15 976 läst · 43 svar
16k läst
43 svar
Kort nockbalk för att frigöra utrymme över billyft i garage?
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Jo och så länge allt blir rätt byggt så är jag glad.
Frågan är om det finns någonting att anmärka på angående konceptet.
Med dessa balkar, blir det höga eller normala krafter på väggarna i de olika ledderna?
Frågan är om det finns någonting att anmärka på angående konceptet.
Med dessa balkar, blir det höga eller normala krafter på väggarna i de olika ledderna?
Jag planera att bygga garage i närtid, och jag valde bort 2-pelarlyftarna för de tar så mkt utrymme.
Jag tänkte köra med dessa saxlyftar som är ner fällda i golvet så man får helt plan golv.
http://www.verkstadsexperten.se/i/v/account.webshop.add2cart?p_artno=tws3-18u
Jag tänkte köra med dessa saxlyftar som är ner fällda i golvet så man får helt plan golv.
http://www.verkstadsexperten.se/i/v/account.webshop.add2cart?p_artno=tws3-18u
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Sax är inget alternativ tyvärr och det är inte stolparnas höjd som är problemet utan en 160cm hög bil man ska kunna stå under
Har bilen kryssram?
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Har ingen speciell bil i åtanke bara generella mått. Men jag vill kunna röra mig fritt under bilen med div saker som gasbrännare, svets, växellåds lyft etc. Och som sagt även om jag använde sax så slår bilen i ett normalt tak innan den nått önskad höjd.
Har du inte börjat ännu så är det enklast att antingen ha en limträbalk på hela längden eller saxtakstolar vid billyften....
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Jo men det blir nog ganska hög material kostnad med tre 10,8m limträ balkar och det blir lite krångligare att förlänga garaget i framtiden. Hur jag än vrider och vänder på det känns detta koncept vinnande. Jag menar vad är konkret dåligt med det? Om det finns något dåligt så hör jag gärna det innan jag bygger fel
Det behövs väl ifs bara en LB...Krullert skrev:Jo men det blir nog ganska hög material kostnad med tre 10,8m limträ balkar och det blir lite krångligare att förlänga garaget i framtiden. Hur jag än vrider och vänder på det känns detta koncept vinnande. Jag menar vad är konkret dåligt med det? Om det finns något dåligt så hör jag gärna det innan jag bygger fel
Ska du förlänga garaget senare är det bättre att bygga det större redan från början...
Använd saxtaksolar vid lyften...ta in några offerter där du ger dom måtten och info om lyften så blir det både enkelt och rätt..
Precis så gjorde jag när jag byggde mitt garage för ett par år sedan.Spett och slägga skrev:
Nerfälld (85% av året) tar den ingen plats alls. Uppfälld (14.9% av året) tjänstgör den som extra arbetsbord och 0.1% av tiden har jag en bil på lyften.
Men behovet varierar så klart, dock har jag väldigt svårt att förstå de som bygger ett litet (under 150m2) hobbygarage och "förstör" en relativt stor yta genom att ha en fast monterad pelarlyft där, i en renodlad bilverkstad är det en annan sak.
Men som sagt, detta hjälper inte TS och det var heller inte frågan, så jag ber om ursäkt för offtopic.
Min lyft:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaffa sämre bilar så använder ni lyften oftare....
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Jag har många bilar på g som troligen kommer vara utan hjul i princip från början till Slut. Och sax klarar man en hel del men vill inte in och trängas med den under bilen. Den funkar om man ska byta olja och hjul. Om man inte har balkar på var sida av nockbalken så måste "Takstolarna" också vara limträ för att klara spännvidden, dyrt. Jag hade gärna byggt större men allt ska betalas också och tre år av nudlar får räcka
Redigerat: