GK100 GK100 skrev:
Det blir inte bra av två skäl.

Dels är lindningarna i en enfasmotor av denna typen lagda för 90 grader fasförskjutning och som kommer av att kondensatorn ligger med i kretsen för hjälplindningen och vid två faser skulle det matas vid 120 grader.

Dels är som i Dags fall lindningen avsedd ligga i serie med kondensatorns reaktans dvs i häradet 150 ohm som begränsar strömmen i den delen till runt 1 A och huvudlindningen ca: 4 A så med fas över den ganska snabbt varmt och haveri förutom den sämre prestandan pga 120 grader i stället för avsedda 90 grader.
Pedagogiskt förklarat, till och med jag begrep!

/Höghus

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man tycker att en 1-fas motor har fått dålig kraft så kan man prova att byta ut kondensatorn som kanske tappat en del av sin prestanda. Är man inte så rädd om motorn kan man också prova med en lite aningen större kondensator.
Verkar vara en enklare väg att gå!
Men jag har ingen aning om vad som skall köpas.
Kan man utifrån bilden på den gamla kondensatorn läsa av vad som behövs?

Dag

• Haha
returen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Orginal är alltså en motorkondensator på 20 µF och den måste klara 450 V. Om du inte är så rädd om motorn längre och tycker den har för dålig kraft så tror jag man skulle kunna prova med en 25 µF kondensator.
[länk]

[länk]
Verkligen intressant! Men vad kulle kunna hända om man stoppade in en sådan där? Motorn är jag rädd om! Den är ju den centrala delen i sågen. En ny motor lär nog kosta som reservdel.
Är det en chansning eller?
Vad är skillnaden på dom två länkarna?

Dag

Börja då med att köpa en ny 20 µF motorkondensator och prova om du blir nöjd med motorkraften. Länkarna är till en 20 respektive en 25 µF motorkondensator med anslutningskabel.

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Det som Johst skrev. Som bygger på det du upplevt att motorn med tiden blivit svagare. Gissningsvis var Dju nöjd från början.
Kablaget i motorn åldras inte på det viset att prestandan ändras marginellt. Däremot kan kapacitans hos en kondensator ändras rätt mycket över användningstid.

Så börja du med originalvärdet.

Tror inte att en ökning med 10 % ens kommer att märkas. Däremot kan det ge en viss tillfredsställelse att du optimerat.

Likt blöjraggarna som fimpar sista ljuddämparen. Låter mer, men ger ingen ökad prestanda. Låter likväl trimmat, vad jag minns...

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Verkligen intressant! Men vad kulle kunna hända om man stoppade in en sådan där? Motorn är jag rädd om! Den är ju den centrala delen i sågen. En ny motor lär nog kosta som reservdel.
Är det en chansning eller?
Vad är skillnaden på dom två länkarna?

Dag
Är du rädd om motorn byt kondensator som Josth skriver. Vilken av storlekarna du väljer spelar i praktiken ingen roll. Den gamla har säkert tappat lite med åren det är åt det hållet det går.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Kanon!
Vilken återkoppling man får! 👍
Beställer på amazon i kväll så landar den på onsdag!
Blir motorn starkare med 25 eller är det bara marginellt?
En annan fråga. Vilken kabel skall anslutas på inkommande ström?
Har det någon betydelse?

Dag

Beställt!

Tog en av varje!
Den ena kommer imorgon!

Beställningsbekräftelse för två artiklar med olika leveransdatum, med bilder av elektroniska komponenter. Leverans till Värmdö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”Det går undan med den stekta leverkorven” på BH!

Dag

A
Undrar varför det står 1-2 fas-motor? Kan den verkligen vara gjord för bägge? Jag förstår dock inte hur. Den två-fasiga är ju annorlunda uppbyggd med två lindningar?

Bra tips på motorkondensatorn.
Hade inte koll på att dessa åldras. Är de alltid av samma typ? Jag vet att vissa kondensatorer inte åldras.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Undrar varför det står 1-2 fas-motor? Kan den verkligen vara gjord för bägge? Jag förstår dock inte hur. Den två-fasiga är ju annorlunda uppbyggd med två lindningar?

Hade inte koll på att dessa åldras. Är de alltid av samma typ? Jag vet att vissa kondensatorer inte åldras.
Norge har i vissa områden 3x230V 3-fas där kopplar man mellan 2 faser, här i Sverige får man samma spänning och sinuskurva mellan en fas och nollan.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kanon!
Vilken återkoppling man får! 👍
Beställer på amazon i kväll så landar den på onsdag!
Blir motorn starkare med 25 eller är det bara marginellt?
En annan fråga. Vilken kabel skall anslutas på inkommande ström?
Har det någon betydelse?

Dag
Motorn blir märkbart starkare med 25 µF kondensator. Strömmen genom hjälplindningen ökar en del men det är inte mer än att motorn brukar klara sig bra, men större kondensator än så kan vara riskabelt för motorn. Har man t.ex. en kompostkvarn i trädgården som inte orkar tugga så bra och stannar så märks skillnaden tydligt att den orkar tugga i sig grenarna bättre. Spelar ingen roll vilken av ledningarna man kopplar på den ena eller andra anslutningen. Sätt den som den gamla kondensatorn. Eventuellt behövs ett par skarvklämmor av någon typ.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
A avh67f skrev:

Det allra flesta kondensatorer åldras på något sätt. Motorkondensatorer har också ett angivet max antal driftstimmar som kan uppnås efter antal år på en maskin man använder frekvent.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Från problem till lösning <24h!

Imponerande!
Ställde en fråga i går eftermiddag om enfas motorn på Dewalt radialsåg gick att koppla om till trefas.
Fick snabb respons och ganska snart insåg jag att det inte var möjligt. Men ”Det tunga gardet” på BH hade en lösning.
Byt kondensatorn. Den är nog inte riktigt fräsch efter alla år. Fick till och med länkar!
Beställde genast två olika, 20 och 25, varav 25:an hämtades ut i förmiddags.
Gjorde en provsågning med den gamla i en tjock spånskiva.
Bytte kondensator.
Ny provsågning i samma spånskiva.
Märkbart bättre kraft i motorn!
Jag bara bugar och bockar! Otrolig respons från olika medlemmar här på Bh!
Och Amazon! Snabbare än blixten!

Tack! 👍
Dag

• Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.