33 769 läst · 122 svar
34k läst
122 svar
Kostnad och lönsamhet installera solceller på huset
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Termografera taket? Solcellerna? Vilka är mycket svårt att termografera, Huset är 7år gammalt..R Robert-san01 skrev:
Och solpanelerna är monterade, så inga problem att ta sig upp dit, taket är brutet sadeltak..så endast paneler längst upp, syns aldrig..
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Ja, man termograferar modulerna för att upptäcka hotspots och glapp i lösningar.H Husqvarna220Ac skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 339 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 339 inlägg
Morgondagens spotpris är kanske en föraning om vad som kommer hända med spotpriserna på dagtid om sommaren (eller närhelst efterfrågan inte är på topp) i takt med att solcellsutbyggnaden fortskrider:
Även om det till att börja med bara händer på helger och i kombination med hyfsad blåst så kommer det ändå påverka det genomsnittliga spotpriset för den sålda solelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det till att börja med bara händer på helger och i kombination med hyfsad blåst så kommer det ändå påverka det genomsnittliga spotpriset för den sålda solelen.
Varför skulle det vara så pga solel. Då skulle det doppa mer tidigare på dagen. Solel peakar inte vid 1600. Så andra faktorer. Men visst kan priset bli lägre i framtiden. Som de är nu laddar man elbilen på nätterna för då är de billigare, ofta billigt vid 3-4-5 på morgonen.Magnus E K skrev:Morgondagens spotpris är kanske en föraning om vad som kommer hända med spotpriserna på dagtid om sommaren (eller närhelst efterfrågan inte är på topp) i takt med att solcellsutbyggnaden fortskrider:
[bild]
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Ja solelen står säkert för 0.1% av hela Swe produktion! Så tror alla förstår att knappast sänks spotpriset av denna anledningen..Magnus E K skrev:Morgondagens spotpris är kanske en föraning om vad som kommer hända med spotpriserna på dagtid om sommaren (eller närhelst efterfrågan inte är på topp) i takt med att solcellsutbyggnaden fortskrider:
[bild]
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 339 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 339 inlägg
Jag får medge att jag inte har tillgång till all information som behövs för att förstå vad morgondagens djupa eftermiddagsgrop beror på. Men rent tekniskt är det inget som hindrar att 0,01 % av totala produktionen får en drastisk inverkan på priset vid en viss tidpunkt. Det är därför det kan bli så kraftiga hopp i priset från en timme till nästa trots att varken produktion eller efterfrågan ändras speciellt mycket.H Husqvarna220Ac skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
Jag kan tänka mig att sol och vind även i Danmark och Tyskland spelar in. Har de inhemskt överskott är de inte intresserade av att köpa el alls från oss och då får vi överskott även vi själva inte är den som producerar överskottet.Magnus E K skrev:Jag får medge att jag inte har tillgång till all information som behövs för att förstå vad morgondagens djupa eftermiddagsgrop beror på. Men rent tekniskt är det inget som hindrar att 0,01 % av totala produktionen får en drastisk inverkan på priset vid en viss tidpunkt. Det är därför det kan bli så kraftiga hopp i priset från en timme till nästa trots att varken produktion eller efterfrågan ändras speciellt mycket.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 339 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 339 inlägg
Ja, det är givetvis påverkan från de länder vi är ihopkopplade med (och viss följdverkan till de som de i sin tur är anslutna till osv.), dock inte lika hög som den skulle vara om överföringslänkarna hade oändlig kapacitet; de är ju i själva verket rejält begränsade jämfört med totala produktionen/konsumtionen. Och generellt är det mycket större svängningar i priset i Tyskland och Danmark än här, och lägre i Norge (som ju har extremt mycket vattenkraft).
Håller med dig i det mesta mer reservation för elektrifieringen av fordon mm. Behovet av el kommer öka över tid.M merbanan skrev:Med en prognos på ca 700MW installerad effekt 2020 i Sverige samt ökningar i resten av det elhandelsområde som vi är anslutna till så kommer det finnas väldigt mycket tillgänglig kapacitet mitt på dagen. Det verkar finnas ca 5000MW reglerkapacitet (vattenkraft) i Sverige, 10år till med byggande av solceller och vindkraft så lär det inte vara så mycket kvar av den. När det inte går att reglera marknaden så sjunker priset.
Dvs jag antar löst att priset kommer att gå ner i takt med att mer och mer kapacitet tillkommer på marknaden. Staten kan ju skattesubventionera men det kommer man nog trappa ner (återigen löst antagande). I slutändan blir det bara spotpriset kvar och som kommer att gå mot noll om inte mer reglerkraft tillkommer.