10 982 läst · 92 svar
11k läst
92 svar
Kostnad måla villa en strykning falu rödfärg
Nej det tänker jag inte, det verkar vara din egen tolkning av vad jag skrev.Clarken37 skrev:inköp av material kan max ta några få timmar. Firman i fråga ligger 10 min från mitt hus med bil.
Du tänker alltså att på 60-70 timmars arbete på plats så behövs ytterligare 130 timmar för att köpa material och köra bil någon kilometer per dag?
De ska alltså fakturera runt 60-70k innan rot enbart för att köra till mitt hus i ett par dagar?
Sen ytterligare 50-60k för EN vända till bygghandlarna som ligger 10 min bort?
Det jag menade var att målarna har, förutom själva tiden för att måla, även annan arbetstid i samband med detta uppdrag, som kunden får betala så klart. Jag kan inte bedöma hur mycket övrig arbetstid de behöver lägga, men jag är rätt säker på att det är mer än 0 sekunder.
Jättebra att du tar in många offerter, men kom ihåg att det inte är olagligt att ha lämnat den dyraste offerten. Marknaden styr och nu kan du ju välja den billigaste. Slutet gott allting gott. (?)
Lite OT, men angående att spruta.
Jag sprutmålade mitt nybyggda garage 2005 med en elektrisk Wagnerspruta från tidigt 80 tal.
Förvisso inte slamfärg, utan Alcro täcklasyr.
Ingen grund, utan jag spädde färgen med extra lacknafta första lagret, det anda var oxå spätt för att kunna sprutas.
Färgen sitter fint än idag.
Jag sprutmålade mitt nybyggda garage 2005 med en elektrisk Wagnerspruta från tidigt 80 tal.
Ingen grund, utan jag spädde färgen med extra lacknafta första lagret, det anda var oxå spätt för att kunna sprutas.
Jag har målat mors hus 2 ggr, ca 12 år mellan gångerna och med slamfärg.
Ett 1planshus men pga hur det ligger så är det ca 6m upp till nock. Så gavlarna är det långstege som gäller.
Det brukar ta 1 dag att skrubba det och sen 3 dagar att måla men det brukar faktiskt räcka med 1 strykning.
Så här pratar vi ca 30h för en glad amatör som vinglar på stege.
Jag skulle gissa att husen är jämförbara i area som ska målas men det finns inget extra garage.
Så jag håller med TS om att antalet timmar är för många i de första offerterna, däremot har jag inte så många synpunkter på vad en målare tar i timlön.
Ett 1planshus men pga hur det ligger så är det ca 6m upp till nock. Så gavlarna är det långstege som gäller.
Det brukar ta 1 dag att skrubba det och sen 3 dagar att måla men det brukar faktiskt räcka med 1 strykning.
Så här pratar vi ca 30h för en glad amatör som vinglar på stege.
Jag skulle gissa att husen är jämförbara i area som ska målas men det finns inget extra garage.
Så jag håller med TS om att antalet timmar är för många i de första offerterna, däremot har jag inte så många synpunkter på vad en målare tar i timlön.
Allt sånt ingår i timpriset för normala företag & tar man +700:-/h så skall det ingå.wildeside skrev:Det går väl en o annan timme när man ska räkna ut offerter, göra bokföring, sköta kund kontakter och framför allt går det åt mycket tid till att argumentera med potentiella framtida kunder låter det som.
Lite fler kostnader verktyg, bilar, datorer, telefoner och kontor m.m. kostar nån krona med.
Finns många fler poster men dom orkar jag inte fundera ut och rabbla upp.
Du måste ha helt andra sprutor för slamfärg!Isakare skrev:Lite OT, men angående att spruta.
Det är riktigt att den typen av spruta inte gillar slamfärg. Slamfärg innehåller ett fint grus/sand som förstör de flesta typer av sprutor. Förutom renodlade rödfärgssprutor, så kan man använda en kalkspruta. Eller, vad som passar en vanlig lekman, en Bosch färgspruta (PFS5 500E). Jag som proffessionell använde den ibland till både rödfärg och flera andra typer av färg. Fungerade oerhört bra, och kostar bara ca 2000kr.L lat skrev:
Redigerat:
wildeside skrev:
det är självklart inte olagligt. Men det är jävligt tveksamt moraliskt att göra det och när man frågar om det verkligen är rimligt så får man en aggressiv ton och förolämpningar/uppläxningar tillbaka.S slugger75 skrev:Nej det tänker jag inte, det verkar vara din egen tolkning av vad jag skrev.
Det jag menade var att målarna har, förutom själva tiden för att måla, även annan arbetstid i samband med detta uppdrag, som kunden får betala så klart. Jag kan inte bedöma hur mycket övrig arbetstid de behöver lägga, men jag är rätt säker på att det är mer än 0 sekunder.
Jättebra att du tar in många offerter, men kom ihåg att det inte är olagligt att ha lämnat den dyraste offerten. Marknaden styr och nu kan du ju välja den billigaste. Slutet gott allting gott. (?)
Om du går in på en flygplats där en kanelbulle kostar 62 sek så kommer de inte förneka att det är billigare på andra ställen. Inte förolämpa dig och försöka påstå att ”det är vad det kostar överallt”
Nja det stämmer väl inte riktigt?A AG A skrev:Det är riktigt att den typen av spruta inte gillar slamfärg. Slamfärg innehåller ett fint grus/sand som förstör de flesta typer av sprutor. Förutom renodlade rödfärgssprutor, så kan man använda en kalkspruta. Eller, vad som passar en vanlig lekman, en Bosch färgspruta (PFS5 500E). Jag som proffessionell använde den ibland till både rödfärg och flera andra typer av färg. Fungerade oerhört bra, och kostar bara ca 2000kr.
Finns slamfärg för sprutor som är silad, men tror de flesta inte kör den färgen i sina gracco sprutor ändå
Läs mitt inlägg #44 och #49en gång tillClarken37 skrev:det är självklart inte olagligt. Men det är jävligt tveksamt moraliskt att göra det och när man frågar om det verkligen är rimligt så får man en aggressiv ton och förolämpningar/uppläxningar tillbaka.
Om du går in på en flygplats där en kanelbulle kostar 62 sek så kommer de inte förneka att det är billigare på andra ställen. Inte förolämpa dig och försöka påstå att ”det är vad det kostar överallt”
#44 Skulle inte påstå att dom är rimliga, men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
När vi gör jobb och blir erbjudna jobb i Stockholm så är betalningen avsevärt högre en här hemma.
Kan du sluta att göra egna tolkningar om att jag tycker dina offerter varit rimliga.
Fortsättningen inlägg #44 och inlägg #49
Är väl inte mer det att jag försökte förklara några anledningar varför det är dyrare i storstäderna.
Åker jag dit så vill jag tjäna mer pengar eftersom jag ligger ute på jobb och det är ganska skönt att ha någonstans att sova när man ligger ute på jobb
Vill helst ha betalt även för resorna när jag masar mej iväg hemifrån för att jobba.
#44 men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
När vi gör jobb och blir erbjudna jobb i Stockholm så är betalningen avsevärt högre en här hemma.
#49 Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan.
Inget av det du sagt motsäger det jag säger. Jag bara förtydligar att jag är fine med att priserna kan diffa. Det jag inte är fine med är det svinaktiga beteendet att bli aggressiv och förolämpa samt försöka övertala kunden om att det inte är dyrt. Jag menar på intet sätt att DU gör detta men hantverkare i gemen i Stockholm gör det absolut. Det beteendet har jag aldrig stött på någonannanstans än hos hantverkare. Inte hos en bilmek, frisör eller whatever.wildeside skrev:Läs mitt inlägg #44 och #49en gång till
#44 Skulle inte påstå att dom är rimliga, men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
Kan du sluta att göra egna tolkningar om att jag tycker dina offerter varit rimliga.
Fortsättningen inlägg #44 och inlägg #49
Är väl inte mer det att jag försökte förklara några anledningar varför det är dyrare i storstäderna.
Åker jag dit så vill jag tjäna mer pengar eftersom jag ligger ute på jobb och det är ganska skönt att ha någonstans att sova när man ligger ute på jobb
Vill helst ha betalt även för resorna när jag masar mej iväg hemifrån för att jobba.
#44 men nu är det så att du bor i Stockholm och det kostar.
#49 Det där behöver du inte förklara för mej.
Dom som skickar en offert som är 50-100% dyrare ringer till oss som bor utanför storstan och erbjuder jobbet för 25-50% mer en vi kan fakturera på hemma plan.
Däremot så ifrågasätter jag självklarheten i att kunden ska betala resekostnader. De flesta i Sthlm har några mil till sina arbetsplatser och få företag kompenserar de anställda för det.
Även de ”billiga” offerterna i Stockholm är nog höga kontra de man får i Kramfors. Men att prisbilden är något högre är helt fine och förståeligt. Men inte att den är mer än 100% högre.
Du tjänar inte dubbelt så mycket pengar i Stockholm inom samma yrke i någon annan bransch.
https://www.byggahus.se/pressade-sn...de-kostnader-nar-tva-husagare-skulle-byta-tak
Denna länk visar tydligt beteenden som tyvärr är otroligt vanliga i huvudstaden
Redigerat av moderator: