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris
 
  • Gilla
Fridh78
  • Laddar…
Solcellsgrossen köpte jag mina från
 
  • Gilla
Fridh78
  • Laddar…
F
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ok, ska läsa på lite!
Har du några tips om bra paneler jag bör kolla på? Googlade lite och hittade bl.a. LG men de flesta märkena var för mig helt okända.
LG är väl lite state of the art vad gäller vanliga paneler. Dom har bra med effekt/kvadratmeter men dom är i min värld omotiverat dyra om man inte har extrem brist på tak och är är villig att slanta extra för dom sista kWh. Annars så finns det glas-glas paneler av diverse märken som är ännu dyrare men kanske något bättre ändå enligt dom som vet.

Är man prismedveten och vill ha bra kvalitet för rimliga pengar så kika på dom stora drakarna (LG är en lilleputt i sammanhanget) som levererar bra kvalitet till samma priser som dom billigaste i princip. Jinko är världens största tillverkare och har bra kontroll från råmaterial till färdig panel, Trina, JA, Canadian solar är kända märken och tillhör alla världens 5 största tillverkare.

Jag sparade drygt 100kkr jämfört med offerterna, dom mest lättförtjänta pengar jag någonsin tjänat, lätt över 1000kr/h för det fysiska arbetet. Tiden för ren kunskapsinhämtning har jag inte räknat på.
 
  • Gilla
Fridh78
  • Laddar…
F fsn skrev:
LG är väl lite state of the art vad gäller vanliga paneler. Dom har bra med effekt/kvadratmeter men dom är i min värld omotiverat dyra om man inte har extrem brist på tak och är är villig att slanta extra för dom sista kWh. Annars så finns det glas-glas paneler av diverse märken som är ännu dyrare men kanske något bättre ändå enligt dom som vet.

Är man prismedveten och vill ha bra kvalitet för rimliga pengar så kika på dom stora drakarna (LG är en lilleputt i sammanhanget) som levererar bra kvalitet till samma priser som dom billigaste i princip. Jinko är världens största tillverkare och har bra kontroll från råmaterial till färdig panel, Trina, JA, Canadian solar är kända märken och tillhör alla världens 5 största tillverkare.

Jag sparade drygt 100kkr jämfört med offerterna, dom mest lättförtjänta pengar jag någonsin tjänat, lätt över 1000kr/h för det fysiska arbetet. Tiden för ren kunskapsinhämtning har jag inte räknat på.
Tack, mycket bra input!
 
Ett tips är att matcha takstorlek. Mot säkringsstorlek och sen försöka producera så länge som möjligt över dygnet
 
D
Att jämföra en Optimerad anläggning med en "traditionell" gamaldags sträng anläggning haltar.
Den blir dyrare på pappret. Initialt ser denbdyrare ut, värt att notera är att den under alla år kommer att producera optimalt för varje panel. Något sträng aldrig kommeratt göra.
Priset i detta fall blir fel pga detta och inte pga installatör eller liten firma vs stor.
Inverter för optimal anläggningen blir billigare och har bättre garanti än en sträng som belastas hårdare. Har sträng anläggningenstora variationer mellan panelerna så kommer den att begränsas av den sämsta panelens plats i strängen. Något som aldrig sker i en optimerad anläggning med Micro inverters på varje panel.

Tack för en i övrigt bra artikel.


Redaktionen Redaktionen skrev:
Är du intresserad av att satsa på solceller och vill veta vad en solcellsinstallation kostar? Här ger vi exempel på offerter för en normalstor villaanläggning (9 kW).

Du kan läsa artikeln här: Kostnad och lönsamhet installera solceller på huset
 
DaFloyd skrev:
Att jämföra en Optimerad anläggning med en "traditionell" gamaldags sträng anläggning haltar.
Den blir dyrare på pappret. Initialt ser denbdyrare ut, värt att notera är att den under alla år kommer att producera optimalt för varje panel. Något sträng aldrig kommeratt göra.
Priset i detta fall blir fel pga detta och inte pga installatör eller liten firma vs stor.
Inverter för optimal anläggningen blir billigare och har bättre garanti än en sträng som belastas hårdare. Har sträng anläggningenstora variationer mellan panelerna så kommer den att begränsas av den sämsta panelens plats i strängen. Något som aldrig sker i en optimerad anläggning med Micro inverters på varje panel.

Tack för en i övrigt bra artikel.
Kan du visa på konkret fakta på det eller har du köpt hela "optimerarmarknadsföringen"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.