B byggarätt skrev:
Ja värdet på huset ökar med mer än kostnaden för arkitekten...
Visst men det kan man ju säga om allt isåfall, materialval osv. Dessutom garanterar inte en arkitekt vinst. Om jag var spekulant på huset i artikeln hade jag dragit av kostnaden för att riva utbyggnaden innan jag lade bud, och tror min syn inte direkt är avikande.

• Gilla
Stone_hammer
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
1 miljon :surprised: då skulle jag alldrig ha råd att byggs ut. Jag ska bygga ut 25 m2, skulle då kosta 830 000. Jag räknar med 100 000 - 150 000 och då med en liten avloppsanläggning. Men utan arkitekt. Vad kostar en arkitekt egentligen?

Vi fick offert på 42kvm på runt 880 k...i Småland nedanför jnkp. 2 rum vanliga fönster spotlights tak och golv värme gjuten platta.
Men sen tillkom målning invändigt och golv. ..
Vi sköt på det projektet ..

Allt utan arkitekt med en enkel förlängning av huset bara inget avancerat jobb.

B begren skrev:
Vi fick offert på 42kvm på runt 880 k...i Småland nedanför jnkp. 2 rum vanliga fönster spotlights tak och golv värme gjuten platta.
Men sen tillkom målning invändigt och golv. ..
Vi sköt på det projektet ..

Allt utan arkitekt med en enkel förlängning av huset bara inget avancerat jobb.
De enklaste jobben kan felaktigt förstöra en fastighet som kan bli osäljbar då rivning är mycket krångligt nu för tiden så varje fastighet borde ha olika planer för hur de kan vidareutvecklas över tid

• Gilla
begren
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
De enklaste jobben kan felaktigt förstöra en fastighet som kan bli osäljbar då rivning är mycket krångligt nu för tiden så varje fastighet borde ha olika planer för hur de kan vidareutvecklas över tid
Jo det kändes som det skulle se ut som en kyrka efter det anbudet... Därför vi väntade med det hela då det handlar om mycket pengar vill man att det ska se bra ut i förhållande till miljön.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tråkigt att du inte förstår arkitektens betydelse speciellt i värdehöjande mening i fundamentet i arkitekturs tre stödben!
Venustas Firmitas Utillitas!
I den ordningen!
Det du inte upptäckt är Venustas vilket är varför vissa lösningar är värda så mycket mer för de som bor!
Utbyggda hus är oftast suboptimerade mitt i mellan två tidsepoker med olika problem med biytor som tar över!
Vanligaste felet är att försöka integrera olika funktioner som man saknar i den andra byggdelen!
Typ att man lägger köket i den nya delen vilket gör det gamla köket till biyta!
Eller lägger bara sovrum i den nya delen och glömmer toa och tvätt!
Det finns också undantag när utbyggnader kompletterar det ursprungliga huset och får helheten att blomstra
Det är oftast väldigt små tillbyggnader som löser begränsningar i ursprungshuset!

Ett mycket vanligt fel är att lägga utbyggnader med platta på mark intill ett hus med källare!

Amatörer bygger ofta för stort med hela ytan bortslösad till biytor!
Trappor och korridorer entréer kan förbruka hela hus+ utbyggnader
Hej, varför är det fel satt lägga utbyggnaden på platta? Undrar för vårt befintliga hus och om vi bygger ut med källare kostar källaren 500 000 kr.

Tack!

A andhak2802 skrev:
Hej, varför är det fel satt lägga utbyggnaden på platta? Undrar för vårt befintliga hus och om vi bygger ut med källare kostar källaren 500 000 kr.

Tack!
Ett hus med källare som får en tillbyggnad med platta på mark får en mycket besvärlig konstruktion att dränera om och det blir lätt sättningar etc i de olika huskropparna

A andhak2802 skrev:

Tack!
Fattar inte varför källaren skulle kosta 500 papp. Fundamentet är i stort samma. Till kommer utgrävning och en lecablockmur. Lite dörr och fönster. Och väldigt mycket mervärde.

T Thomas_Blekinge skrev:
Fattar inte varför källaren skulle kosta 500 papp. Fundamentet är i stort samma. Till kommer utgrävning och en lecablockmur. Lite dörr och fönster. Och väldigt mycket mervärde.
Ja så kände jag med när vi fick priserna, tänkte att det som skiljde är lite grävning och leca.

• Gilla
Mike 233344
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.