S SideshowBobBuilder skrev:
Att tro att det inte finns intresserade och kunniga människor med känsla för både färg och form, trots att de kanske inte arbetar professionellt med det, är kanske att tro lite för lite om människan. Men bara för att dessa, få, existerar innebär ju inte att det inte finns ett stort problem. Man får ha respekt för att många inte har råd att anlita en arkitekt eller inte vill lägga pengarna på där. Men jag tänker att det skulle kunna bli annorlunda. Framledes.
Att ringakta kunskap är verkligen inte rätt väg för mänskligheten Arkitekter och Ingenjörer läkare finns av en anledning!
Visst går det att bygga hus och hjärtoperera utan kunskap och med enkla verktyg men resultaten blir bättre med talang och kunskap!
Jag skulle säga att varje ombyggnad blir bättre och betalar sig med arkitekt!

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
S SideshowBobBuilder skrev:
Jag har viss insyn hur bygglov godkänns. Gestaltning kan vara något som man får nekat bygglov till men det är ovanligt. Det är lagarna som skall uppfyllas. Och det är en sak när vi vanliga dödliga bygger ut och ändrar och har oss. Och det är en annan sak, tycker jag, när vi bygger nya hus. Speciellt tråkigt tycker jag flerbostadshusen är. Den nybrutalism som nu sker kommer att leva i hundra år. Om de nu håller ens så länge.

det är därför jag skriver att det måste finnas en diskussion kring dessa värden. Det måste uppåt i hierarkierna, det måste finnas ett intresse. Byggbranschen, byggherrarna och politikerna har mycket att svara för. Arkitektbranschen lever en alltmer undanskymd tillvaro. I ledbanden på de stora projektörerna. Det är synd. Tycker jag. Kommun och stat kan definitivt sätta mer hårt åt vad som byggs. Jag tycker det är viktigt. Inte sjuksköterska-viktigt så klart men jag tycker vi borde kunna göra bättre. Jag börjar bli lite gammal nu. Och jag tvivlar lite på svensken och Sverige. Luttrad, inför nästa hantverkare som sätter upp något snett. Ledsen när man studerar nya flerbostadshus utan ens en enda, inte ett försök, till arkitektuell verkshöjd. Sorgsen när jag går runt ytterligare ett område utan en tanke på grönytor.
Ja det är mycket illa!
Exploateringen går före varje intelligent tanke och ansträngningar att mjuka upp livets brutala verklighet spottas på av enkel girighet
Något radikalt måste hända med dessa okunniga människor som tror det går bygga höghus med låg vintersol !
De förröder stora områden som mörkläggs halva året

• Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Man kan bygga ut och matcha stilen utan arkitekt mina päron har byggt ut sin 20tals villa och även ett orangeri och båda passar bra i stilen till villan. Men det är klart det springer ju iväg med priset med fönster osv i orginalstil.

Rosa 1920-tals villa med tillbyggt orangeri som matchar husets stil, synlig skillnad i putsens färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan man önska att putsaren lyckades färgmatcha bättre :)

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan bygga ut och matcha stilen utan arkitekt mina päron har byggt ut sin 20tals villa och även ett orangeri och båda passar bra i stilen till villan. Men det är klart det springer ju iväg med priset med fönster osv i orginalstil.

[bild]

Sedan kan man önska att putsaren lyckades färgmatcha bättre :)
Nog inte det enda som behöver matchas bättre!
Hur vore det om folk försöker anlita människor som kan sina saker?

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Börjar bli trött på rubrikerna på det här forumet. Är som Aftonbladets försök till lockande artikel som bara till delvis stämmer med vad det handlar om.

Kostnad med arkitekt och en dyr utbyggnad. Det har inte nå med vad det kostar, bara ved denna utbyggnad kostade. För det kan kosta från 0 till flera miljoner

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr en av de fulaste tillbyggnader jag sett..
Tur att han gjorde det till sig själv...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Att ringakta kunskap är verkligen inte rätt väg för mänskligheten Arkitekter och Ingenjörer läkare finns av en anledning!
Visst går det att bygga hus och hjärtoperera utan kunskap och med enkla verktyg men resultaten blir bättre med talang och kunskap!
Jag skulle säga att varje ombyggnad blir bättre och betalar sig med arkitekt!
Håller inte riktigt med där. Om man bygger ett privathus och vet vad man vill ha, är nyttan av en arkitekt tämligen begränsad. Om man vill bygga billigt kan de vara rent av kontraproduktivt. Inte nog med att arkitektkonsulter tenderar att vara rätt dyra, de använder inte sällan lösningar som fördyrar bygget.

Om man vill bygga privat till en tajt budget är arkitekt i praktiken inget alternativ alls.

Om vi pratar hyreshus eller så... Då är de lite annorlunda.

Ur en byggingenjörsperspektiv är arkitekter ofta rätt kontraproduktiva med. De väljer ofta estetiska löningar som har en ganska hög fysisk implementationskostnad.

Om man vill ha ett hus som är billigt på riktigt så skulle jag nog föreslå färdiga takstolar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Håller inte riktigt med där. Om man bygger ett privathus och vet vad man vill ha, är nyttan av en arkitekt tämligen begränsad. Om man vill bygga billigt kan de vara rent av kontraproduktivt. Inte nog med att arkitektkonsulter tenderar att vara rätt dyra, de använder inte sällan lösningar som fördyrar bygget.

Om man vill bygga privat till en tajt budget är arkitekt i praktiken inget alternativ alls.

