R Robert-san01 skrev:
Termografering, fågelbo osv... finns lite man bör kolla även på något som är underhållfritt.
Termografera taket? Solcellerna? Vilka är mycket svårt att termografera, Huset är 7år gammalt..

Och solpanelerna är monterade, så inga problem att ta sig upp dit, taket är brutet sadeltak..så endast paneler längst upp, syns aldrig..

Redigerat:
F fsn skrev:
Panelerna bygger 91kvm men totalt tar det ca 95kvm pga lite avstånd mellan raderna
Ikea säljer väl endast komplett anläggning?

R Robert-san01 skrev:
Tänk på att dessa helt integrerade system har sämre kylning och sämre produktion. Så man bör ta beräknad produktion och återbetalningstid som en indikation.
Snyggare, men även betydligt dyrare, den lilla extra värme som blir är nog försumlig..

H Husqvarna220Ac skrev:
Snyggare, men även betydligt dyrare, den lilla extra värme som blir är nog försumlig..
Nej, det gör rätt mycket för kylningen och du tappar ca 0,5% per grad.

H Husqvarna220Ac skrev:
Termografera taket? Solcellerna? Vilka är mycket svårt att termografera, Huset är 7år gammalt..

Och solpanelerna är monterade, så inga problem att ta sig upp dit, taket är brutet sadeltak..så endast paneler längst upp, syns aldrig..
Ja, man termograferar modulerna för att upptäcka hotspots och glapp i lösningar.

Magnus E K
Morgondagens spotpris är kanske en föraning om vad som kommer hända med spotpriserna på dagtid om sommaren (eller närhelst efterfrågan inte är på topp) i takt med att solcellsutbyggnaden fortskrider:
Graf som visar variationen av spotpriser i öre per timme under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det till att börja med bara händer på helger och i kombination med hyfsad blåst så kommer det ändå påverka det genomsnittliga spotpriset för den sålda solelen.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Morgondagens spotpris är kanske en föraning om vad som kommer hända med spotpriserna på dagtid om sommaren (eller närhelst efterfrågan inte är på topp) i takt med att solcellsutbyggnaden fortskrider:
[bild]

Även om det till att börja med bara händer på helger och i kombination med hyfsad blåst så kommer det ändå påverka det genomsnittliga spotpriset för den sålda solelen.
Varför skulle det vara så pga solel. Då skulle det doppa mer tidigare på dagen. Solel peakar inte vid 1600. Så andra faktorer. Men visst kan priset bli lägre i framtiden. Som de är nu laddar man elbilen på nätterna för då är de billigare, ofta billigt vid 3-4-5 på morgonen.

[bild]

Ja solelen står säkert för 0.1% av hela Swe produktion! Så tror alla förstår att knappast sänks spotpriset av denna anledningen..

R Robert-san01 skrev:
Ja, man termograferar modulerna för att upptäcka hotspots och glapp i lösningar.
Hm, att termografera en solpanel som ligger på taket, samt är glödhet av solen, torde inte ge så mycket..lät’he’brinn..så löser man det sen...

Magnus E K
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja solelen står säkert för 0.1% av hela Swe produktion! Så tror alla förstår att knappast sänks spotpriset av denna anledningen..
Jag får medge att jag inte har tillgång till all information som behövs för att förstå vad morgondagens djupa eftermiddagsgrop beror på. Men rent tekniskt är det inget som hindrar att 0,01 % av totala produktionen får en drastisk inverkan på priset vid en viss tidpunkt. Det är därför det kan bli så kraftiga hopp i priset från en timme till nästa trots att varken produktion eller efterfrågan ändras speciellt mycket.

Jag får medge att jag inte har tillgång till all information som behövs för att förstå vad morgondagens djupa eftermiddagsgrop beror på. Men rent tekniskt är det inget som hindrar att 0,01 % av totala produktionen får en drastisk inverkan på priset vid en viss tidpunkt. Det är därför det kan bli så kraftiga hopp i priset från en timme till nästa trots att varken produktion eller efterfrågan ändras speciellt mycket.
Jag kan tänka mig att sol och vind även i Danmark och Tyskland spelar in. Har de inhemskt överskott är de inte intresserade av att köpa el alls från oss och då får vi överskott även vi själva inte är den som producerar överskottet.

Magnus E K
Ja, det är givetvis påverkan från de länder vi är ihopkopplade med (och viss följdverkan till de som de i sin tur är anslutna till osv.), dock inte lika hög som den skulle vara om överföringslänkarna hade oändlig kapacitet; de är ju i själva verket rejält begränsade jämfört med totala produktionen/konsumtionen. Och generellt är det mycket större svängningar i priset i Tyskland och Danmark än här, och lägre i Norge (som ju har extremt mycket vattenkraft).

Alla jag pratat med och dom flesta man läst om säger att återbetalnings tiden är bra mycket längre än vad säljare säger.
Blir återbetalningen bättre ju större anläggning?

Excel
M merbanan skrev:
Med en prognos på ca 700MW installerad effekt 2020 i Sverige samt ökningar i resten av det elhandelsområde som vi är anslutna till så kommer det finnas väldigt mycket tillgänglig kapacitet mitt på dagen. Det verkar finnas ca 5000MW reglerkapacitet (vattenkraft) i Sverige, 10år till med byggande av solceller och vindkraft så lär det inte vara så mycket kvar av den. När det inte går att reglera marknaden så sjunker priset.

Dvs jag antar löst att priset kommer att gå ner i takt med att mer och mer kapacitet tillkommer på marknaden. Staten kan ju skattesubventionera men det kommer man nog trappa ner (återigen löst antagande). I slutändan blir det bara spotpriset kvar och som kommer att gå mot noll om inte mer reglerkraft tillkommer.
Håller med dig i det mesta mer reservation för elektrifieringen av fordon mm. Behovet av el kommer öka över tid.

H Husqvarna220Ac skrev:
I april stod solelen faktiskt för 0.27% av Sveriges totala produktion.
Men nä, jag tror inte heller att solen påverkar spotpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.