Jag tror dock att motorn skulle kunna fungera med två faser också...

Nu har du ju redan fått en bra lösning, så testa inte! Jag lovar absolut inte att det fungerar!

Men det skulle mycket väl kunna fungera, en av huvudorsakerna till kondensatorer är för att man skall få ett tillräckligt stort moment. Att fasförskjutningen blir 120 grader istället för 90 grader är inte hela världen ur det perspektivet.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror dock att motorn skulle kunna fungera med två faser också...

Nu har du ju redan fått en bra lösning, så testa inte! Jag lovar absolut inte att det fungerar!

Men det skulle mycket väl kunna fungera, en av huvudorsakerna till kondensatorer är för att man skall få ett tillräckligt stort moment. Att fasförskjutningen blir 120 grader istället för 90 grader är inte hela världen ur det perspektivet.
Förstår inte varför du behöver komma in med dåliga råd och påståenden när TS redan bytt kondensator. Det är det självklara att börja med om man har som på bilden en motorkonding typ metalliserat impregnerat papper som elektrod och dielektrikum. Dessutom 30-40 år gammal.

Och nej det går oerhört dåligt att försöka driva den kopplad på två faser. Vinkelskillnaden gör sitt när den är utlagd för 90 grader och sen att det även är dimensionerat för rätt R,L,C fäller ytterligare.

Denna bonnelektriska tråd kräver inte samma tekniska briljans som många andra här i elforum så KISS duger för oss här.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Förstår inte varför du behöver komma in med dåliga råd och påståenden när TS redan bytt kondensator. Det är det självklara att börja med om man har som på bilden en motorkonding typ metalliserat impregnerat papper som elektrod och dielektrikum. Dessutom 30-40 år gammal.

Och nej det går oerhört dåligt att försöka driva den kopplad på två faser. Vinkelskillnaden gör sitt när den är utlagd för 90 grader och sen att det även är dimensionerat för rätt R,L,C fäller ytterligare.

Denna bonnelektriska tråd kräver inte samma tekniska briljans som många andra här i elforum så KISS duger för oss här.
120 grader mellan faserna både i Sverige och Norge är det välan?
90 grader hålls de med i USA etc. En och samma motor behöver olika kondingar på respektive kontinent.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
120 grader mellan faserna både i Sverige och Norge är det välan?
90 grader hålls de med i USA etc. En och samma motor behöver olika kondingar på respektive kontinent.
Det är ytterst ovanligt med rena tvåfassystem dvs 90 grader men enfasmotorer görs ofta enligt den principen och så skapar man förskjutningen i ena lindningen genom kondensatorer (drift, start eller kombinationer med frånkoppling osv). TS här hade en väldigt gammal konding dessutom av en typ som degraderas tydlig över tid så inget konstigt att gå på byteslinjen i detta fallet.

Storleksvalet är inte heller så kritiskt om man inte överdriver mycket uppåt, det kan skenbart verka ok och tom förbättrad prestanda men är motorn rätt konstruerad finns inget att vinna på det. Snarare blir driften lidande med momentpulsationer och ökade förluster ganska snabbt. Jfr principerna med sk salienta poler för EM-maskiner så har man ett första utkast mot förståelse av en aspekt här.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror dock att motorn skulle kunna fungera med två faser också...
Läs inlägg #27 om Norge 🇳🇴
I vissa delar av Norge där man har urberg kan man inte använda jordtag och få en stabil nolla i 3- fassystemet, där använder man 2 av faserna = 230V. För en elmotor är det ingen skillnad mellan 2 faser 230V och 1 fas-nolla 230V
 
Redigerat:
Mikael_L
Om jag förstår rätt så är motorn i princip en enfasmotor i sin huvudlindning.

Men då en sådan motor inte vet åt vilket håll den ska snurra, utan det blir slumpmässig rotationsriktning vid start, så behövs en hjälplindning.