Ur en byggingenjörsperspektiv är arkitekter ofta rätt kontraproduktiva med. De väljer ofta estetiska löningar som har en ganska hög fysisk implementationskostnad.

Om man vill ha ett hus som är billigt på riktigt så skulle jag nog föreslå färdiga takstolar.
En ombyggnad blir bättre utan och blir dyrare med arkitekt om man vill byga själv. Men anlitar man hantverkare kan en arkitekt vara ett alternativ. Oftast är både hantverkare och arkitekter lite stel i deras utförande, mycket standard utseende och sådant. Bygg själv och använd drömarna och fantasin som hjälp. Som lera med tadelak badrum

Bjor Bjor skrev:
En ombyggnad blir bättre utan och blir dyrare med arkitekt om man vill byga själv. Men anlitar man hantverkare kan en arkitekt vara ett alternativ. Oftast är både hantverkare och arkitekter lite stel i set utförande, mycket standard utseende och sådant. Bygg själv och använd drömarna och fantasin som hjälp. Som lera med tadelak badrum
Det beror ju lite på hur engagerad man är. Om man har absolut noll engagemang i bygget... så ja.. då är de nog sant.

Har man en del engagemang, och man har en bra byggare med skapliga referensobjekt.

Det beror ju lite på hur man ska bygga ut med. Om man ska bygga ut i identisk stil, så skulle jag nog säga att en arkitekt är kontraproduktiv.

Ska man bygga ut i nyfunkis stil... Då skulle jag nog säga att de är lite beroende på hur bra hantverkaren är.

Ska man ha något mer advancerat.... då kommer de bli dyrare oavsett. Då får man nog ta med de i beräknignen till start.

Bjor Bjor skrev:
Oftast är både hantverkare och arkitekter lite stel i set utförande, mycket standard utseende och sådant.
Det finns faktiskt duktiga arkitekter som kan både förbilliga och rationalisera ett bygge. Inkluderat estetisk utformning. Men som inom alla yrken finns även sämre.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det finns faktiskt duktiga arkitekter som kan både förbilliga och rationalisera ett bygge.
Om enda syftet är att förbilliga och rationalisera bygget, så skulle jag nog snarare hänvisa till en ingenjör än en arkitekt. Min erfarenhet av arkitekter, då jag är ingenjör själv, är att förbilliga väldigt sällan är deras starka sida...

Ett par sidor där arkitekter gör att jobb med värde är layout planering, där de arkitekter ofta är relativt duktiga på att genera mer praktiskt utrymme per kvadratmeter. En annan grej där arkitekter överlag behövs är att få igenom tillstånd på knepiga platser.

Arkitekter kan hjälpa vissa situationer. Men vi pratar nästan alltid om byggnationer i den högre prisnivån. Men pratar vi budget bygge, då blir de anorlunda

Tycker rubriken är lite dumt satt. Den ger sken av att de försökt göra en billig utbyggnad. jag argumenterar inte att utbyggnaden kanske är prisvärd, men inte direkt billig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det finns faktiskt duktiga arkitekter som kan både förbilliga och rationalisera ett bygge. Inkluderat estetisk utformning. Men som inom alla yrken finns även sämre.
Dom är få om inte nå standard bygge ska byggas. Jag vet bara om 2 bra hantverkare i Sverige som bygger som jag bygger, finns säkert några till. Och hur många arkitekter finns det då som skulle passa mig? Men allt handlar om hur man vill att det ska se ut. En arkitekt tillsammans med en byggnadsantikvarie är en bra idé i många situationer när man bygger ut.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:

Som sagt utan fackmannakunskap i arkitektur så blir exploateringen av en tomt ofta ett dyrt misstag med alla kringfunktioner väderstreck och ljusförhållande en livslång påminnelse om hur snålheten bedrar visheten!
Om kravet är att bygga billigast i Sverige så är det bäst att köpa ett färdigt hus och inte bygga!
Om projektet ska bli så ekonomiskt som möjligt så är det nödvändigt med en erfaren projektledare med uppförda objekt i närtid då kan man om möjligt träffa budget estimatet ungefär
Det är sällsynt att arkitektkostnaden inte ger avkastning på sikt...

B byggarätt skrev:
Som sagt utan fackmannakunskap i arkitektur så blir exploateringen av en tomt ofta ett dyrt misstag med alla kringfunktioner väderstreck och ljusförhållande en livslång påminnelse om hur snålheten bedrar visheten!
Om kravet är att bygga billigast i Sverige så är det bäst att köpa ett färdigt hus och inte bygga!
Om projektet ska bli så ekonomiskt som möjligt så är det nödvändigt med en erfaren projektledare med uppförda objekt i närtid då kan man om möjligt träffa budget estimatet ungefär
Det är sällsynt att arkitektkostnaden inte ger avkastning på sikt...
En arkitekt och en projektledare är inte samma typ av tjänst. Om man har en erfaren byggare som byggt flera hus tidigare så är de inget större problem för dem att ta huvud entreprenaden. Även utan det så är de inga störa konstigheter. Jag menar har man en byggare som gör ett bra skal så är det rätt lungt sen.

Arkitekter ger itne mycket just där.

Sedan om man bygger något annat typ något offentlgit, så kan man knappast klara sig utan arkitekt.

Huset i artikeln är ju en ganska stark indikator på att en arkitekt inte är en garanti på att det blir bra utfört. En duktig arkitekt hade ju ritat så det passar huset och åldern på detta.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.