6 984 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
Hej,
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
https://www.tv4.se/klipp/va/2087569...forsakringen-kan-kosta-upp-till-50-000-kronor
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
https://www.tv4.se/klipp/va/2087569...forsakringen-kan-kosta-upp-till-50-000-kronor
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
Nu såg jag inte inslaget, men just Fisker har kursat vilket gör tillgången till reservdelar osäker, vilket i värsta fall kan leda till att bilar i större utsträckning kan tvingas till skroten för förhållandevis enkla fel. Det kommer naturligtvis att återspeglas i försäkringspremien.Mats-S skrev:Hej,
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
[länk]
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
Jag hoppas inte att TV4 påstod att det var ett generellt problem med elbilar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Det måste väl drälla av Teslor som vagnskadegarantin gått ut på eller?
Just Fisker var ju ett halvkonstigt val av bil, konkurs som nämns ovan, och de sålde väl aldrig speciellt bra här?
Just Fisker var ju ett halvkonstigt val av bil, konkurs som nämns ovan, och de sålde väl aldrig speciellt bra här?
Hittade det härDan_Johansson skrev:
https://www.zmarta.se/forsakring/bilforsakring/bilmarke/tesla
"Tesla är en relativt dyr bil att försäkra. Enligt Teknikens Värld kan en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kosta allt mellan 25 000 och 83 000 kr per år att försäkra, beroende på din kundprofil och om du väljer en märkesförsäkring eller inte. Tesla har också en högre självrisk på sin vagnskadeförsäkring än andra märken. "
Ingen rök utan eld verkar det som ... ;-)
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
Jag tog ett registreringsnummer från en Tesla modell 3 som ligger till försäljning (årsmodell 2019) och testade på Trygg Hansa. Hamnar runt 20' för en helförsäkring på ett år. Går kanske att hitta billigare på något annat bolag, men Tesla verkar generellt dyra.
Testade också en VW Id4 och sen kostade 12700 kr.
En VW Tiguan landande på 10300 kr, så inte långt ifrån elbilen i det fallet
Det går säkert att hamna på 50' också om man är ung, med nytt körkort och bor på fel ställe. Bor man mer lantligt kostar det säkert mindre.
Sen måste man jämföra med olika bolag. Jag ringde runt på en helförsäkring på min gamla bil för ett antal år sen. Två bolag låg runt 6000 kr/år, några mellan 10 och 14' och värst var någon som ville ha 28'.
Min slutsats är mest: elbilar generellt aningen dyrare försäkring, Tesla rätt mycket dyrare, och utöver det en journalistisk vinkling för att trigga.
Testade också en VW Id4 och sen kostade 12700 kr.
En VW Tiguan landande på 10300 kr, så inte långt ifrån elbilen i det fallet
Det går säkert att hamna på 50' också om man är ung, med nytt körkort och bor på fel ställe. Bor man mer lantligt kostar det säkert mindre.
Sen måste man jämföra med olika bolag. Jag ringde runt på en helförsäkring på min gamla bil för ett antal år sen. Två bolag låg runt 6000 kr/år, några mellan 10 och 14' och värst var någon som ville ha 28'.
Min slutsats är mest: elbilar generellt aningen dyrare försäkring, Tesla rätt mycket dyrare, och utöver det en journalistisk vinkling för att trigga.
Bankade in en Tesla Model 3 på Trygg-Hansa (Där jag inte är kund innan) och fick 18 000 om året 😮Mats-S skrev:Hittade det här
[länk]
"Tesla är en relativt dyr bil att försäkra. Enligt Teknikens Värld kan en begagnad Tesla Model 3 från 2020 kosta allt mellan 25 000 och 83 000 kr per år att försäkra, beroende på din kundprofil och om du väljer en märkesförsäkring eller inte. Tesla har också en högre självrisk på sin vagnskadeförsäkring än andra märken. "
Ingen rök utan eld verkar det som ... ;-)
En Audi S5 från samma år och ungefär samma pris skulle kosta mig 10. En jäkla skillnad ändå.
Edit: Tvåa på bollen...🤷♂️
Vår Kia ceed, elhybrid, 2021, kostar 1900kr om året hos länsförsäkringar, helförsäkring. 🤨Mats-S skrev:Hej,
såg på nyheterna (TV4 ekonomi) igår att det kan bli svindyrt att helförsäkra en elbil när vagnskadegarantin upphör efter 3 år, 30-50K för "Sveriges vanligaste elbil".
[länk]
Stämmer det här verkligen? (har personligen ingen koll eftersom jag har en oljebrännare som går klanderfritt så den behåller jag
"Sveriges vanligaste elbil" (?) skulle kosta 30-50K efter 3 år? Någon med elbil som har koll.
Elbilen i reportaget, Fisker Ocean, skulle kosta 50K att försäkra efter 3 år när vagnskadan inte längre ingår i garantin ... verkar ju helt sjuuukt!
Vill minnas att våra tidigare bilar, t ex Volco 850 och Volvo S70 låg på runt 2000kr om året för halvförsäkring enbart.
Redigerat:
Som vanligt måste man "shoppa runt" och - faktiskt! - kolla med tjänster som Compriser.
En dussin-bil som det finns hundra-tusentals av, som körs av äldre och har bra statistik kommer generellt vara billigare att försäkra. Nya modeller, motorstarka modeller, "sportiga" modeller kommer skilja mer i pris per försäkringsbolag.
Anekdotiskt var vår Panamera först billigare (pga "gubb-bil" och 0 olyckor som modell) sen dyrare (pga "sportbil") än vår Taycan ("sportbil"). Det skiljer över 100% i pris mellan lägst och högst för helförsäkring för bägge modellerna.
En dussin-bil som det finns hundra-tusentals av, som körs av äldre och har bra statistik kommer generellt vara billigare att försäkra. Nya modeller, motorstarka modeller, "sportiga" modeller kommer skilja mer i pris per försäkringsbolag.
Anekdotiskt var vår Panamera först billigare (pga "gubb-bil" och 0 olyckor som modell) sen dyrare (pga "sportbil") än vår Taycan ("sportbil"). Det skiljer över 100% i pris mellan lägst och högst för helförsäkring för bägge modellerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
Jag testade att mata in en sådan hos Trygg Hansa (LF ville att jag ringde) och hamnade på 6700 kr/år för helförsäkring. Jag tror vi platsen spelar extremt stor roll.F Fideliox skrev:
En kamrat som bodde på en mindre ort i Småland klagade på att hans bilförsäkring var så dyr. Jag bosatt i Stockholm knappade in hans regnummer och skulle få betala ungefär 3 ggr...
Det blev en bit extra efter 3 år ändå. Men visst betalar jag väldigt mycket mindre i försäkring än jag skulle gjort för en Tesla.useless skrev:
Jag antar dock också att FB läst på i tidningarna om strejken mot Tesla och att detta kan påverka hur lång tid reparationer tar. Det ger ju extra kostnader för hyrbil, etc...