Hjälplindningen är idealt lindad i 90° mot huvudlindningen i de fall man ska köra på enfas, för då är det lätt att ordna en 90° fasförskjutning mha en kondensator. (i teorin skulle det också gå bra med ett tvåfassystem där faserna ligger 90° fasförskjutna, istället för trefassystemets 120°, men sådana överföringssystem är minst sagt svåra att finna).

Är jag på rätt spår så här långt?
Visst brukar motorn till kylskåpskompressorer också vara lindad så?
Men här har jag för mig att hjälplindningen verkligen bara är en hjälp, den bidrar med nästan inget vridmoment, och kopplas ur någon sekund efter start med hjälp av en pryl som värms upp (om jag inte minns fel).

Med denna motor verkar det ju dock som att hjälplindningen bidrar med vridmoment och effekt, så den måste ju vara lite kraftigare?
Annars skulle väl kondensatorbytet inte hjälpa?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag förstår rätt så är motorn i princip en enfasmotor i sin huvudlindning.

Men då en sådan motor inte vet åt vilket håll den ska snurra, utan det blir slumpmässig rotationsriktning vid start, så behövs en hjälplindning.

Hjälplindningen är idealt lindad i 90° mot huvudlindningen i de fall man ska köra på enfas, för då är det lätt att ordna en 90° fasförskjutning mha en kondensator. (i teorin skulle det också gå bra med ett tvåfassystem där faserna ligger 90° fasförskjutna, istället för trefassystemets 120°, men sådana överföringssystem är minst sagt svåra att finna).

Är jag på rätt spår så här långt?
Visst brukar motorn till kylskåpskompressorer också vara lindad så?
Men här har jag för mig att hjälplindningen verkligen bara är en hjälp, den bidrar med nästan inget vridmoment, och kopplas ur någon sekund efter start med hjälp av en pryl som värms upp (om jag inte minns fel).

Med denna motor verkar det ju dock som att hjälplindningen bidrar med vridmoment och effekt, så den måste ju vara lite kraftigare?
Annars skulle väl kondensatorbytet inte hjälpa?
Många motorer är lindade som rena 3-fas men för 230V i D kopplad. Typ motor är en polpump och som här motor till en såg.
Alternativt är att ha kolborstar som i en dammsugare.
En del motorer med kondensator kan kopplas om och köras med en frekvensomriktare som matas 1-fas 230 och ger ut 3-fas 230V då kan man reglera varvtal 0- 200% av nominellt varvtal men momentet minskar i varvtal över nominellt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Många motorer är lindade som rena 3-fas men för 230V i D kopplad. Typ motor är en polpump och som här motor till en såg.
Alternativt är att ha kolborstar som i en dammsugare.
En del motorer med kondensator kan kopplas om och köras med en frekvensomriktare som matas 1-fas 230 och ger ut 3-fas 230V då kan man reglera varvtal 0- 200% av nominellt varvtal men momentet minskar i varvtal över nominellt.
Nej I TS fall en ren enfasmotor. Det du nämner är en nödlösning för att köra en normal asynkron trefasmotor med enfas och kondensator i sk Steinmetzkoppling. Det är inget man som leverantör av tex en såg gör och kallar den enfasig dvs en mer komplicerad motor och sen nedgradera den med en konstkoppling.

Vi har ju Mikaels asynkronmotortråd här någonstans där finns det mesta med på ett enkelt och bra sätt. Både trefasmotorer, rena enfas med även gamla kylkompressorer och resistiv startas mm.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hjälplindningen är idealt lindad i 90° mot huvudlindningen i de fall man ska köra på enfas, för då är det lätt att ordna en 90° fasförskjutning mha en kondensator. (i teorin skulle det också gå bra med ett tvåfassystem där faserna ligger 90° fasförskjutna, istället för trefassystemets 120°, men sådana överföringssystem är minst sagt svåra att finna).
Det är intressant i sammanhanget att Teslas första flerfassystem för Westinghouse faktiskt var ett tvåfas-system. Och man installerade två-fas generatorer (och motorer i andra ändan) vid både Niagara-fallen och Hoover-dammen. Så de finns faktiskt än idag, men är som du säger inte så vanligt spridda, och rakt inte i Europa.

