J
A AndersS skrev:
Och OSI-modellen fick problem när data/Internetvärlden började ersätta med IEEE, RFCer, etc, ;)
Jo, jag har utbildat under en tid när de här två världarna med OSI och sedan datavärlden skulle interagera med deras protokoll för att sedan bli IP-baserat (gamla IBM-protokoll, Novell, etc, försvinner).
Och de som utvecklade "telekomutrustning" fick problem när OSI inte stämde med den "nya världen".
Finns kanske något stackare här i forumet som träffat på mig i den rollen för 30 år sedan.:cool:
Nån Nätverskurs eller ICRC i Kalmar kanske?
 
J Jocke Best skrev:
Nån ICRC i Kalmar kanske?
Hum....:cool:
 
A Andy78 skrev:
Hur menar du nu, så är det väl på alla, en fysisk länk.
Nej, har du telia så ansvarar de både för fibern och det som sänds. Du betalar bara en faktura för allt.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, har du telia så ansvarar de både för fibern och det som sänds. Du betalar bara en faktura för allt.

Och då finns det ingen fysisk länk, är inte riktigt med på vad du menar?
 
Tror vi ska släppa den tekniska delen.
Hur man sedan betalar är bara hur tjänsten är paketeras och hur man tar betalt.
 
A AndersS skrev:
Och OSI-modellen fick problem när data/Internetvärlden började ersätta med IEEE, RFCer, etc, ;)
Jo, jag har utbildat under en tid när de här två världarna med OSI och sedan datavärlden skulle interagera med deras protokoll för att sedan bli IP-baserat (gamla IBM-protokoll, Novell, etc, försvinner).
Och de som utvecklade "telekomutrustning" fick problem när OSI inte stämde med den "nya världen".
Finns kanske något stackare här i forumet som träffat på mig i den rollen för 30 år sedan.:cool:
Nja OSI-modellen är fortfarande väldigt aktuell när man pratar om datornätverk (kanske annat också.)

IP pratar inte om kryptering/kodning av textdata etc medans OSI har med den saken.

Däremot blev inte implementeringen av TP3 (OSI:modellens motsvarighet till TCP) konkurrenskraftig med TCP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.