7 422 läst · 70 svar
7k läst
70 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Faktum är att har min kia sportage försäkring hos trygghansa och vi har alla våra försäkringar där(hus,släpkärror,bilarna) och ringde i måndags och undrade varför vi betalar 3999 halvår och tycker det är dyrt eftersom vi bor lantligt.Den jag talade med säger att jag borde vara nöjd med den försäkringen och då ingår det mesta.Hittar liknande försäkring som kostar 5000/år.Är bara på sportagen jag är missnöjd dom andra står sig bra.Fairlane skrev:Jag testade att mata in en sådan hos Trygg Hansa (LF ville att jag ringde) och hamnade på 6700 kr/år för helförsäkring. Jag tror vi platsen spelar extremt stor roll.
En kamrat som bodde på en mindre ort i Småland klagade på att hans bilförsäkring var så dyr. Jag bosatt i Stockholm knappade in hans regnummer och skulle få betala ungefär 3 ggr...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 639 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 639 inlägg
Jag hade flyttat försäkringen i ditt läge. Försäkringsbolagen pratar ofta om mängdrabatter etc, men som kund är jag inte intresserad av det om det ändå blir mycket dyrare. Jag hade villan i ett bolag och bilen i ett annat. Företaget jag hade villan i tyckte jag skulle flytta bilen till dem också och få 5 eller 10% rabatt, minst inte exakt. 10% skulle ge ungefär 800 kr per år, men i gengäld var deras bilförsäkring 7000 kr dyrare per år. Nej tack.V växelventil skrev:Faktum är att har min kia sportage försäkring hos trygghansa och vi har alla våra försäkringar där(hus,släpkärror,bilarna) och ringde i måndags och undrade varför vi betalar 3999 halvår och tycker det är dyrt eftersom vi bor lantligt.Den jag talade med säger att jag borde vara nöjd med den försäkringen och då ingår det mesta.Hittar liknande försäkring som kostar 5000/år.Är bara på sportagen jag är missnöjd dom andra står sig bra.
Precis och har för mig att vi har en samlingsrabbat 10% och bara sportage som skenar iväg.Annan sak som är lite konstigt är att när förfallodagen löper ut säger hon 1/6-2025 men eftersom vi betalar halvårs så ska vi betala 1/12-2024 tycker man att det borde gå byta försäkringen 1/12-2024 men det gick inte så får väl byta nästa årFairlane skrev:Jag hade flyttat försäkringen i ditt läge. Försäkringsbolagen pratar ofta om mängdrabatter etc, men som kund är jag inte intresserad av det om det ändå blir mycket dyrare. Jag hade villan i ett bolag en raoch bilen i ett annat. Företaget jag hade villan i tyckte jag skulle flytta bilen till dem också och få 5 eller 10% rabatt, minst inte exakt. 10% skulle ge ungefär 800 kr per år, men i gengäld var deras bilförsäkring 7000 kr dyrare per år. Nej tack.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
Var har du sett något om ”Sveriges vanligaste elbil” i reportaget? Det handlade ju omMats-S skrev:
Fisker Ocean som det finns typ 200 stycken av i Sverige.
Och kollade igen och reportern säger i början lite otydligt ”vanligaste” men det är ju helt fel.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 195 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 195 inlägg
Fiskern är bara ett "bildexempel", man säger tydligt och klart att "Sveriges vanligaste elbil" och det är definitivt in Fiskern. Dessutom nämner man aldrig att det är en Fisker, det får man kolla upp själv om man känner igen den 😎S sinuslinus skrev:
Yepp, men nu handlar tråden om elbilar inte hybrider. Det var elbilarna som var utpekade i reportaget, inte elhybrider 😉F Fideliox skrev:
Ja det finns det nog.Vet du vad du får betala när vagnskadeförsäkringen går ut?Kunde bara kolla hos kia försäkringsbolag om man slog in regnummer på en ny kia ev9.Andra bolag skulle jag kontakta för prisuppgifter.S sinuslinus skrev:
Och jag betalar under 5000 för helförsäkring på en Niro EV. EV9 är en något dyrare prisklass dock. Kias egna försäkring ville inte ens försöka behålla mig när jag berättade vad jag betalade till Länsförsäkringar. Den var mycket dyrare.S sinuslinus skrev:
Det mest förvånande är ju att det finns folk som betalar fantasisummor i försäkring. Med de belopp som nämns känns ju enbart trafikförsäkring som ett lockande alternativ.
Tänk på att man i normalfallet förlorar på försäkringen (försäkringsbolaget har givetvis en premie de räknar med att tjäna på), Problemet är att svenskarna har blivit trygghetsnarkomaner. De försöker ju till och med sälja på en försäkring när man köper en vattenkokare för typ 199:-.
Tänk på att man i normalfallet förlorar på försäkringen (försäkringsbolaget har givetvis en premie de räknar med att tjäna på), Problemet är att svenskarna har blivit trygghetsnarkomaner. De försöker ju till och med sälja på en försäkring när man köper en vattenkokare för typ 199:-.
Fisker har jag förstått många försäkringsbolag inte försäkrar överhuvudtaget, då en pytteskada kan göra att bilen får skrotas.
Tesla verkar ju dyr, men jag tror en "basic" T M3 inte är mycket dyrare än tex VW Id4 eller Audi Q5 ETron. Men som alltid finns väl bolag som inte vill ha vissa fordon och kunder och sätter dem skyhögt. Men som jag förstår ligger de elbilarna dubbelt mot "vanliga" elbilar. Men de är väl både dyrare och motorstarkare.
Tesla verkar ju dyr, men jag tror en "basic" T M3 inte är mycket dyrare än tex VW Id4 eller Audi Q5 ETron. Men som alltid finns väl bolag som inte vill ha vissa fordon och kunder och sätter dem skyhögt. Men som jag förstår ligger de elbilarna dubbelt mot "vanliga" elbilar. Men de är väl både dyrare och motorstarkare.
Numera så är ett ägarbyte det bästa och enklaste för att bli av med en försäkring. kan göras mellan familjemedlemmarna enkelt. Att bara byta fösäkringsbolag, säga upp en försäkring, säger dom att det bara går på huvudförfallodagen.V växelventil skrev:Precis och har för mig att vi har en samlingsrabbat 10% och bara sportage som skenar iväg.Annan sak som är lite konstigt är att när förfallodagen löper ut säger hon 1/6-2025 men eftersom vi betalar halvårs så ska vi betala 1/12-2024 tycker man att det borde gå byta försäkringen 1/12-2024 men det gick inte så får väl byta nästa år
Kanske ska tala med en till på trygghansa och höra varför förfallodagen är 2025 när jag ska betala 2024.Men kom på varför sportagen blivit så dyr och som ämnet är vagskadegarantiden har gått ut(3 år).Frågan är om jag köper en Kia ev9 och försäkrar hos kia när vagnskadeförsäkringen går ut vad kostnaden blir eftersom nybilsgaratin 7 år gäller kontra samma förutsättningar hos trygghansa?Min sportage slutade växla i våras och fick ta bärgare men behövde inte betala något eftersom nybilsgaratin gällde och vagnskadegarantin gått ut.J jonaserik skrev: