Hej,
ska koppla in en Shelly 1 mini gen 3 att fungera som en enkel strömbrytare, UTAN någon manuell brytare på väggen., men jag får ingen output ström när jag sätter den i läge on. Så här ser kopplingsschemat ut som bifogas:
- Kopplar in inkommande ström L och Nolla (L + N) på L och N.
Pluggen startar, lilla lysdioden lyser och den är åtkomlig vi appen (konfigurerad och klar)
- Mäter strömmen mellan L och N, 234 Volt som förväntat
Men!
När jag mäter mellan N och O så finns det ingen spänning, trots att "shellypucken" är påslagen i läge ON.
Enligt den här anvisningen borde det ju funka, gemensam koppling till N samt utgående ström på O
Notera att jag INTE kopplar in någon manuell brytare (väggkontakt), men jag har gjort samma sak utan manuell brytare med en Shelly plug p1 utan problem.
Någon som har koll, ska jag koppla på ström på "I" också trots att jag inte har manuell brytare?
ska koppla in en Shelly 1 mini gen 3 att fungera som en enkel strömbrytare, UTAN någon manuell brytare på väggen., men jag får ingen output ström när jag sätter den i läge on. Så här ser kopplingsschemat ut som bifogas:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Kopplar in inkommande ström L och Nolla (L + N) på L och N.
Pluggen startar, lilla lysdioden lyser och den är åtkomlig vi appen (konfigurerad och klar)
- Mäter strömmen mellan L och N, 234 Volt som förväntat
Men!
När jag mäter mellan N och O så finns det ingen spänning, trots att "shellypucken" är påslagen i läge ON.
Enligt den här anvisningen borde det ju funka, gemensam koppling till N samt utgående ström på O
Notera att jag INTE kopplar in någon manuell brytare (väggkontakt), men jag har gjort samma sak utan manuell brytare med en Shelly plug p1 utan problem.
Någon som har koll, ska jag koppla på ström på "I" också trots att jag inte har manuell brytare?
Redigerat:
Bästa svaret
Shelly 1 är ett potential fritt relä.
Så i läget ON så har du en sluten krets mellan I och O.
För att använda den som en 230v brytare så får du också koppla ihop L och I.
Därefter kommer du får 230v mellan O och N när den är ON.
Så i läget ON så har du en sluten krets mellan I och O.
För att använda den som en 230v brytare så får du också koppla ihop L och I.
Därefter kommer du får 230v mellan O och N när den är ON.
@jlind74 @Wittlock
STORT Tack för svaren
I min okunnighet så utgicks jag från att Shelly 1 gen3 mini funkade lika Shelly Plus 1 PM som jag kopplade in tidigare.
Ganska dåligt att inte deras egna installationsvideo påtalar den här viktiga detaljen, eftersom jag brände en 1 PM runt julas pga. en "felkoppling" så kändes det som att jag ville vara 100,00% säker innan jag satte fas även på "I", även om jag anade att det var så man skulle göra
Better safe than sorry ;-)
Återigen, STORT TACK 🙇♂️
EDIT: Ville helst markera er bäda som bästa svar men det går inte, så jag makerade Wittlock eftersom du var lite mer förklarande till anledningen av kopplingen som behövs ;-)
STORT Tack för svaren
I min okunnighet så utgicks jag från att Shelly 1 gen3 mini funkade lika Shelly Plus 1 PM som jag kopplade in tidigare.
Ganska dåligt att inte deras egna installationsvideo påtalar den här viktiga detaljen, eftersom jag brände en 1 PM runt julas pga. en "felkoppling" så kändes det som att jag ville vara 100,00% säker innan jag satte fas även på "I", även om jag anade att det var så man skulle göra
Better safe than sorry ;-)
Återigen, STORT TACK 🙇♂️
EDIT: Ville helst markera er bäda som bästa svar men det går inte, så jag makerade Wittlock eftersom du var lite mer förklarande till anledningen av kopplingen som behövs ;-)
Det är inget fel på videon, den visar exakt hur man ska koppla.
Den visar hur man ska koppla om man även har en väggbrytare kopplad, men säger ingenting hur man kopplar utan väggbrytare.snaggletooth skrev:
Har du överhuvudtaget läst mitt första inlägg? Frågan var hur man kopplar in utan väggbrytare, vilket jag nu fick 2 utmärkta svar på
Fast med eller utan strömställare gör ju ingen skillnad på hur man kopplar reläet i Shellyn.
Klicka här för att svara