MathiasS MathiasS skrev:
Finns en liknande, men inte rund, produkt på bauhaus faktiskt.

[länk]
Har en sån men gick över till Full-Circle. Deco-sander har väldigt liten platta, 70x198mm, som slår runt väldigt lätt pga begränsad rörlighet i leden. Vill minnas att även teleskopskaftet var onödigt tungt för att vara bekväm att jobba med.

A AG A skrev:
Märkligt att någon som har så mycket erfarenhet och kunska av spackling. Så att han även försöker lära de som jobbar med det, hur de ska göra, och främst vilka material som måste användas.
Att inte han ens vet vilken kornstorlek som är att föredra?
Haha du är fortfarande sur över att du är den enda målaren som missat att det är pappremsa som gäller sedan 15(?) år tillbaka.

Kom igen nu, inget att hänga läpp för - nu vet du ju!

Nu har iallafall slipen kommit och det ska bli kul att testa lite ikväll. Första intrycken är att den verkar vara välgjord på normalt BlåBosch-vis. Den rörliga mekanismen i sliphuvudet verkar stabil. Hur den står sig mot andra liknande maskiner vet jag inte (den verkar inte göra bort sig helt i tester), men den är avsevärt billigare än maskinerna från Flex, Festool mfl.

En vinkelslip från Bosch ligger på en blå verktygslåda i ett rum med jackor och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch blå dammsugare, skor i bakgrunden, trådanslutning, inomhusmiljö, skohylla, grå matta.
Skapa konto
Bosch sticksåg med dammsugarslang, placerad på blå låda, bakgrund med skohylla och skor.
Skapa konto
Blå Bosch verktygslåda på träbänk, verktyg bredvid, kläder och skor i bakgrunden.
Skapa konto

• En bild på en öppen verktygslåda med en roterande polermaskin och tillbehör.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Ok, testad.

Inledningsvis ytterligare ett antiklimax då det fattas eller inte följde med någon universaladapter för dammsugaranslutningen. Till just detta Bosch-nummer (0 601 7D4 000) ska det följa med en adapter (1 607 000 F2K) vilket det inte gjorde. Jag misstänker dock att det finns olika paketeringar under samma bosch-nr och att det i denna inte ingår.

Lite mcgyveri fick lösa detta tillfälligt, men jag får nog beställa adaptern separat (70spänn).

Jag monterade det 180-nät som följde med maskinen. Vågade inte testa de 150-nät jag köpte eftersom jag var lite rädd för avverkningen. Körde också med motorn på lågfart för att "hinna med".

Sammanfattningsvis kan man säga att jag färdigslipade 90% av allt jag skulle slipa på 6-7minuter med maskinen och sedan ägnade jag en timme åt att handslipa de sista 10%en som jag inte vågade ta med maskinen ........Körde både tak och vägg.

På ett ställe i taket lyckades jag slipa ner i pappret på gipsen en bit men generellt var det enkelt att ta ner kanterna på spacklet och sedan jämna av ytan på resten. Förvånande enkelt faktiskt.

Dammuppsamlingen var väldigt bra trots att jag var tvungen att använda en slang med strypning i form av klen dimension. Ett par gånger trillade det ut lite slipdamm som samlats i huvudet, speciellt vid takslipningen, men på det hela taget verkar uppsamlingen fungera väldigt bra.

En sak jag tror jag ska göra annorlunda nästa gång är spacklingen av skruvarna mitt i skivan. Jag hade denna gång cc30 på läkten så jag har två rader skruv mellan ytterkanterna och eftersom långskarvarna spacklats 40-50cm brett så hade det varit enklare vid slipningen att spackla lite bredare bara, inte skruv för skruv som jag nu gjort.

Ikväll testar jag 150korn på den takyta som är kvar. Misstänker dock att det är för grovt, iallafall tills jag är lite mer vad vid maskinen.

