4 356 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
Korkade lösningsförslag sökes
Det är en vanlig billig L soffa från Ikea. Stoppad men är inte rejäl på något sätt. Soffan sitter mittemot stora eldstaden mitt i rummet så kylan kommer definitivt underifrån.T toolman77 skrev:Är det soffan som är kall eller drar det verkligen genom soffan? mot en ytter vägg kan du prova att dra ut den 10cm från väggen. Är det verkligen drag genom soffan skulle jag häfta plast på undersidan för att se om det hjälper.
Hur ser soffan ut? Är det en stoppad soffa eller en kökssoffa i trä med en massa spjälor?
Det är så det känns, ja. Jag får tyvärr inte göra något med själva stommen. Det är ett timmerhus med paneler från 20talet, jag kommer inte in emellan.F fribygg skrev:
nåjo... Det var grunden jämns med backen jag undrade över... Då jag har en sådan grund själv på mitt hus.. Där sitter det brädor som dragskydd...Snö13 skrev:
Det går bra med byggplast eller några brädor som stoppar det mesta av vinddraget...Snö13 skrev:
JajemänSnö13 skrev:
Jo det kan man göra.. Eller så tar man lite stockar av klen diameter och lägger ovanpå plasten längst ner.. snön löser resten och isolerar grunden.. möjligt att man får ösa dit lite mer snö eftersom men detta blir tätt och skönt
Snö13 skrev:
Finns det någonstans där eldstaden kan få luft ifrån när du eldar i den?
En större eldstad kräver stora mängder luft, och om man har tätat överallt så tar sig den luften in där den kan. T ex genom ett otätt dåligt isolerat golv.
Så när du eldar så känns det bara ännu kallare i soffan.
Då är det nog inte mycket mer att göra än att försöka med en tjock matta och någon slags skiva under som dämpar draget just där soffan står.Snö13 skrev:
På 1700-talet var de nog nöjda om de hade 10 -15 plusgrader inomhus på vintern. Sedan har nog den gamla isoleringen sjunkit ihop, som du säger. Dessutom hade de nog mer snö så de kunde skotta upp på utsidan.