Jag förstår inte riktigt varför det ska krånglas till så, men men, smaken är som baken ;)
 
  • Gilla
Cirs
  • Laddar…
Det ska krånglas till för tydligen enligt vissa skall det räcka med ett väggliv om 2200 för ett garage. Det är knappt att man kan ha belysning utan att behöva ducka.
 
Jo och så länge allt blir rätt byggt så är jag glad.

Frågan är om det finns någonting att anmärka på angående konceptet.

Med dessa balkar, blir det höga eller normala krafter på väggarna i de olika ledderna?
 
Sax är inget alternativ tyvärr och det är inte stolparnas höjd som är problemet utan en 160cm hög bil man ska kunna stå under :)
 
Har ingen speciell bil i åtanke bara generella mått. Men jag vill kunna röra mig fritt under bilen med div saker som gasbrännare, svets, växellåds lyft etc. Och som sagt även om jag använde sax så slår bilen i ett normalt tak innan den nått önskad höjd.
 
Har du inte börjat ännu så är det enklast att antingen ha en limträbalk på hela längden eller saxtakstolar vid billyften....
 
Jo men det blir nog ganska hög material kostnad med tre 10,8m limträ balkar och det blir lite krångligare att förlänga garaget i framtiden. Hur jag än vrider och vänder på det känns detta koncept vinnande. Jag menar vad är konkret dåligt med det? Om det finns något dåligt så hör jag gärna det innan jag bygger fel :p
 
Är stolparna till lyften så höga som du har ritat dem?
om de är det går de upp på vinden. eftersom de står utanför öppningen.
 
Krullert skrev:
Jo men det blir nog ganska hög material kostnad med tre 10,8m limträ balkar och det blir lite krångligare att förlänga garaget i framtiden. Hur jag än vrider och vänder på det känns detta koncept vinnande. Jag menar vad är konkret dåligt med det? Om det finns något dåligt så hör jag gärna det innan jag bygger fel :p
Det behövs väl ifs bara en LB...
Ska du förlänga garaget senare är det bättre att bygga det större redan från början...

Använd saxtaksolar vid lyften...ta in några offerter där du ger dom måtten och info om lyften så blir det både enkelt och rätt..
 
Spett och slägga skrev:
Jag planera att bygga garage i närtid, och jag valde bort 2-pelarlyftarna för de tar så mkt utrymme.

Jag tänkte köra med dessa saxlyftar som är ner fällda i golvet så man får helt plan golv.
Precis så gjorde jag när jag byggde mitt garage för ett par år sedan.
Nerfälld (85% av året) tar den ingen plats alls. Uppfälld (14.9% av året) tjänstgör den som extra arbetsbord och 0.1% av tiden har jag en bil på lyften.
Men behovet varierar så klart, dock har jag väldigt svårt att förstå de som bygger ett litet (under 150m2) hobbygarage och "förstör" en relativt stor yta genom att ha en fast monterad pelarlyft där, i en renodlad bilverkstad är det en annan sak.

Men som sagt, detta hjälper inte TS och det var heller inte frågan, så jag ber om ursäkt för offtopic.

Min lyft:
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Skaffa sämre bilar så använder ni lyften oftare.... :D
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Har man en bil som är ett projekt mer än en bil så kommer den stå på lyften 80% av året:)
 
Jag har många bilar på g som troligen kommer vara utan hjul i princip från början till Slut. Och sax klarar man en hel del men vill inte in och trängas med den under bilen. Den funkar om man ska byta olja och hjul. Om man inte har balkar på var sida av nockbalken så måste "Takstolarna" också vara limträ för att klara spännvidden, dyrt. Jag hade gärna byggt större men allt ska betalas också och tre år av nudlar får räcka :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.