Sedan så vann tre-fas-systemet, och då fick man problem med hur man skulle koppla in dessa generatorer till nätet. En ingenjör på Westinghouse vid namn Charles F. Scott löste det dock och fick lösningen uppkalla efter sig Scott's t-transformer.

Vid tiden så fanns det gott om både tvåfas generatorer och motorer efter Teslas 2-fas system (med fyra trådar). Det modernare trefassystemet som klarade sig med tre ledare blev dock allt vanligare. Edison hade patent på den roterande omformaren som var den enda lösningen, men Scott fixade då som sagt dels en lösning som inte inkräktade på Edisons patent och dels var både mera effektiv och billigare.

Jag har haft länkar till de fina transformatorerna som står (stod?) vid Hoover-dammen för att koppla deras tvåfasgeneratorer till trefasnätet, men det var då när det faktiskt gick att hitta intressanta fakta på nätet som inte var skrivna av någon kommunikatör... Nu drar jag blankt, men om någon hittar så posta gärna.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
120-240V är väl en typisk USA-maskin. 1-fas 120V, 2-fas 240V och 180° isär.
Fungerar det verkligen i längden att bara koppla in den i vårt 230V 1-fassystem?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
120-240V är väl en typisk USA-maskin. 1-fas 120V, 2-fas 240V och 180° isär.
Fungerar det verkligen i längden att bara koppla in den i vårt 230V 1-fassystem?
Menar du TS motor är det inte så den är som sagt en typisk enfasmotor eller tvåfas för all del om man nu har ett nät med 90 grader mellan faserna. Är det skylten man inte ser första delen du tänker på kan vi anta att det är märkt 220-240 V där.

Enfas med mittuttag ger heller inget roterande flöde i en motor blir pulserande med mycket ojämnt förlopp. Äkta tvåfas 90 grader fungerar däremot rätt och sen givetvis trefas 120 grader mellan faserna.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Menar du TS motor är det inte så den är som sagt en typisk enfasmotor eller tvåfas för all del om man nu har ett nät med 90 grader mellan faserna. Är det skylten man inte ser första delen du tänker på kan vi anta att det är märkt 220-240 V där.

Enfas med mittuttag ger heller inget roterande flöde i en motor blir pulserande med mycket ojämnt förlopp. Äkta tvåfas 90 grader fungerar däremot rätt och sen givetvis trefas 120 grader mellan faserna.
Det är nog som du säger att det är en UK-variant 220V-240V. Annars har de 180° mellan faserna (residential) i USA.
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är nog så att det är en UK-variant 220V-240V. Annars har de 180° mellan faserna (residential) i USA.
Njae, om vi skall vara petiga så har de som sagt inte två faser, utan ett split phase system. Det levereras endast en fas till abonnenten, och den transformeras ner i en transformator där mittpunkten utgör nollan, och lindningarna på var sin sida är spegelvända. Pss så får man ut två ben med 120V mellan fas och nolla, och 240V mellan de två pseudofaserna/alltså ytterbenen.

Dessa måste dock vara 180 grader mot varandra, eftersom det inte finns något sätt att få en annan fasvridning mha en transformator. (Ja, iaf inte på det här sättet iaf).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, om vi skall vara petiga så har de som sagt inte två faser, utan ett split phase system. Det levereras endast en fas till abonnenten, och den transformeras ner i en transformator där mittpunkten utgör nollan, och lindningarna på var sin sida är spegelvända. Pss så får man ut två ben med 120V mellan fas och nolla, och 240V mellan de två pseudofaserna/alltså ytterbenen.

Dessa måste dock vara 180 grader mot varandra, eftersom det inte finns något sätt att få en annan fasvridning mha en transformator. (Ja, iaf inte på det här sättet iaf).
Så är det ju. Och det är väl därför de har tvåpoliga säkringar på 240V?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så är det ju. Och det är väl därför de har tvåpoliga säkringar på 240V?
Ja, det måste man ha. En för varje ben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.