Krullert skrev:
Om man inte har balkar på var sida av nockbalken så måste "Takstolarna" också vara limträ för att klara spännvidden, dyrt.
Med saxtakstolar så klara du lätt 8400mm...och du slipper balkar alls....
 
Jag ser att takvinkeln är ganska flack. Mina saxtakstolar har 34 grader på 'utsidan' medans insidan är runt 20 (har jag för mig). Har du kollat om det går att få saxstolar och vad det blir för vinkel på innertaket? Är det en möjlighet att ändra takvinkeln för (om du håller bygghöjden)?
 
Jag har tittat mycket på saxtakstolar med, men max byggnadshöjd är 3m och saxtakstolar ger ändå inte så mycket takhöjd förutom på mitten så hissar jag upp en kombi 1.8m så tar åtminstone bakdelen i. Sen är det skönt om man har lite extra utrymme över bilen så man inte behöver vara orolig för att någon mindre insatt råkar trycka upp bilen genom taket. Jag har alltså en vägghöjd på 2,7m och behöver en takhöjd på 3,6m ca 2,3m från väggen.
 
Redigerat:
Ok då blir det bökigt. 21 grader på innertaket ger dig cirka 80cm 2,3m in (om min skolmatte funkar), det fattas 10cm redan där. Kan du inte förskjuta lyften framåt så att mer av den höga delen hamnar i 'mitten' på garaget? Men du kanske behöver hissa bilen med huven öppen också :-/
 
Jag ska kika lite i cadden det är nog möjligt att det fungerar med sax trots allt nu när jag gick upp en storlek :surprised: Tack så länge!
 
Tänk på att du knappast kommer klara 3 meters bygghöjd med 2,7 meters innertakshöjd. Om det nu är petigt?

Från mark till platta 20 cm + 270 cm till takgips + 5 cm takgips och gles + 30 cm takstol + takbeklädnad 10 cm = 335 cm.

Bara ett rimligt exempel på hur det troligtvis ser ut? :)
 
Jag förstår fortfarande inte varför den enkla lösning jag har inte skulle funka för dig.


takstol.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jo, jag tror det där funkar.

Det är kanske lite värre när man tar bort mer än en takstol.
Jag ser på din bild att dina takstolar till höger och vänster om öppningen är av annan typ.
Är det för att de är starkare så eller för att ha bättre förvaring på övriga vinden?
 
Det är väl fackverk för att ta upp extra vikten från limträbalken?
 
S
måste du ha "A-takstolar" då?
 
Stolarna som bär upp nockbalken är konstruerade så för att ta lasten från balken. De vid sidan är konstruerade så för att bättre kunna utnyttja vindsutrymmet för förvaring.
De vid sidan med öppningen är extra på mitt önskemål, annars hade det varit vanliga W-stolar där.

Spännvidden är 11m med ett stick p 50cm på var sida.

Vill man ha bredare än 2,4 meter måste man ju inte nödvändigtvis gå upp till 3.6, man kan ju nöja sig med t.ex. 3m. Man kan ju trots allt välja precis vilket mått man vill, åsså anpassa resten ;)
 
Redigerat:
Jo det ser snyggt ut som du löst det, tack för bild! Jag ska undersöka alternativen lite men din lösning är bra och verkar inte heller dyr.
Men vad är totala höjden av den balken från nock till vägg? När jag testar med endast nockbalk och cc 1200 så blir lämplig storlek 90x315 lim trä
 
Redigerat:
Den höglyftande saxlyften såg inte alls dummt ut och vettig pris jämfört med de 30-40k jag sett hittills.
En till tanke gällande plats i taket för bilen är att ha en takkupa ovanför liften, eller två en fram och en bak.
 
Cirs skrev:
Den höglyftande saxlyften såg inte alls dummt ut och vettig pris jämfört med de 30-40k jag sett hittills.
En till tanke gällande plats i taket för bilen är att ha en takkupa ovanför liften, eller två en fram och en bak.
Funkat nog inte med given bygghöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.