7 426 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Kostnad för fiberuttag Telia Öppen fiber
Nån Nätverskurs eller ICRC i Kalmar kanske?A AndersS skrev:Och OSI-modellen fick problem när data/Internetvärlden började ersätta med IEEE, RFCer, etc,
Jo, jag har utbildat under en tid när de här två världarna med OSI och sedan datavärlden skulle interagera med deras protokoll för att sedan bli IP-baserat (gamla IBM-protokoll, Novell, etc, försvinner).
Och de som utvecklade "telekomutrustning" fick problem när OSI inte stämde med den "nya världen".
Finns kanske något stackare här i forumet som träffat på mig i den rollen för 30 år sedan.![]()
Nja OSI-modellen är fortfarande väldigt aktuell när man pratar om datornätverk (kanske annat också.)A AndersS skrev:Och OSI-modellen fick problem när data/Internetvärlden började ersätta med IEEE, RFCer, etc,
Jo, jag har utbildat under en tid när de här två världarna med OSI och sedan datavärlden skulle interagera med deras protokoll för att sedan bli IP-baserat (gamla IBM-protokoll, Novell, etc, försvinner).
Och de som utvecklade "telekomutrustning" fick problem när OSI inte stämde med den "nya världen".
Finns kanske något stackare här i forumet som träffat på mig i den rollen för 30 år sedan.![]()
IP pratar inte om kryptering/kodning av textdata etc medans OSI har med den saken.
Däremot blev inte implementeringen av TP3 (OSI:modellens motsvarighet till TCP) konkurrenskraftig med TCP.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnad för målare
Färg, Måla & Tapetsera -
Göra fjällstuga smart och försöka få ner driftskostnader?
Villalarm & Hemautomation -
Rivningskostnad för äldre byggnad
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimlig kostnad för plåtslagare
Hantverkare -
Rimlig kostnad för att koppla in vatten och avlopp i kök?
Kök