4 690 läst · 44 svar
5k läst
44 svar
Kornstorlek till väggslip/giraff?
Jag har iallafall beställt en Bosch-giraff. Lackade ur helt på allt jävla slipdamm igår kväll. Beställde slipnät korn 150 från amazon och de levererar idag eller imorgon. Behöver jag grövre slipnät levererar de 120korn "next day".
Jag håller med @TeroM om att maskinen är onödig om man är duktig på att spackla. Mitt problem är att jag är duktig på att spackla precis när jag är färdig med ett rum och igår insåg jag att jag har väggar och tak i 2x25kvm rum + det jag håller på med nu kvar att göra, så då var inköpsbeslutet rätt lätt att göra ärligt talat. Det är småpengar sett till totala renoveringskostnaden för dessa rum.
Boschmaskinen har ett bra pris på Duab nu och verkar inte vara totalt skräp jämfört med mycket dyrare alternativ.
För den som vill ha manuella alternativ med dammsugare finns även denna på hornbach:
https://www.hornbach.se/p/handslipmaskin-rautner-228x82mm-med-utsug-o26mm/10445129/
Antagligen inte helt kass (jag använder brorsan till den där utan utsug) men det blir förstås lite tyngre att göra waxon/waxoff när det hänger en slang där också.....
Jag håller med @TeroM om att maskinen är onödig om man är duktig på att spackla. Mitt problem är att jag är duktig på att spackla precis när jag är färdig med ett rum och igår insåg jag att jag har väggar och tak i 2x25kvm rum + det jag håller på med nu kvar att göra, så då var inköpsbeslutet rätt lätt att göra ärligt talat. Det är småpengar sett till totala renoveringskostnaden för dessa rum.
Boschmaskinen har ett bra pris på Duab nu och verkar inte vara totalt skräp jämfört med mycket dyrare alternativ.
För den som vill ha manuella alternativ med dammsugare finns även denna på hornbach:
https://www.hornbach.se/p/handslipmaskin-rautner-228x82mm-med-utsug-o26mm/10445129/
Antagligen inte helt kass (jag använder brorsan till den där utan utsug) men det blir förstås lite tyngre att göra waxon/waxoff när det hänger en slang där också.....
Jag har också en giraff hemma. Det tar en stund att lära sig och kör man med för grovt nät och hög fart blir det fort runda märken. Så börja med fint nät och lägre hastighet och sen ”jobba dig uppåt”.MathiasS skrev:Jag har iallafall beställt en Bosch-giraff. Lackade ur helt på allt jävla slipdamm igår kväll. Beställde slipnät korn 150 från amazon och de levererar idag eller imorgon. Behöver jag grövre slipnät levererar de 120korn "next day".
[länk]
Se också till att du har rätt inställningar så den inte suger fast för hårt på väggarna.
Edit: Har GTR 55-225 och en sak att tänka på är att min dammsugareslang (Kärscher WD3) var lite för liten munstycke på. Det löste jag med lite eltejp.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag tycker jag är ganska bra på att spackla och använder egenblandat gipsspackel som inte sjunker ihop. Men jag föredrar ändå giraffen framför handslipning. Dels går det fort och dels är det lättare att komma åt högt upp då man inte behöver lägga någon kraft på att trycka verktyget mot väggen.
Redigerat:
Den köpte jag men var inte alls nöjd. Den viker sig lätt att vi nätet fastnar alldeles för lätt. När det är spackel glider den bra men när man kommer på kartongen så hugger den till.MathiasS skrev:Jag har iallafall beställt en Bosch-giraff. Lackade ur helt på allt jävla slipdamm igår kväll. Beställde slipnät korn 150 från amazon och de levererar idag eller imorgon. Behöver jag grövre slipnät levererar de 120korn "next day".
[länk]
Dessutom med dammsugarslangen på så blir det väldigt bökigt att jobba med.
Jag funderar nu på en giraff för att få den stora jämna ytan.
Vad är det för gipsspackel du blandar? Har funderat på det många gånger för att få smidigare konsistens och jobba med. Vanligt finspackel är för trögt så mest kört med remsspackel och rollspackel, inte rollat utan spacklat som vanligt. Använder även spadar som i UK/US som har djupare och mer flexibla blad, och spacklet i en mudpan.useless skrev:
Kraft är något som det tog ett tag att lära sig undvika. Ju hårdare man trycker desto trögare blir det men avverkningen blir inte större. Lätt tryck, räcker med sugkraften från dammsugaren, så är det inte ansträngande heller.
Veckans antiklimax: i fredags visade det sig att Duabhuset ljög om leveranstiden så jag bokade av och beställde från annan leverantör istället. Kommer på onsdag eller torsdag.
Efter att ha haft lite paus under veckan har dock min spacklingskryptonit försvunnit och jag är plötsligt svinbra på att spackla….så nu är det inte längre så mycket att slipa och jag hinner nog klart med dessa utrymmen imorgon….men men, det finns mer att göra senare i år.
Efter att ha haft lite paus under veckan har dock min spacklingskryptonit försvunnit och jag är plötsligt svinbra på att spackla….så nu är det inte längre så mycket att slipa och jag hinner nog klart med dessa utrymmen imorgon….men men, det finns mer att göra senare i år.
Har du avbeställt nu då😉MathiasS skrev:Veckans antiklimax: i fredags visade det sig att Duabhuset ljög om leveranstiden så jag bokade av och beställde från annan leverantör istället. Kommer på onsdag eller torsdag.
Köpte du direkt från UK eller finns det ngn handlare lokalt i Sverige?TeroM skrev:Jag har kört med Mirkas 180 nät med giraff.
Men, giraff är tung att jobba med och dammar en del framför allt om man lyfter den lite från ytan. Tog några väggar men när jag lärde mig att spackla behövs det inte mycket slipande, en lättare omgång efter sista spackellagret. Skaffade en full-circle som nedan och efter det är det en fröjd att slipa. Den väger i stort sett inget, mest dammfria slipningen jag upplevt och då har jag även använt Mirkas deco-sander. Runda plattan kan inte flippa runt som det rektangulära plattorna kan göra. Använder Mirkas 120 nät på den.
[länk]
Köpte från UK. Slipen verkar vara svårare att få tag på numera. Köpte den och spackelspadar etc. från https://www.gypsumtools.com/.
Finns en liknande, men inte rund, produkt på bauhaus faktiskt.
https://www.bauhaus.se/vaggslipmaskin-mirka-deco-sander
https://www.bauhaus.se/vaggslipmaskin-mirka-deco-sander
Märkligt att någon som har så mycket erfarenhet och kunska av spackling. Så att han även försöker lära de som jobbar med det, hur de ska göra, och främst vilka material som måste användas.MathiasS skrev:Insåg just att jag har flera kvadratkilometer med väggar som det ska vara gips på så nu blir det en väggslip/giraff så jag slipper dammet och att bli trött i armen.
Men, vilken kornstorlek vill jag ha på slippappret?
När jag handslipar kör jag 150 och det avverkar väldigt mycket så jag gissar att det är 180 eller kanske tillochmed 220 om jag har pappret i en maskin? Med 150 tror jag allt spackel försvinner direkt....
Det ser ut som att jag vill ha slipnät och inte papper, men kornstorleken är väl samma ändå tänker jag....
Att inte han ens vet vilken kornstorlek som är att föredra?