3 388 läst · 74 svar
3k läst
74 svar
Koppla induktionsspis 3-fas korrekt
gå tillbaka med denna skitspis du kan aldrig få den att funkera riktigtC ClaesMalmö skrev:Ersätter en gammal induktionsspis kopplad till 3-fas, nuvarande elkontakt ser ut så:
[bild]
den nyare spis, 2 år gammal, har endast 3 ledningar i nuvarande utformning:
[bild]
jag vill ersätta dessa 3 ledningar med en korrekt 3-fas 5-ledningar, kan man köpa en sådan kabel? vad kallas den?
den nya spisen saknar 2 metallkopplingar visade med röda pilar, kan man köpa de? vad kallas de?
här den nya spisens specar:
[bild]
Nu när det nämns svart är jag helt lost. Ha tålamod med mig, jag vill inte försöra något.
Jag ska använda kabeln som är kopplad till den nya hällen och där har jag en blå, en brun och en gulgrön.
Ingen svart. Jag behåller detta men tar bort blecket och kopplar om den blåa till 1.
Avemo: du säger "Sedan lägger du en fas på plint 1 och en på plint 2. Neutral och jord ligger kvar som de gör." Är neutral och jord 2 olika? Har bara 3 sladdar. Förlåt, bear with me.
Så har jag periflex sladdstället från gamla hällen. Hur ska de nya 3 sladdarna gå i den för 2-fas "med nolla".
Jag ska använda kabeln som är kopplad till den nya hällen och där har jag en blå, en brun och en gulgrön.
Ingen svart. Jag behåller detta men tar bort blecket och kopplar om den blåa till 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avemo: du säger "Sedan lägger du en fas på plint 1 och en på plint 2. Neutral och jord ligger kvar som de gör." Är neutral och jord 2 olika? Har bara 3 sladdar. Förlåt, bear with me.
Så har jag periflex sladdstället från gamla hällen. Hur ska de nya 3 sladdarna gå i den för 2-fas "med nolla".
Logga in
Skapa konto
Du måste börja med att ta reda på till vilken fas den nya separata ugnen är kopplad till. Sedan kan du koppla din nya induktionshäll till de andra två faserna i Perilex-stickproppen. Är det svart, brun och grå för faserna i Perilex-stickproppen? Ser nästan ut som två svarta och en brun?
det är ingen ny separat ugn, bara induktionshäll, my bad, jag förklarade dåligt från starten.J Josth skrev:
jo, det är 2 svarta och en brun.
ska de nya blåa och bruna gå till samma plats som de gamla blåa och bruna är?
Eftersom den gamla induktionshällen har en fullkopplad Periliex-stickpropp måste vi se baksidan på gamla hällen med inkopplingsplinten samt märkskylten. Viktigt att den nya hällen har högsta belastning på just de två faser som den gamla har. Annars kan man riskera att huvudsäkringar löser ut.
J Josth skrev:
NEJ!!!C ClaesMalmö skrev:Nu när det nämns svart är jag helt lost. Ha tålamod med mig, jag vill inte försöra något.
[bild]
[bild]
skaffa nytt sladställ
här flera bilder av den gamla induktionshällen fall i fall för tydlighetens skullJ Josth skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har alltså en gammal induktionshäll med 400 V elementspänning!! Aldrig sett det förut. Sedan ser det ut som det finns två svarta i ditt befintliga Perilex-sladdställ och man måste kunna skilja dem åt. Ska se om jag lyckas hitta någon installationsanvisning till din gamla häll men annars blev jag osäker nu.
https://www.gaggenau.com/se/supportdetail/product/CK171214/03#/Tabs=section-manuals/
https://media3.gaggenau.com/Documents/5080005572_A.pdf
https://media3.gaggenau.com/Documents/5080005572_A.pdf
Logga in
Skapa konto