Snö13 Snö13 skrev:
Det är så det känns, ja. Jag får tyvärr inte göra något med själva stommen. Det är ett timmerhus med paneler från 20talet, jag kommer inte in emellan.
Betongtäckmatta runt huset är mitt råd, billigast är ju självklart om du kan få en begagnad.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Snö13 Snö13 skrev:
Det är en vanlig billig L soffa från Ikea. Stoppad men är inte rejäl på något sätt. Soffan sitter mittemot stora eldstaden mitt i rummet så kylan kommer definitivt underifrån.
Drar det lika mycket om du stänger spjället?
 
Fattig mans värmegolv rekommenderas!
I husbusskretsar har man alltid kalla golv och dåliga möjligheter att isolera. Den klassiska lösningen är liggunderlägg under valfria mattor. För mig funkade det fint i bussen, borde gå lika bra på ett plankgolv!
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Hade med dragigt trägolv i Stuga på plintgrund. La sån där 3mm xpsfoam och sen klickgolv på det. Och dreva med skumgummilist vid väggarna. Har inget drag längre och mycket varmare golv. Den där xpsfoamen isolerar otroligt bra. Sen vet jag inte hur bra det är med foam för fuktvandring osv. Men för egen del är jag inte så orolig då jag har väldigt lite isolering i golvet och fritt blås under stugan. Skulle nog göra stor skillnad även utan foam. Att få bort draget är ju det viktigaste.
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Drar det lika mycket om du stänger spjället?
Japp, ingen nämnvärd skillnad som det känns
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Fattig mans värmegolv rekommenderas!
I husbusskretsar har man alltid kalla golv och dåliga möjligheter att isolera. Den klassiska lösningen är liggunderlägg under valfria mattor. För mig funkade det fint i bussen, borde gå lika bra på ett plankgolv!
Liggunderlägg? Du menar typ yoga-mattor?

Nå ja, varför inte, ska jag hålla i åtanke :) Tack så mycket!
 
G GVR4 skrev:
Hade med dragigt trägolv i Stuga på plintgrund. La sån där 3mm xpsfoam och sen klickgolv på det. Och dreva med skumgummilist vid väggarna. Har inget drag längre och mycket varmare golv. Den där xpsfoamen isolerar otroligt bra. Sen vet jag inte hur bra det är med foam för fuktvandring osv. Men för egen del är jag inte så orolig då jag har väldigt lite isolering i golvet och fritt blås under stugan. Skulle nog göra stor skillnad även utan foam. Att få bort draget är ju det viktigaste.

Tack för tippset. Ja, det drar nog ändå, även fast jag har plastmatta under själva mattan. Ska kolla det där med xpsfoam!
 
Korkade förslag efterlyses i början.
Stor varm hund?
Partner?
Filttofflor?
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
Cheesen
Hur ser tätningslisterna i fönstren ut? Är dom bara halvbra så skulle jag börja med att byta dom. Golvkyla kan komma uppifrån då kall luft sjunker och hamnar på golvet. Hade golvkallt i sovrummet i stugan och det löste jag med nya tätningslister i vädringsluckan som jag inte öppnat på många år.

Om inte det funkar så får du väl låna/hyra en värmekamera och söka efter kallras. Sätt sedan energin på att isolera där det är blått i kameran.
 
  • Gilla
Snö13 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Hur ser tätningslisterna i fönstren ut? Är dom bara halvbra så skulle jag börja med att byta dom. Golvkyla kan komma uppifrån då kall luft sjunker och hamnar på golvet. Hade golvkallt i sovrummet i stugan och det löste jag med nya tätningslister i vädringsluckan som jag inte öppnat på många år.

Om inte det funkar så får du väl låna/hyra en värmekamera och söka efter kallras. Sätt sedan energin på att isolera där det är blått i kameran.
Då fortsätter jag på samma tema, det är nog dax att TS sätter in innanfönstren och börjar elda för värmen
 
Cheesen Cheesen skrev:
Hur ser tätningslisterna i fönstren ut? Är dom bara halvbra så skulle jag börja med att byta dom. Golvkyla kan komma uppifrån då kall luft sjunker och hamnar på golvet. Hade golvkallt i sovrummet i stugan och det löste jag med nya tätningslister i vädringsluckan som jag inte öppnat på många år.

Om inte det funkar så får du väl låna/hyra en värmekamera och söka efter kallras. Sätt sedan energin på att isolera där det är blått i kameran.
Tack så mycket för tippset, det hade jag inte tänkt på!
 
F fribygg skrev:
Då fortsätter jag på samma tema, det är nog dax att TS sätter in innanfönstren och börjar elda för värmen
Fönstrarna är utbytta, innerfönster finns inte längre. Att älda hjälper med värmen men löser tyvärr inte kallras från golvet :/
 
Innan jag la mitt laminatgolv hade jag en stor ryamatta under soffan. Och under den hade jag sån foam jag nämnt. Det gjorde ganska stor skillnad bara det. Kanske en början iaf
 
  • Gilla
Snö13
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Hade med dragigt trägolv i Stuga på plintgrund. La sån där 3mm xpsfoam och sen klickgolv på det. Och dreva med skumgummilist vid väggarna. Har inget drag längre och mycket varmare golv. Den där xpsfoamen isolerar otroligt bra. Sen vet jag inte hur bra det är med foam för fuktvandring osv. Men för egen del är jag inte så orolig då jag har väldigt lite isolering i golvet och fritt blås under stugan. Skulle nog göra stor skillnad även utan foam. Att få bort draget är ju det viktigaste.
Denna lösning tror jag på.
Och vill man göra det extra mysigt så kör man med den där varianten med Fusk-el-värme under/vid soffan /soffbordet.
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/portabla-varmemattor/varmematta-5m2.htm
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Denna lösning tror jag på.
Och vill man göra det extra mysigt så kör man med den där varianten med Fusk-el-värme under/vid soffan /soffbordet.
[länk]
Bra idé! Så länge man inte bor i elområde 4 :crysmile::p
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.