• Gilla
SamiHus och 3 till
  • Laddar…
Kollade min nu som var köpt på Amazon och jag fick med en påse med 3 clips och dammsugaranslutning.
Har inte använt maskin än dock.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Kollade min nu som var köpt på Amazon och jag fick med en påse med 3 clips och dammsugaranslutning.
Har inte använt maskin än dock.
Bosch säger att det bara finns ett paket. Det tror jag dock är fel. Men, slår jag på det EAN-nummer som säljaren anger så hittar jag det på andra ställen och då ingår dammsugaradaptern. Vi får väl se vad kundservice säger. Det ska även följa med slipkuddar som också saknas. Adaptern går ju att beställa lös och kostar 70spänn ungefär, så det är ju inget att långtjafsa om, men ett telefonsamtal eller två är det ju värt.

MathiasS MathiasS skrev:
Bosch säger att det bara finns ett paket. Det tror jag dock är fel. Men, slår jag på det EAN-nummer som säljaren anger så hittar jag det på andra ställen och då ingår dammsugaradaptern. Vi får väl se vad kundservice säger. Det ska även följa med slipkuddar som också saknas. Adaptern går ju att beställa lös och kostar 70spänn ungefär, så det är ju inget att långtjafsa om, men ett telefonsamtal eller två är det ju värt.
Den säljs även som två olika artikelnummer har jag sett. Normalt brukar det väl vara för 2 olika marknader men har sett båda på Amazon.

SamiHus SamiHus skrev:
Den säljs även som två olika artikelnummer har jag sett. Normalt brukar det väl vara för 2 olika marknader men har sett båda på Amazon.
Ja det finns en annan modell som heter 550 istället för 55-225. Men det är samma sak förstås. Jag har köpt den som heter 55-225

P poba53 skrev:
[länk]

Enligt denna länk saknar GTR550 softstart
Men kollar man reservdelslistorna för dessa har elnikstyrdonet samma artickelnummer

En något märklig diskussion med computersalg.se följde i kölvattnet av denna leverans.

Baserat på att BOSCH-numret ska innehålla en dammsugaradapter och ytterligare slipplattor (det som pappret sitter på) så bad jag computersalg att skicka delarna som fattades. I första hand var jag intresserad av dammsugaradaptern som kostar 75kr, så det är ju ingen dealbreaker direkt.

De hade väldigt svårt att motivera varför det ena eller det andra ingick eller inte ingick, bland annat hänvisade man till conrad.dk för en referens kring vad som var inkluderat. Därefter tyckte man istället att det var första bilden på produkten på deras egen hemsida som var styrande.

Där hade man med något som kunde tolkas om slipplattorna, men inte sugadaptern.

Det hela slutade då med att det skickar slipplattor för drygt 800kr, men inte sugadaptern för 75kr.

Man kan väl sammanfatta det med att när man säljer något så är det viktigt att vara tydlig med vad som ingår i leveransen.

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En något märklig diskussion med computersalg.se följde i kölvattnet av denna leverans.

Baserat på att BOSCH-numret ska innehålla en dammsugaradapter och ytterligare slipplattor (det som pappret sitter på) så bad jag computersalg att skicka delarna som fattades. I första hand var jag intresserad av dammsugaradaptern som kostar 75kr, så det är ju ingen dealbreaker direkt.

De hade väldigt svårt att motivera varför det ena eller det andra ingick eller inte ingick, bland annat hänvisade man till conrad.dk för en referens kring vad som var inkluderat. Därefter tyckte man istället att det var första bilden på produkten på deras egen hemsida som var styrande.

Där hade man med något som kunde tolkas om slipplattorna, men inte sugadaptern.

Det hela slutade då med att det skickar slipplattor för drygt 800kr, men inte sugadaptern för 75kr.

Man kan väl sammanfatta det med att när man säljer något så är det viktigt att vara tydlig med vad som ingår i leveransen.
Fan, nu måste man kolla vad man har i väskan. Är detta Boschnumret på ditt kit 0 601 7D4 000?

K Kane skrev:
Fan, nu måste man kolla vad man har i väskan. Är detta Boschnumret på ditt kit 0 601 7D4 000?
Japp.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Japp.
Samma artikelnummer på min. Ingen dammsugaradapter där heller.....

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dammsugaradapter med! 🙂

• Närbild på en Bosch-förpackning med artikelnummer 0 601 7D4 000. En beige dammsugaradapter syns delvis i förpackningen.
    Skapa konto
  • Dammsugaradapter och två små runda bitar på en rund borste i en öppen blå verktygslåda.
    Skapa konto
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.